חדשות

אטלס תאי השד האנושי: גילוי משמעותי לנשאיות BRCA 1/2

חוקרים שיצרו אטלס ראשון מסוגו של תאי השד האנושי גילו לראשונה שינויים מוקדמים בתאים של נשאיות מוטציות הגנים BRCA1 ו-BRCA2 בריאות וקשר בין תאי חיסון "מותשים" לסיכון מוגבר לסרטן השד

תאי סרטן השד תחת המיקרוסקופ (אילוסטרציה)
תאי סרטן השד תחת מיקרוסקופ (אילוסטרציה)

מנגנונים שמאפשרים לתאי גידול בשד לחמוק מפני מערכת החיסון עלולים לפעול ברקמות לא-ממאירות כבר בשלבים המוקדמים של היווצרות הגידול. כך עולה ממחקר שבו חוקרים מאוניברסיטת קיימברידג' יצרו אטלס שממפה ועוקב אחרי שינויים בכל סוגי תאי שד אצל נשים בריאות, נשאיות מוטציות בגנים BRCA 1\2 ברמת התא הבודד. האטלס של תאי רקמת השד האנושית (HBCA – Human Breast Cell Atlas) נערך בעזרת ריצוף RNA תא-בודד (scRNAseq) והוא זמין כעת כמשאב לשימוש חוקרים אחרים. הוא מכיל כמויות עצומות של מידע על גורמי סיכון לסרטן השד, כולל מדד מסת הגוף (BMI), מצב גיל המעבר, שימוש באמצעי מניעה וצריכת אלכוהול.

החוקרים זיהו שינויים מוקדמים בתאים של נשאיות מוטציות הגנים BRCA1 ו-BRCA2 בריאות, המקשר בין תאי חיסון "מותשים" לסיכון מוגבר לסרטן השד. הם מציינים כי מצב ה"תשישות" מצביע על כך שתאי החיסון אינם יכולים לפנות תאי שד פגומים, שעלולים להתפתח בסופו של דבר לסרטן השד. זהו המחקר הראשון המצביע על מציאת תאי חיסון "מותשים" ברקמות שד לא סרטניות. בדרך כלל, תאים במצב זה נמצאים רק בגידולים בשלב מאוחר.

המחקר מבוסס על מדגם של יותר מ-800,000 תאים מ-55 נשים בריאות בטווח רחב של גילים, שעברו ניתוחי הקטנת חזה או כריתת שד מונעת על רקע נשאות של מוטציות BRCA1 או BRCA2. על מחקר העוקבה, שביקש למפות כיצד הרכב התא משתנה כפונקציה של גורמים ביולוגיים וסביבתיים שונים, נכתב לאחרונה בכתב העת Nature Genetics.

ברציונל לעריכת המחקר כתבו החוקרים כי העדר הבנה מלאה של השינויים הדינמיים ברמת התא וכיצד השינויים הללו תורמים להתחלת הגידול מהווה חסם למניעה ולטיפול מיטבי בסרטן השד.

החוקרים זיהו 41 תת קבוצות של תאים שונים בתוך הרקמה, ממחלקות התאים האפיתליאליים, החיסוניים והסטרומליים. הם מצאו כי ההיסטוריה של כל רקמה, כולל גורמים כמו גיל, הריון ומוטציות תורשתיות, הידועות כמשפיעות על הסיכון לסרטן השד, השפיעה על כל תת קבוצה של תאים.

"תאים חיסוניים של נשאיות המוטציות BRCA1 או BRCA2 הראו חתימה ייחודית בביטוי הגנים המצביעה על אפשרות של התשת מערכת החיסון, ממצא שאומת בבדיקות היסטולוגיות", כתבו החוקרים.

פרופ' וליד חאלד מהמחלקה לפרמקולוגיה של אוניברסיטת קיימברידג', החוקר הבכיר במחקר, כתב כי "התוצאות מצביעות על כך שאצל נשאיות של מוטציות BRCA, המערכת החיסונית לא מצליחה להרוג תאי שד פגומים, שפועלים ככל הנראה כדי להרחיק את תאי החיסון הללו".

בכתבה על המחקר מאת עידו אפרתי בהארץ, מצוטטת  ד"ר רות פרץ, גינקואונקולוגית ומנהלת מחקרים קליניים באונקולוגיה במרכז הרפואי רמב"ם בחיפה, שאמרה כי "מדובר בתגלית. "בפעם הראשונה נמצא הבדל גנטי לא רק בתאים שמהם מתפתח סרטן השד, אלא גם בתאים אחרים בשד, כמו למשל תאי מערכת החיסון".

לדברי ד"ר פרץ, עד היום נשאיות BRCA רבות בוחרות לבצע כריתה מונעת של השדיים, אך יש בתגלית פוטנציאל עתידי לטיפול מונע התפתחות של סרטן. "יש כיום תרופות מאושרות הפועלות על תאי מערכת החיסון, אך הן ניתנות רק לנשים שכבר נמצאות בשלב מאוחר של המחלה ולא נעשו עד כה מחקרים על טיפול שמונע התפתחות של סרטן השד. אני מאמינה שבעתיד הקרוב יפתחו מחקרים חדשים בעקבות הגילוי, ומדובר בתקווה חדשה עבור הנשאיות".

נושאים קשורים:  סרטן השד,  חדשות,  אטלס תאים,  המערכת החיסונית,  נשאות BRCA,  מחקרים,  ד"ר רות פרץ
תגובות