חדשות

"ככל שהמלחמה תתארך, ישראל תאבד את ההובלה המדעית שלה"

חרם סמוי פוגע ברפואה, במחקר, ברופאים ובחולים בישראל, אומר בראיון ל-ynet פרופ' עידו וולף: מומחים מסרבים להגיע לכנסים בארץ, כתבי עת דוחים פרסומים של חוקרים מישראל וחברות הפארמה מגישות כתף קרה

פרופ' עידו וולף, מנהל המערך האונקולוגי ב"איכילוב", ראש ביה"ס לרפואה באוניברסיטת ת"א. "אני יודע על מקומות בארה"ב שלא הסכימו לקבל להתמקצעות רופאים מישראל". צילום: דוברות ביה"ח איכילוב

החשש מהנזק למעמד הרפואה בישראל כתוצאה מהמלחמה אינו חדש, אך ככל שהמלחמה מתארכת עולות עוד עדויות המאשרות חשש זה. פרופ' עידו וולף, מנהל המערך האונקולוגי במרכז הרפואי איכילוב, מהמומחים הבכירים בישראל לסרטן, ראש בית הספר לרפואה באוניברסיטת תל אביב, אמר השבוע כי מדובר בחרם סמוי שפוגע ברפואה, במחקר, ברופאים ובחולים בישראל.

בראיון לאריאלה איילון ב-ynet מיום ו', אמר פרופ' וולף כי "כבר מזהים היטב את הנזק. אם בעבר חברות תרופות חיזרו אחרינו, היום אנחנו נאלצים להילחם מולן כדי להיכלל בניסוי. גם כתבי עת מדעיים, שפרגנו ופרסמו מאמרים שלנו, דוחים אותנו באמתלות שונות. זוהי מציאות חדשה ומאיימת, שלא הכרנו בעבר ובוודאי שלא בנפח הזה".

פרופ' וולף הדגיש כי אין חרם גלוי, אך זהו "החרם הזוחל, הסמוי, התת קרקעי, שמלבינים אותו בתירוצים לגיטימיים והוא מתחפש למשהו נסבל ונסלח, שהוא מסוכן שבעתיים מחרם מובהק שיודעים איך להיאבק נגדו או שהוא נגמר מאליו. אני חותם על זה שככל שתתארך המלחמה, הרפואה בישראל תאבד את ההובלה המדעית שלה בעולם", אמר.

פרופ' וולף פירט את המצבים המזינים את התחושה של חרם סמוי ובין השאר הזכיר סירוב להגיע לכנסים בישראל. "אף פעם לא חווינו מלחמה מתמשכת שגוררת אחריה את המניעים שלא להגיע לישראל - מהכי בנאליים בגלל ביטולי טיסות ועד גזענות ואנטישמיות. עד לפני שבעה באוקטובר, כשהמציאות היתה שפויה יותר והשמיים היו פתוחים יותר, אירחתי בכל שבוע משלחת אחרת".

הוא דיבר על הכתף הקרה ואובדן התעניינות מצד עמיתים: "חיזרו אחריי נציגים בכירים של חברות פארמה, הגיעו מדענים ורופאים מובילי דעה מרחבי העולם, להתרשם מהרפואה הישראלית המפותחת וליזום עשייה מחקרית משותפת. המציאות הזו נשמטת לנו מתחת לרגליים. מדענים חוששים להגיע למדינה במלחמה, חברות התרופות המסחריות מנהלות את תחשיבי ההון-סיכון שלהן ואני לא מייחל ליום שהן יחליטו לצמצם את הקשרים איתנו כי למה להן להסתכן? ואז, אין תרופות ניסוי, אין מחקר וחולים ניזוקים".

על הפגיעה ישירה ברופאים, אמר פרופ' וולף: "אני יודע על מקומות בארה"ב שלא הסכימו לקבל להתמקצעות רופאים מישראל. בענף האונקולוגיה למשל, אני נעזר בעמיתים-חברים שרכשתי במהלך השנים, שהם חברי אמת ששולחים לי מסרונים מודאגים. כולם בעמדות מובילות ורק חלקם יהודים. הם דואגים להמשך ההתמקצעות של הרופאים הישראלים. הכל אישי וקשרים שנוצרו הם בין מדען למדען ולא מדינה מול מדינה.

