דעות

למה לי פוליטיקה עכשיו

אומרים לי "לא להכניס פוליטיקה לרפואה", שכרופאה אני אמורה לטפל בכל מחיר, לא להפקיר את מטופליי, אבל זו הממשלה שמפקירה את כולנו, ואם היא תמשיך בקו הזה, לא יהיה לנו מקום כאן ולא תהיה לנו ברירה אלא לחפש מקום אחר

"לפני כמה חודשים, כמעט 15 שנים מאז שחרורי מצה׳׳ל, הצטרפתי לקורס קציני רפואה. איך מצפים מאיתנו לבצע פקודות של ממשלה שחלק נרחב בה רואה בנו נחותים?". צילום: פרטי

אני שומעת המון השבוע את המשפט ״אל תכניסו פוליטיקה לרפואה״. האמת? צודקים, הלוואי והיה אפשר. הלוואי וחיינו באידיליה שבה מערכת הבריאות פועלת על ענן ורוד, עם תקציב בלתי נגמר ויכולת לטפל בכולם באופן מושלם, עם חדי קרן שמגישים ארטיקים לכל המטופלים. אבל אנחנו לא.

אני שומעת פוליטיקאים, רופאים ועוד הרבה שאומרים לי שאני אמורה לטפל בכל מחיר, לא להפקיר את מטופליי, להקריב את בריאותי וחיי למען המקצוע, בשום פנים לא להביע את דעתי, לא לרקוע ברגליי, לא להפגין, לא לשבות (כלומר, אפשר לשבות ביום חופש או אחרי תורנות), אבל יצאתי לשביתה השבוע – במשך רבע שעה עמדתי בכניסה לבית החולים עם שלט שמתחנן לדמוקרטיה. רבע שעה!

לפני כמה חודשים, כמעט 15 שנים מאז השחרור שלי מצה׳׳ל, ובגיל 35, הצטרפתי לקורס קציני רפואה. למשך יותר מחודש עזבתי את המחלקה, את החברים, את הבית והחתולה, את בן הזוג וירדתי לעיר הבה״דים כדי שאוכל לשרת במילואים כרופאה. עיר הבה״דים בדצמבר חברים, במיטת קומותיים.

לא אוכל לשרת ממשלה שיוצאת בגלוי נגד כל מי שלא כמוה בדיוק - ערבים, נשים, להט׳׳בים וגם לא מילואימניקים, רופאים, הייטקיסטים, כלכלנים, משפטנים

לא היה לי פשוט לחזור לצה׳׳ל, זה כואב לי בצד שמאל והתלבטתי המון. אין לי גאוות יחידה או צוות לחזור אליו, אבל היה לי חשוב להשתמש ביכולות ובמקצועיות שלי כדי לקחת חלק. אני מאמינה בצבא מקצועי ושוויוני, בשירות צבאי או אזרחי, אבל אני לא אוכל לשרת ממשלה צרה וחסרת מעצורים, תרתי משמע. לא אוכל לשרת ממשלה שיוצאת בגלוי נגד כל מי שלא כמוה בדיוק – ערבים, נשים, להט׳׳בים וגם לא מילואימניקים, רופאים, הייטקיסטים, כלכלנים, משפטנים.

איך יכול להיות שמי שהיתה המפקדת שלי בסדיר קוראת לי סרבנית ופושעת היום? איתי בקורס היו עוד שתי נשים וכמה גברים להט׳׳בים – איך מצפים מאיתנו לבצע פקודות של ממשלה שחלק נרחב בה רואה בנו נחותים? מקומי במטבח או בחדר לידה הרי, ומקומם עמוק בארון – האומנם? חלק ממי שהיו איתי בקורס כבר שלחו מכתבים לקצין רפואה ראשי על כוונתם להפסיק התנדבות למילואים. לי הידיים רועדות מדי.

