מחקרים

מה המנגנון בו סרטן שד עם קולטנים לאסטרוגן נהיה עמיד לטיפול אנדוקריני?

אוכלוסיית תאים סרטניים שמופעלים בהם מסלולי האיתות של NFkB ותגובת דחק משולבת, עוד טרם הטיפול עם טמוקסיפן, מועשרים תחת הטיפול האנדוקריני

מבנה הורמון האסטרוגן (צילום: אילוסטרציה)
מבנה הורמון האסטרוגן (צילום: אילוסטרציה)

בעוד סרטן שד עם קולטנים לאסטרוגן (Estrogen Receptor-ER) מגיבים בדרך כלל לטיפול אנדוקריני (Endocrine Therapy-ET), עד 40% מהמטופלות יחוו הישנות תחת הטיפול האנדוקריני או לאחר השלמת הטיפול. בעבר הודגם כי לחץ סלקטיבי המופעל על ידי טיפול עם טמוקסיפן מפעיל את מסול האיתות של NFκB במטופלות עם גידולים מסוג ER+, שורות תאי גידול סרטן שד ובשתלים של גידולי סרטן שד. כמו כן הוצג כי הפעלה זו מאפשרת הישרדות של תת-אוכלוסייה של תאי NFκB+ אשר תורמים לגדילה מחדש של תאים והישנות של סרטן לאחר הפסקת ET. עם זאת, המנגנונים התורמים לשגשוג אוכלוסיית תאי NFκB+ במהלך ET טרם ידועים.

במחקר זה השתמשו בריצוף חד-תאי של RNA ובגישות ביואינפורמטיות לסווג את אוכלוסיית תאי NFκB+, ולאפיין את המשמעות הקלינית הנלווית. מחקרי מעקב בוצעו על מנת לאשש את הממצאים ולבחון את התפקוד של תגובת דחק משולבת (Integrated Stress Response-ISR) בשורות תאי סרטן שד ובמודלים של חולים.

תוצאות המחקר הדגימו כי אוכלוסיית תאי NFκB+ שנוצרו בעקבות ET הינה אוכלוסייה קיימת אשר מועשרת תחת הלחץ הסלקטיבי של ET. בהתבססות על אוכלוסיית תאי NFκB+, החוקרים פיתחו חתימה גנטית שמנבאת הישנות של גידול כאשר היא מבוטאת בגידולי סרטן שד ראשוניים מסוג ER+, ונשמרת באוכלוסיית תאים גרורתיים. יתרה מזאת, החוקרים זיהו כי ISR, המסתמנת על ידי הגברה בפוספורילציה של eIF2α, התרחשה בתגובה ל-ET ותורמת לגדילה מושבית תחת הלחץ הסלקטיבי של ET.

מסקנת החוקרים הייתה כי אוכלוסיית תאים עם מסלולי איתות של NFκB ו-ISR מופעלים יכולה לשרוד ולגדול תחת הלחץ הסלקטיבי של ET. על כן, התמקדות באוכלוסייה זו כחלק מאסטרטגיית הטיפול יכולה לספק תוצאים טובים יותר על ידי מחיקה של אוכלוסיית תאים שמסוגלים לשרוד ET. הבנה של המנגנונים בהם תאי סרטן שד שורדים לחץ סלקטיבי של ET יכול לשפר את שיעורי ההישנות והתוצאים הכוללים של מטופלות עם סרטן שד מסוג ER+.

מקור:

Semina, S.E., et al. (2022) “Selective pressure of endocrine therapy activates the integrated stress response through NFκB signaling in a subpopulation of ER positive breast cancer cells.” Breast Cancer Research, May 2022. Vol. 24, Issue 19. doi.org/10.1186/s13058-022-01515-1

נושאים קשורים:  מחקרים,  סרטן שד,  רצפטורים לאסטרוגן,  טיפול אנדוקריני,  טמוקסיפן,  דחק
תגובות