חדשות

מספר חולי סרטן הלבלב בישראל והנפטרים מהמחלה הולך וגדל

נתוני משרד הבריאות: בשנים האחרונות מסתמנת בישראל עלייה במספר חולי סרטן הלבלב בקרב יהודים מתחת לגיל 65

סרטן הלבלב. הדמיה: שאטרסטוק

בשנים האחרונות מסתמנת בישראל מגמת עלייה, קלה יחסית, במספר חולי סרטן הלבלב בקרב יהודים מתחת לגיל 65. כך נמסר הבוקר (ב') עם פתיחת מבצע ההתרמה ה-60 של "הקש בדלת" שהשנה יבוצע במתכונת מקוונת.

לפי הנתונים שפרסמו משרד הבריאות והאגודה למלחמה בסרטן, סוג זה של סרטן הוא הסרטן החודרני ה-7 בשכיחותו בישראל. שיעור ההישרדות מסרטן הלבלב הוא יחסית נמוך.

שני מחקרים חדשים שעוסקים בנושא העלו השערה לפיה שיעור גבוה של חולי סרטן לבלב סובלים ממתח נפשי על רקע הקורונה, עם סבירות גבוהה להפרעת דחק פוסט-טראומטית וכן שצעידה עשויה להפחית את הסיכון לתמותה מסרטן וממחלות נוספות.

פרופ' ליטל קינן בוקר, מנהלת המרכז לבקרת מחלות במשרד הבריאות, מסרה: "אבחון מוקדם של סרטן הלבלב קשה כיוון שתסמיני המחלה אינם ייחודיים לה והם מגוונים מאוד. למשל: אי נוחות בטנית, אובדן תיאבון, בחילה, הקאה, ירידה במשקל, עייפות וחולשה, צהבת נטולת כאב, כאבי גב ועוד. חלק גדול מהחולים מגיע לאבחנה כאשר מחלתם מתקדמת.

"גילוי בשלבי מחלה מתקדמים כרוך לרוב בפרוגנוזה פחות טובה. גם המיקום האנטומי של הלבלב תורם לכך. באחרונה עלו שאלות לגבי שיעורי ההיארעות של סרטן הלבלב בישראל, מאחר שנוצר הרושם בקרב רופאים כי מספר החולים והנפטרים מהמחלה הולך וגדל. עדכון הנתונים הנוכחי הוא רלוונטי ל-2017".

ב-2017 חיו בישראל 909 גברים ונשים שאובחנו עם סרטן חודרני של הלבלב. בשנה זו היה סרטן הלבלב רביעי בשכיחותו כגורם תמותה מסרטן בקרב גברים ונשים יהודים ואחרים וכן בקרב נשים ערביות. בגברים ערבים היה סרטן חודרני של הלבלב שלישי בשכיחותו.

סרטן הלבלב ממוקם גבוה ברשימת הגידולים הגורמים לתמותה, בין היתר בשל הנטייה לאבחנה המאוחרת ולכן גם בשלב מתקדם של הגידול. ואז שיעור ההישרדות נמוך. שיעור ההישרדות היחסית מסרטן הלבלב הוא הנמוך ביותר מכל סוגי הסרטן העיקריים.

ב-22 השנים האחרונות עלה, כאמור, שיעור ההיארעות - המקרים החדשים שאובחנו בישראל ושיעור התמותה מהמחלה באופן מובהק בקרב יהודים ואחרים, בעוד שבקרב גברים ונשים מהחברה הערבית תחלואה זאת נותרה יציבה.

נצפתה לראשונה עלייה מתונה בשיעור של 2%-1% בקרב יהודים מתחת לגיל 65. ההסבר האפשרי לכך: עלייה בהשמנה וסוכרת שהם גורמי סיכון ידועים למחלה זו, גם בקרב צעירים. נתונים אלה דומים לדיווחים ממדינות אחרות בעולם.

בארה''ב צופים שבעוד 30-20 שנה, סרטן הלבלב יהיה הגורם המוביל השני של מקרי מוות מסרטן. למרות פיתוח טיפולים חדשניים, ההישרדות מסרטן זה, גם כאשר הוא מאובחן בשלב יחסית מוקדם, עדיין נמוכה. לפי נתוני הסוכנות הבינלאומית לחקר הסרטן (IARC), ישראל נמצאת במקום ה-28 בהיארעות סרטן הלבלב בעולם, כמו בליטא ובסינגפור, ובמקום 12 בתמותה - שיעור דומה לזה שבלטביה, בגרמניה וביפן.

נושאים קשורים:  סרטן-לבלב,  משרד הבריאות,  מבצע "הקש בדלת",  חדשות,  האגודה למלחמה בסרטן,  פרופ' ליטל קינן-בוקר
תגובות