מחקרים

האם משלב D-VCd משפר תוצאי איכות חיים במטופלים עם עמילואידוזיס?

נמצא כי מטופלים שקיבלו משלב D-VCd עבור עמילואידוזיס ראשוני התייצגו עם תוצאי איכות חיים מקושרים לבריאות טובים משל אלו שטופלו במשלב VCd בלבד

במחקר פאזה 3 בשם ANDROMEDA, מטופלים שקיבלו טיפול משולב עם דרטומומאב, בורטזומיב, ציקלופוספמיד ודקסהמטזון (D-VCd) התייצגו עם שיעורים גבוהים יותר של תגובה רקמתית והמטולוגית בהשוואה לאלו שקיבלו את המשלב VCd.

במחקר זה החוקרים מציגים תוצאים על פי דיווח מטופלים (Patient-Reported Outcomes - PRO) ממחקר ANDROMEDA. החוקרים העריכו את PRO עד לאחר סבב טיפול שישי בעזרת שלושה שאלונים מתוקננים.

השפעת הטיפול למשך שישה סבבים נמדדה בעזרת מודל אפקטים מעורבים במדידות חוזרות. תוצאות המחקר הדגימו כי השינויים ב-PRO לעומת רמת הבסיס היו מועטים באופן כללי, אך ההבדלים בין הקבוצות היו לטובת קבוצת הטיפול עם D-VCd. התוצאות היו אחידות, ללא תלות בתגובה המטולוגית, לבבית או כלייתית. מספר רב יותר של מטופלים מקבוצת D-VCd חוו שיפור משמעותי יותר ב-PRO, וכן זמן עד השיפור היה קצר יותר במטופלים בקבוצה זו בהשוואה לאלו שטופלו עם VCd. לאחר שישה סבבי טיפול מטופלים מקבוצת D-VCd קיבלו טיפול עם דרטומומאב בלבד, ואלו המשיכו לראות שיפור באיכות חיים מקושרת לבריאות (Health Related Quality of Life - HR-QoL) על בסיס טיפול זה עד תום סבב 19 של הטיפול. PRO של מטופלים מקבוצות עם מעורבות כלייתית ולבבית תאמו לאלו שבקבוצת intention-to-treat.

מסקנת החוקרים הייתה כי התועלת הקלינית מטיפול עם משלב D-VCd שדווח עליה במחקרים קודמים הושגו גם במחקר זה, ללא פגיעה ב-HR-QoL. ממצאים אלו תומכים בטיפול במשטר D-VCd במטופלים עם עמילואידוזיס AL.

מקור:

Vaishali Sanchorawala, et al. (2022) “Health-related quality of life in patients with light chain amyloidosis treated with bortezomib, cyclophosphamide, and dexamethasone ± daratumumab: Results from the ANDROMEDA study.” American Journal of Hematology, June 2022. Vol. 97 Issue 6, p. 719-730. doi-org.ezproxy.bgu.ac.il/10.1002/ajh.26536

נושאים קשורים:  מחקרים,  דרטומומאב,  בורטזומיב,  ציקלופוספמיד,  דקסמתזון,  עמילואידוזיס
תגובות