"ככל שנוצר קשר מדעי, מתקיימת בחלק נכבד מהפעמים גם ידידות וחברות. טבעי שנרצה להמשיך לעבוד יחד, אבל הברור מאליו כבר לא כזה ברור. אנחנו נרתמים למאמץ לשמר קשרים. כיום, חלקם פחות מתגאים להגיד שהם חברים של רופא-חוקר מישראל".

פרופ' וולף מעיד: "למעלה מחצי שנה לא השתתפתי באף כנס. כנסים הם המקום  לפגוש את כל המקבילים והבכירים בחקר הסרטן ובטיפול בו. המפגשים הבינאישיים האלה, ההיכרויות שנוצרות, הם המפתח לכל השקעה. אם המעמד הנחשב שלנו בכנסים עדיין בתוקף נדע רק ביוני, בכנס האונקולוגי השנתי שמתקיים בשיקגו שנחשב לגדול, למשמעותי ולמוביל בתחום. האם גם השנה נתקבל שם בחום ובאהדה? אני לא יודע להגיד, אבל מה שברור לי כבר מהרגע שהתחילה המהפכה המשפטית, שכל משתתף ישראלי ייאלץ לסנגר על ישראל".

בכתבה של אור קשתי בהארץ מופיעות עדויות של 60 חוקרים שסיפרו על המצב החדש עימו נאלץ עולם המדע בישראל להתמודד: מדענים נזרקים מקבוצות מחקר, שיתופי פעולה נפסקים, מאמרים נדחים בנימוקים פוליטיים והרצאות בכנסים מבוטלות.

נושאים קשורים:  פרופ' עידו וולף,  חדשות,  מחקר,  חברות תרופות,  כנסים רפואיים,  חרם,  ישראל במלחמה
תגובות
אנונימי/ת
21.04.2024, 09:11

מן הראוי שלא היה מערבב דברים.
המהפכה המשפטית לא הייתה צריכה להיות מוזכרת כאן.
מה שאנו עדים לו זה גל אנטישמיות שפשוט צף. זה לא קשור למהפכה משפטית. אותם אלה שמפגינים נגדנו למעשה תומכים במשטרים הכי פחות ליברליים שיש .
אחת הסיבות מעבר לאותה אנטישמיות ישנה היא התרבות של מוסלמים ברחבי העולם. בעיקר באירופה אך גם באמריקה. הם מתנגדים לקיומה של מדינת ישראל.
תוסיף את היהודים הגלותיים שחושבים שאם יתחנפו למתנגדי ישראל בחו"ל יזכו לאהדה. ובכן, הם טועים.

22.04.2024, 12:05

הפתרון "הקל" שרבים בימין אוהבים לאמץ הוא כי כל התנגדות לישראל ומדיניותה נובע מאנטישמיות, ואז אין להם סיבה להתמודד עם דברים רבים מאד שהחברה הישראלית ומדינת ישראל עושה שלא מקובלים , בלשון המעטה גם ע"י רבים מאד מאזרחי ישראל.
אחת הבעיות היא שאנחנו , אזרחי ישראל , לא צופים בתמונות הקשות מעזה שרוב אזרחי העולם רואים יום יום באמצעי התקשורת.
34,00 הרוגים , רבים מהם אזרחים היא לא תמונה מלבבת בעיני אזרח זר.
ערים שלמות הרוסות ,
1.500.000 מליון פליטים שמרוכזים במחנות הפליטים בעזה
הרג של אזרחים פלשתינאים בידי מתנחלים פורעים ועוד ועוד... הם דברים שהאזרח הסביר במערב אינו מקבל כמובן מאליו
אפשר להתעלם, אפשר להיות אטום ואפשר לתקוף את מי שמציין את העובדות ( כפי שקרוב לודאי יעשו כל מיני אנונימיים בתגובה, שגם יכעסו מדוע אני לא מגנה את טבח ה7 באוקטובר , כן אני מגנה...), אבל אם רוצים להימנע מלהיות מנודים חייבים לבחון את מה שנעשה בארץ , ולא יזיק להשתמש גם בעיניים ביקורתיות, במקום לטפוח לעצמנו על השכם כשצריך ולא צריך.

