מחקרים

האם הימנעות משימוש בקנאביס יכולה לשפר יכולות קוגנטיביות?

נמצא כי הימנעות של 28 ימים משימוש בקנאביס הביאה לשיפור בחלק מהתפקודים הקוגנטיביים של מטופלים עם דכאון מאג'ורי והתמכרות לקנאביס

קנאביס הינו חומר ממכר שנמצא בשימוש נרחב ועלול לגרום להפרעה במספר תחומים קוגנטיביים הכוללים בין היתר ריכוז וזיכרון. שימוש לרעה בקנאביס הינו בעיה קלינית נפוצה עבור מטופלים עם דיכאון (Major Depressive Disorder - MDD). מחקרים מועטים בלבד בחנו את ההשפעה של הימנעות משימוש בקנאביס על תפקודים קוגנטיביים בנבדקים עם MDD. מכיוון שכך, מחקר זה ביקש לקבוע האם הימנעות משימוש בקנאביס למשך 28 ימים מקושר לשיפור בתפקודים קוגנטיביים של נבדקים עם MDD והתמכרות לקנאביס (Cannabis Use Disorder- CUD).

במחקר זה החוקרים בחנו את ההשפעה של הימנעות מקנאביס למשך 28 ימים על תפקודים קוגנטיביים של אנשים עם MDD ו-CUD, עם סיוע של ניהול תומך, ראיון מוטיבציוני, חינוך פסיכולוגי ותרגול יכולות התמודדות (n=11). התוצאים העיקריים שנבחנו כללו שינויים ממצב הבסיס בזיכרון מילולי ולמידה. התוצאים השניוניים כללו שינויים ממצב הבסיס בזיכרון עבודה, זיכרון עבודה במרחב (visuospatial working memory- VSWM), מהירות חיפוש בראיה, גמישות מחשבתית, עיכוב בתגובה, ריכוז, מיומנות ידנית ומוטוריקה עדינה.

שמונה נבדקים (72.7%) מהנבדקים עמדו בקריטריונים המוגדרים להימנעות מקנאביס ושלושה נבדקים הפחיתו באופן משמעותי מאוד את השימוש בקנאביס (90%≤). תוצאות המחקר הדגימו כי מהירות חיפוש בראיה, תשומת לב סלקטיבית ו-VSWM השתפרו במהלך תקופת המחקר. שיפורים אלו לא היו קשורים לשינוי ברמות המטבוליטים של קנאביס בדם בין מצב הבסיס לבין זמן הבוחן.

מסקנתה החוקרים הייתה כי הימנעות של 28 ימים משימוש בקנאביס יכולה להביא לשיפור בחלק מהתפקודים הקוגנטיביים של מטופלים עם MDD ו-CUD.

מקור:

Maryam Sorkho, et al. (2022) “Effects of 28 days of cannabis abstinence on cognition in major depressive disorder: A pilot study.” The American Journal on Addictions, September 2022. Vol. 31, Issue 5, p. 454-462. doi-org.ezproxy.bgu.ac.il/10.1111/ajad.13305

נושאים קשורים:  מחקרים,  קנאביס,  תפקד קוגניטיבי,  דיכאון מאג'ורי,  התמכרות לקנאביס,  ריכוז
תגובות
30.11.2022, 13:39

רכיבה ללא קסדה וכן רכיבה תחת השפעת אלכוהול, מעלים משמעותית את הסיכון לפציעות חמורות בפנים