לא להכניס פוליטיקה לרפואה מבקשים ממני. כשאני מטפלת השבוע בתינוק רך שראה רק סבל בשלוש שנותיו, ויודעת שאחרי השחרור מאשפוז לא יזכה להמשך טיפול רק משום שנולד בצד הלא נכון של איזה קו ירוק – זו פוליטיקה.

כשכבר שנים אף מפלגה שלטונית לא טורחת לתקן את מערכת הבריאות הציבורית, מתעלמת ממחאת המתמחים, מאפשרת לנו לעבוד 90 שעות שבועיות ויותר, לא משפרת את התקינה שנים ולא מתכננת קדימה למשבר הרפואה הציבורית הקרוב – זו פוליטיקה

כשאני מסייעת לנשים בזנות שסבלו מסחר, עינויים, אלימות והתעלמות, ויודעת שלנשים חסרות מעמד שנחטפו ונמכרו לכאן כמו סחורה, יש לנו הרבה פחות להציע – זו פוליטיקה.

כשכבר שנים אף מפלגה שלטונית לא טורחת לתקן את מערכת הבריאות הציבורית, מתעלמת ממחאת המתמחים, מאפשרת לנו לעבוד 90 שעות שבועיות ויותר (ידעתם שזה אפשרי בכלל?), לא משפרת את התקינה שנים ולא מתכננת קדימה למשבר הרפואה הציבורית הקרוב – זו פוליטיקה.

כשמצופה ממני לתת אפידורל בחדר לידה במהלך השבת, שהיא להזכירכם, פעולה שאינה מצילה חיים אבל בהחלט מקלה על סבל, אבל אין לי אפשרות לקבל ארוחת ערב בשישי או לקנות ולו קפה ברחבי בית החולים (גם למאושפזים כמובן אין יכולת כזו, וגם למשפחה איך אין להגיע להביא להם אוכל כי אין אוטובוס) – זו פוליטיקה.

כשאשת שר בממשלה(!) אומרת שלא תלד ליד ערביה והאמירה הזו לא מקבלת גינוי מפה לפה, כולל מבעלה, או דרישה לפטר אותו – זו פוליטיקה

כשהחלטות שנועדו לשפר את בריאות הציבור כמו מס על שתייה מתוקה וטבק נופלות עקב לחץ של בעלי אינטרסים – זו, חברים, פוליטיקה.

כשלזוג סטרייטים מותר להביא פה ילד בפונדקאות אבל לזוג הומואים – לא, וכשאישה צריכה לראות ועדה שכוללת איש דת לפני החלטה רפואית על גופה – זו פוליטיקה.

כשאשת שר בממשלה(!) אומרת שלא תלד ליד ערביה והאמירה הזו לא מקבלת גינוי מפה לפה, כולל מבעלה, או דרישה לפטר אותו – זו פוליטיקה. כי אצלנו חברים רופאות ומיילדות מוסלמיות, יהודיות, נוצריות וחילוניות מקבלות לידה (או נותנות אפידורל או מרדימות לקיסרי) של כל אחת, בלי לבדוק איך קוראים לה ולמי היא מתפללת, אם בכלל.

כששוחקים את המקצועות הפארא-רפואיים בהחלטה פוליטית ולא מקצועית – זו פוליטיקה. כשהתקציבים מחולקים כך שחברי הכנסת חיים בראוותנות עם משכורות ענק שרק עולות, מגזרים שלמים מקבלים בונוסים ותוספות מבלי להשתתף בנטל ומערכת הבריאות הציבורית מתפוררת מחוסר תקציב – זו פוליטיקה.

אל תתפלאו כשאלפי רופאים בודקים אופציות לרילוקיישן. למרות שאני אוהבת את הבית שלי, אני לא בטוחה שזה יהיה הבית של הילדים שלי. עוד רגע יקראו לנו גם בוגדים, אוכלי חינם, מפקירים את מטופלינו

אז אתם אומרים לי לא להכניס פוליטיקה לרפואה? זה אירוני כמו חבורת משתמטים שקוראת לי סרבנית.