22.04.2024, 13:38

מסכים עם דברי האנונימי/ת.

אנונימי/ת
21.04.2024, 16:56

עצוב😔.

אנונימי/ת
22.04.2024, 09:14

המהפכה המשפטית ? כנראה מדובר בד״ר שעמדותיו הפוליטיות משפיעות על התיאור של הדברים. אני לא מאמין לתיאור המוגזם הזה.

אנונימי/ת
22.04.2024, 09:38

ממשלת החורבן והדרדלה...

פרופסור וולף קוראים לזה אנטישמיות - שכחת? אתה יהודי גאה - תתעורר! הגיע הזמן להפעיל את הראש היהודי אל תדאג אם תמשיך להתעסק בפוליטיקה הרפואה לא תהיה עיסוקך הראשון....

אנונימי/ת
22.04.2024, 13:09

לעיתים קרובות כשמזהים את שם הכותב, התוכן צפוי וידוע מראש.

אנונימי/ת
22.04.2024, 09:50

מה המשותף לאירן ולישראל ?
בשתיהן רוב העם רוצה להחליף את השילטון שמביא עליו מצוקה אסונות ניכור וסבל.

אנונימי/ת
22.04.2024, 12:30

מדעית וגם קלינית - בחלוף הזמן מנהלי מחלקות בבתי חולים בחול לא יוכלו ( שלא לומר יסרבו) לקבל מתמחים ישראלים ללימודי עמיתים. בכך נפסיד במערכה על צעידה יד ביד עם קדמת הידע הרפואי. שהרי כל אחד יכול לקנות מכשיר מתקדם אבל לימוד בדרך של חוברת הפעלה שווה כקליפת השום. וזה הרבה יותר גרוע מאיבוד הידע המחקרי

22.04.2024, 13:40

די עם מסע ההפחדות הזה. יהיו די מנהלי מחלקות שפויים מחו"ל שיעדיפו לקבל מומחים ישראלים על פני מדינות אחרות לא דמוקרטיות.

אנונימי/ת
22.04.2024, 13:41

להזכיר לכל אילו שיש להם בעית זכרון או ידע. רופאים יהודים הורחקו מבתי חולים, מחקר וטיפול בחולים בגרמניה הנאצית.
בארה"ב אסור היה ליהודים לעבוד בבתי חולים לכן היהודים הקימו בתי חולים בבעלות יהודית. National jewish
Mount sinai ועוד. ארגון ה ATS
American thoracic society אסר חברות ליהודים ושחורים . היהודים הקימו את ACCP American society of chest physician
שהפך לבינלאומי כולל שחורים
בשנים האחרונות נשבר ה ATS וחלק מנשיאיו היו יהודים
זו האמת מי שמסתתר מאחורי אמירות סובייטיות של עלילת זקני ציון מנסה לסובב את המציאות. האמת חזקה מכל שקר.
אצל אילו הלוקים בפסיכוזת רק לא יהדות או רק לא הימין המנטרה " רפורמה" "בושה" משמשת להם כאוצר מילים דליל
בינתיים מי שעיניים בראשו ויותר מ 3 נוירונים מבין שהכל מתוכנן ומוזן בידי כוחות עטירי כוח וממון חלקם הגדול מחו"ל

אנונימי/ת
22.04.2024, 14:22

"בעיות בזיכרון" , "מסתתר מאחורי אמירות סובייטיות", "אלו הלוקים בפסיכוזות", "אוצר מילים דליל", "ויותר מ 3 נוירונים" ; "ממומן בידי כוחות עטירי כוח.."
מעניין איזה אדם מסתתר מאחרי פנינים כגון אלו ?

