חדשות

מטבוליט בשתן מנבא מצב של אי ספיקת כליות בחולי סוכרת סוג 2

במחקר נמצא דפוס עקבי של קשר חזק בין רמות אדנין גבוהות בשתן וסיכון גבוה לאי ספיקת כליות | הממצא יכול לשפר את השיטה המקובלת לאיתור מחלת כליות מתקדמת, שמתמקדת בנוכחות החלבון אלבומין בשתן

בדיקת שתן. אילוסטרציה

חוקרים ממרכז מדעי הבריאות של אוניברסיטת טקסס בסן אנטוניו (UT Health San Antonio) מצאו כי הימצאותו של מטבוליט בשתן מנבא מצב של אי ספיקת כליות מסוכרת מסוג 2 חמש עד עשר שנים מוקדם יותר מהאבחון.

המחקר, שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Investigation, הראה שאדנין (Adenine), מטבוליט המיוצר בכליה, הוא ביומרקר מנבא וסיבתי של מחלת כליות מתקדמת. על המחקר דיווח המגזי ןInside Precision Medicine.

הממצא יכול לשפר את השיטה המקובלת לאיתור מחלת כליות מתקדמת, המתמקדת בנוכחות החלבון אלבומין בשתן. על פי הנתונים שמצאו החוקרים, כמעט מחצית מהחולים עם מחלת כליות מתקדמת אינם מראים רמות חלבון משמעותיות בשתן. פרט זה יוצר פער אבחוני משמעותי שכן החוקרים מציינים שכ-90% מכלל חולי הסוכרת עם רמות אלבומין נמוכות נותרו בסיכון לאי ספיקת כליות.

בשימוש באלבומין כסמן ביולוגי לסיכון למחלת כליות יש פוטנציאל לזמן יותר חולים בסיכון לתכניות טיפול שנים מראש לפני ביטוי של אי ספיקת כליות, ציין החוקר הראשי ומחבר המחקר הבכיר, פרופ' קומאר שארמה, ראש מחלקת הנפרולוגיה בבית הספר לרפואה של סן אנטוניו. ד"ר קומאר הוא גם המנהל המייסד של המרכז לרפואה מותאמת אישית של מערכת הבריאות (Center for Precision Medicine).

בנוסף לפוטנציאל האבחוני של אדנין כמנבא משמעותי יותר לסיכון לאי ספיקת כליות, הצוות זיהה גם מולקולה קטנה שחוסמת את המסלול העיקרי של ייצור אדנין אנדוגני בגוף. בניסוי על מודל עכבר עם  סוכרת מסוג 2, החוקרים הראו כי תרופה (Empagliflozin) מפחיתה את רמות האדנין בעכברים.

"התרופה הגנה מפני כל ההיבטים העיקריים של מחלת כליות סוכרתית, מבלי להשפיע על רמת הסוכר בדם", אמר שארמה. "המחקר מדהים כיוון שהוא יכול לסלול את הדרך לרפואה מדויקת למחלת כליות סוכרתית בשלב מוקדם של המחלה".

במחקר עוקבה השתמשו החוקרים בנתונים משלוש קבוצות בינלאומיות של חולים, הכוללות 1,200 חולים מאוכלוסיות מגוונות. הם מצאו דפוס עקבי של קשר חזק בין רמות אדנין גבוהות בשתן וסיכון גבוה לאי ספיקת כליות.

כדי להבין טוב יותר את ההפצה של אדנין ומולקולות קטנות אחרות ברקמות הכליה, הצוות יישם מטבולומיקה מרחבית (ניתוח השינויים המטבוליים ברקמה בהתאם למיקום המרחבי של התאים בתוכה) על ביופסיות כליה מחולים אנושיים, מה שאפשר להם לאתר את המיקומים של אדנין בתוך רקמת הכליה. "זו טכניקה מסובכת מאוד", ציין שארמה, "לקח לנו כמה שנים לפתח שיטה שבה אנחנו משלבים רזולוציה גבוהה של הגיאוגרפיה של הכליה עם ניתוח ספקטרומטריית מסה (mass spectrometry analysis) כדי להסתכל על המטבוליטים.

ממצאים מניתוח זה הראו אדנין אנדוגני סביב כלי דם מצולקים בכליה וסביב תאי כליה בצורת צינורות שהושמדו. המחקר הראה גם שרמות גבוהות של אדנין קשורות גם לתמותה מכל סיבה (all-cause mortality), מה שמרמז שהמטבוליט עשוי להשפיע גם על אזורים אחרים בגוף.

כשמדובר באי ספיקת כליות המונעת מהתפתחות סוכרת, יש צורך בשיטות אבחון חדשות ובטיפולים מוקדמים. ברגע שחולה מאובחן עם מחלת כליות, הטיפול המוצע לו הוא דיאליזה שלוש פעמים בשבוע כדי לעזור לנקות את דמו. לחולים בדיאליזה עם אי ספיקת כליות מסוכרת יש שיעור תמותה של 40% תוך חמש שנים. "אנו מקווים שעל ידי זיהוי מטופלים בשלב מוקדם במהלך המחלה ועם טיפולים חדשים המכוונים לאדנין ולצלקות בכליות, נוכל לחסום מחלת כליות או להאריך את חיי הכליה הרבה יותר", סיכם פרופ' שארמה.

נושאים קשורים:  סוכרת סוג 2,  מחקרים,  אי-ספיקת כליות,  אדנין,  חדשות
תגובות