מחקרים - נגיף הקורונה

מתחת לרדאר: הקורונה תודלקה ב"העברה בהתגנבות" בין בני אדם

מחקר חדש מגלה: 86% מכלל הזיהומים ב-COVID19 בסין היו מקרים שלא נתגלו וחמקו מהמערכת | מסקנת החוקרים: נדרשת הגברה רדיקלית של הפעילות לאיתור, גילוי ובידוד של אנשים שאינם מדווחים כנשאים וכחולים

נוסעים ברכבת בצ'ונגצ'ינג - סין, חובשים מסיכות להגנה מפני וירוס הקורונה. צילום: helloabc / שאטרסטוק

מי שהיה זקוק לממצאי מחקר נוסף על כך שהתפשטות המהירה של הקורונה תודלקה על ידי העברה והדבקה שהתרחשו "מתחת לרדאר", כלומר מבלי שאובחנה בזמן אמת, קיבל את הממצאים הללו שלשום (ב') בדו"ח מחקר חדש שהתפרסם ב-Science. מצאי המחקר מחזקים עוד יותר את ההיגיון שמאחורי שורת הצעדים המחמירים שננקטים בימים אלה בישראל, תוך התכתבות עם ההנחיות החדשות שהתפרסמו אתמול.

במחקר נמצא כי הנשאים שלא אובחנו כחולים וכלל לא הופיעו אצלם תסמיני המחלה הרגילים היוו מקור של לפחות לשני-שלישים מהמקרים המדווחים של מחלת ה-COVID19 בסין. זאת, בימים ובשבועות הראשונים של האירוע שנעשה במהירות לכלל עולמי והפך ממגיפה מקומית לפנדמיה חוצת גבולות שמימדיה הולכים וגדלים מיום ליום.

"ההתפרצות – אולי ראוי להגדירה 'התפוצצות' במקרי ה-COVID19 בסין – הותנעה במידה רבה על ידי אנשים עם תסמינים קלים, מוגבלים מאוד או ללא תסמינים כלל, שלא אותרו וחמקו מתחת לרדאר רשויות הבריאות", הסביר אחד מהשותפים בכתיבת דו"ח המחקר, פרופ' ג'פרי שאמאן (Shaman), מומחה למדעי בריאות הסביבה בבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת קולומביה בארה"ב.

"מקרים שלא אותרו ושלא נתגלו עלולים לחשוף שיעור גדול הרבה יותר של אוכלוסיות לנגיף, לעומת מה שעשוי היה להתרחש במצב אחר. 'העברה בהתגנבות' (stealth transmission) כזאת עלולה להמשיך ולהציג אתגר גדול מאוד בפני משימת ההכלה לצורך בלימת ההתפרצות הנוכחית בהמשך הדרך", אמר פרופ' שאמאן.

צוות המחקר בנה מודל ממוחשב לצורך סימולציה של התפשטות ה-COVID19 ב-375 ערים ברחבי סין, החל מווהאן, מקור ההתפרצות. לצורך אותו מודל שולבו נתונים מזיהומים מדווחים עם מידע מפורט על תנועת אנשים, שהושגה מתוך נתוני איכון של טלפוניה ניידת.

החוקרים העריכו בעקבות ניתוח הנתונים כי לפני שהוטל סגר על העיר ווהאן ב-23 בינואר, כ-86% מכלל הזיהומים ב-COVID19 בסין היו מקרים שפשוט לא נתגלו וחמקו ממערכת הסריקה. אותם מקרים שלא אותרו אחראים לרוב הגדול של התפשטות המחלה, כאמור עוד לפני הטלת הסגר.

לממצאים אלה השלכות להתפשטות המחלה לעבר שאר העולם, כאשר מדינות רבות איחרו לבצע את הבדיקות למחלה.

ממצאי מחקר זה מראים שמספר מקרי הקורונה בעולם כולו עלולים למעשה להיות גדולים יותר פי חמישה עד עשרה לעומת מה שמדווח. כלומר, בנקודת זמן זאת - יותר מ-1.5 מיליון בני אדם שנדבקו בנגיף.

פרופ' שאמאן אמר בתדרוך לתקשורת בארה"ב: "אנחנו יודעים שזה כנראה רק קצה הקרחון. השאלה היא כמה הם המקרים הנסתרים. אנחנו יכולים להתווכח על המספר המדויק, אבל אם לא ננקטת פעולה פרואקטיבית לחיפוש אנשים לביצוע בדיקות סקירה, אזי הרוב הגדול של מקרי הזיהום לא יתגלה, יחמוק מהעין וימשיך להפיץ את הנגיף".

לאחר שסין הטילה את הסגר הקשוח על העיר ווהאן, רשויות הבריאות הצליחו לאתר את הרוב הגדול של המקרים הבאים, 65% מהם – ובכך הביאו לירידה בהתפשטות הנגיף, הודגש בדו"ח המחקר.

מחברי הדו"ח קבעו: "נדרשת הגברה רדיקלית של הפעילות לשם איתור, גילוי ובידוד של אנשים שאינם מדווחים כנשאים וכחולים לשם שליטה מלאה על הנגיף ובלימת המשך התפשטותו".

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  מגיפה,  בידוד,  נשאים,  מחקר,  סין,  קורונה,  הידבקות,  19-COVID
תגובות