אנונימי/ת
22.04.2024, 15:45

קשה להתמודד עם האמת. תופעה מוכרת. הזלזול וההנמכה מוכרים.
לכן אנחנו אנוסות וכותבות בעילום שם.
השתלטות מעטים, השולטים בעמדות כוח,על המחשבה לכיוון חשיבה מונוטונית גורמת לאובדן האמונה בצדקת הדרך. השיטה הסובייטית לשליטה בחשיבה ובדרכי הפעולה, לא עובדת.
למרות הכל, למרות סתימת הפיות, יש עוד דעות והם יכתבו בלי מורא.

אנונימי/ת
23.04.2024, 10:07

לכל מה שאתה מבטא יש טיפול תרופתי יעיל

אנונימי/ת
22.04.2024, 15:04

ממש לא ברורה לי האמירה של פרופ וולף . מה הוא מציע, טיפול קו שלישי רביעי וחמישי שעוזר לחוקר והורג את הנחקר . דברי הבל הבלים שכל מטרתם להחליש . אין קשר בין המלחמה להתעוררות הכנטידממיות מעבר ללגיטמיות שההליך חשף את פניהם האמיתיים של ״ חברינו״

אנונימי/ת
22.04.2024, 15:28

נודניק. הרבה קשקושים והרבה אמירות לא מדוייקת.
אין שום בעיה בהשתתפות במחקרים קליניים ואף אחד לא רץ אחרי חברות התרופות. האמירה הזאת לא מבוססת על שום מידע מוצק.
אולי יש בעיה מקומית באיכילוב? על זה הוא חשב?

אנונימי/ת
22.04.2024, 15:47

אז מה אתה מציע?

אנונימי/ת
22.04.2024, 16:56

פפו , זה שתחזור על השטויות שלך שוב ושוב לא ישנה את העובדה שמדובר בשטויות.
את רוב אזרחי העולם לא מזיז מספר ההרוגים בעזה בדיוק כמו שלא הזיז להם מספר הרוגים גדול הרבה יותר במקומות אחרים. אסד הרג מעל חצי מיליון.
ארצות הברית בעצמה הרגה הרבה יותר בעירק ואפגניסטן שלא לדבר על ויטנאם.
כמות הנזק האגבי שישראל גורמת בלחימה היא קטנה מאוד לעומת כל מדינה אחרת.
מה שמפריע להם זו מדינת ישראל בעצם קיומה. תקרא את התגובות של אותם אזרחים "מערבים" בחול (שחלקם הגדול מוסלמים) - הם מדברים על קולוניאליזם אירופי שקיים כאן במשך 76 שנה.
כן יש עדיין אנטישמיות. אותם אנטישמים מוכנים לקבל את היהודי רק שהוא כנוע או משועבד, ולא שהוא עצמאי ועומד על שלו.
ואם כבר הזכרת תמונות מעזה.. התמונות האחרונות שראיתי הם של מבלים בים.
ברוח ההגדה - בכל דור ודור עומדים עלינו לכלותינו, כאדם חילוני המשך המשפט צריך להיות - ורק אנו נוכל להציל את עצמינו (מי שדתי מוזמן לאמץ את הנוסח המקורי).

אנונימי/ת
24.04.2024, 22:29

מציע לדיקן פרופ' וולף, שמופיע כאן לא מעט, לפנות לסטודנטים שלו ולהציע שיפתחו אנטי-פרופגנדה באמצעות ChatGPT

אנונימי/ת
27.04.2024, 07:28

https://www.ynet.co.il/news/article/ryvgxiywr#autoplay
זו עוד תזכורת לאנשים מהסגנון של פפו שמתעקשים לעצום עיניים ומסרבים להבין שההתנגגות היא לציונות עצמה (אנטישמיות מודרנית) והמדיניות היחידה שתתקבל בעולם זה אם מדינת ישראל תעלם מעל פני האדמה. שום דבר אחר אינו מספיק טוב.

30.04.2024, 12:28

דר פפו הנכבד, בעת הזאת,מה שנדרש מאדם כל כך מוסרי כמוך לעבור לעבוד באחד מבתי החולים בעזה ולעזור בפועל לאחיך העזתים.