חדשות

שימוש בקנאביס במהלך ההריון נקשר להפרעות נפשיות בילדים

מחקר אמריקאי הראה עלייה בתסמינים נפשיים כמו דיכאון וחרדה בתחילת גיל ההתבגרות אצל ילדים שנחשפו לקנאביס בעודם ברחם

עישון בהריון, קנאביס בהריון. צילום: שאטרסטוק

השימוש בקנאביס נמצא במגמת עלייה במדינות רבות בעולם, כולל בישראל. חוקרים מצאו שילדים שנחשפו לקנאביס בעודם ברחם מראים תסמינים מוגברים של פסיכופתולוגיה כמו דיכאון וחרדה בתחילת גיל ההתבגרות. תסמינים אלה עלולים לגרום להם בהמשך להיות פגיעים יותר לפתח מחלות פסיכיאטריות והתמכרויות.

חוקרים מאוניברסיטת וושינגטון בסנט לואיס מצאו ראיות המצביעות על כך שילדים שנחשפו לקנאביס בעודם ברחם מראים תסמינים מוגברים של פסיכופתולוגיה, כולל חרדה ודיכאון, כשהילדים הופכים למתבגרים בגילאי 11 ו-12. המחקר פורסם בכתב העת JAMA Pediatrics.

העלייה בשימוש בקנאביס קשורה ללגליזציה שלו או להפחתת הענישה על השימוש בו במדינות שונות וכן השימוש הגובר בו לצרכים רפואיים. עם זאת, ישנם סיכונים הקשורים לשימוש בקנאביס, כולל פגיעה בכושר השיפוט ואובדן זיכרון. כמה מחקרים בעבר קישרו גם את השימוש בקנאביס לבעיות נפשיות כמו חרדה ודיכאון.

מחקרים מראים שהשימוש בקנאביס בקרב נשים בהריון בארה"ב עלה מכ-6.8% ל-8.1% במהלך מגיפת הקורונה, ומחקרים אחרים מצביעים על כך שאחוז זה עשוי להיות גדול יותר כיוון שלא כל הנשים בהריון מדווחות לרופא המטפל על שימוש בקנאביס. לדוגמה, מחקר משנת 2015 מצא כי מספר הנשים בהריון שפנו לקבל טיפול בשל תופעות לוואי משימוש בקנאביס גדל מ-29% ל-43%.

אחת הסיבות הנפוצות לכך שנשים בהריון עשויות להשתמש בקנאביס במהלך ההריון היא כדי להקל על תסמינים כמו בחילות והקאות, חרדה, מתח וכאב הקשורים בהריון. עם זאת, מחקרים מראים ששימוש בקנאביס במהלך ההריון עלול להיות בעל השפעות שליליות על העובר, כולל: משקל לידה נמוך, עצירת גדילת העובר, לידה לפני שבוע 37 להריון, סיכון מוגבר למוות של העובר. בנוסף, האם יכולה להשפיע על התינוק בזמן ההנקה אם היא משתמשת בקנאביס. מחקר משנת 1990 הראה שחשיפה לקנאביס במהלך הנקה יכולה להפחית את ההתפתחות המוטורית של התינוק בגיל שנה.

המחקר הנוכחי התבסס על מחקר שנערך בשנת 2020, אשר מצא קשר בין חשיפה לקנאביס ברחם להחמרה בתוצאות בריאות הנפש בילדים בגילאי 10-9 כולל בעיות שינה, דיכאון, חרדה, בעיות באימפולסיביות והפרעות קשב. המחקר השתמש בנתונים של כ-12,000 ילדים.

המחקר הנוכחי בדק את מצבם של אותם ילדים ובחן האם מצבם השתפר או החמיר בשנתיים שעברו. התברר שלילדים עם חשיפה לקנאביס לפני הלידה עדיין היו תוצאות גרועות יותר בבריאות הנפש, אך מצבם לא החמיר או השתפר. המחקר החדש מצביע על כך ששיעורים גבוהים של תסמינים פסיכופתולוגיים, הכוללים דיכאון, חרדה ומצבים פסיכיאטריים אחרים, נמשכים מגיל 9 עד 12.

גיל ההתבגרות המוקדם הוא תקופה עם הופעה מוגברת של הפרעות נפשיות. העובדה שלילדים אלה יש נטל בריאות נפשית גדול יותר בגיל זה מעידה שהם עלולים להיות בסיכון להופעת הפרעות נפשיות בגיל ההתבגרות, תקופה התפתחותית פגיעה מאוד שבה רגשות נורמליים עשויים להיחוות בצורה אינטנסיבית יותר אצל צעירים. אלה עלולים להתנסות בפעילויות לסיפוק מיידי, אך עם סביבה מטפחת ותמיכה מתאימה מבחינה התפתחותית ממשפחותיהם ומבני גילם, הם יגדלו להיות אנשים בריאים.

שיעורים גבוהים של סימפטומים פסיכופתולוגיים הנמשכים עם המעבר של צעירים מילדות להתבגרות מותירים אותם פגיעים יותר לאי עמידה בציפיות החברתיות. הם חווים קשיים בינאישיים גדולים בשנים אלו, ובסופו של דבר עלולים להימצא לסיכון מוגבר לחלות במחלות פסיכיאטריות או לעשות שימוש בסמים. משום כך, ילדים שנחשפו לקנאביס בעודם ברחם ואשר מראים תסמינים של פסיכופתולוגיה עשויים להזדקק לבדיקות נוספות ולמעקב צמוד אחרי התמשכות הסימפטומים או הפיכתם למחלה פסיכיאטרית.

החוקרים מתכוונים להמשיך לעקוב אחרי קבוצת ילדים זו כשהם מתבגרים ומתפתחים. בנוסף, הם מבצעים מחקרים לבדיקת ההשפעות של שימוש בחומרים על התפתחות עוברים ותינוקות. הם מגייסים נשים בהריון ובודקים את התינוקות זמן קצר לאחר הלידה כדי להבין את השפעות החשיפה ברחם לקנאביס. זאת במסגרת מחקר לאומי גדול שמגייס כ-7,500 נשים הרות ב-30 אתרים בארה"ב כדי להבין טוב יותר כיצד חשיפות טרום לידתיות, גורמים גנטיים והתנסויות מוקדמות עשויות לעצב התפתחות מוקדמת, בריאות והתנהגות בגיל הרך.

נושאים קשורים:  קנאביס,  עישון קנאביס בהריון,  חדשות,  מחקרים
תגובות