אל תתפלאו כשאלפי רופאים בודקים אופציות לרילוקיישן. כן, גם אני, למרות שאני אוהבת את הבית שלי, אני לא בטוחה שזה יהיה הבית של הילדים שלי. עוד רגע יקראו לנו גם בוגדים, אוכלי חינם, מפקירים את מטופלינו. אלה לא אנחנו שהפקרנו את מטופלינו, זו הממשלה שמפקירה את כולנו, ואם היא תמשיך בקו הזה כבר לא יהיה לנו כוח לשבות או להילחם או להפגין בשבתות שבהן אנחנו לא בתורנות. אם היא תמשיך ככה – פשוט לא יהיה לנו מקום כאן ולא תהיה לנו ברירה אלא לחפש מקום אחר.

ד״ר סרן שני גלוסקה, רופאה מתמחה בהרדמה וטיפול נמרץ, המרכז הרפואי איכילוב

נושאים קשורים:  ד"ר שני גלוסקה,  מהפכה משטרית,  ממשלת ישראל,  רופאים במילואים,  להט"בים,  מערכת הבריאות,  מחאה,  מקצועות הפארא-רפואיים,  דעות,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
03.08.2023, 13:57

את עגיין לא יכולה להפסיק להתנדב מהסיבה הפשוטה שלא התחלת להתנדב. הקר"פ שעשית הוא לא בהתנדבות. וגם אם יקראו לך בהמשך זה שירות מילואים לפי חוק. אחרי שיהיו לך ילדים אפשר לדבר על התנדבות.

עובדות נוספות
- אי אפשר להיות תינוק רק בגיל 3. זה נשמע כמו ניסיון לפרוט על רגש. ואם הוא לא אזרח ישראלי העדר המשך הטיפול שלו זה לא פוליטיקה. בדיוק כפי שאני לא יכול לקבל טיפול בארה"ב אם לא הסדרתי ביטוח. ואם זו פוליטיקה אז מדובר בפוליטיקה של הרשות הפלסטינית שמעדיפה להפנות כסף לטרור מאשר לבריאות.
- כנ"ל לגבי כל חסר מעמד אחר (ושוב ניסיון לפרוט על רגש) . מה גם שאין כאן משהו חדש
- עניין פתיחת קפטריות ותחבורה ציבורית : גם אם לזה אני יותר מתחבר גם כאן אין דבר חדש. לא תהי תחבורה ציבורית בשבת בישראל. זה לא היה גם בממשלות הקודמות ולא סביר שזה יהיה דווקא עכשיו.
- ביטול המס על שתיה מתוקה וכלים חד פעמיים זה באמת נטו פוליטיקה. זה היה כלול בהסכמים הקואליציונים. אבל זה לא עניין שלנו. כך העם בחר. מה את רוצה, להחליף את העם?
- בעניין הפונדקאות כבר יש פסיקת בג"צ אבל אין שום קשר להומוסקסואלים. גם אישה יחידנית יכולה להשתמש בשירותי פונדקאות, ובטח שגם זוג לסביות (אם כי זה לא סביר). האפליה הייתה כלפי גברים ולא כלפי להט"ב. ותתפלאי - זו לא פוליטיקה. לפחות לא מהסוג שאת חושבת. פשוט נשים פונדקאיות הן משאב במחסור ואם תוסר כל הגבלה נראה זינוק אדיר בביקוש כך שהסיכוי של זוג עם מגבלה רפואית להסתייע מכך יצנח.
- אישה לא צריכה לראות שום איש דת בוועדה להפסקת הריון. הייתה הצעה כזו אך היא נגנזה. וגם וועדות הפסקת הריון הן לא מהסיבה שאת חושבת (דת) אלא חלק ממדיניות עידוד הילודה עוד מתקופת בן גוריון.
- כשאשתו דל סמוטריץ אמרה שלא תרצה ללדת ליד ערביה הוא כלל לא היה שר, אלא חבר כנסת אז איך בדיוק את רוצה לפטר אותו? חוץ מזה, נניח שהיה שר. אשתו היא אדם פרטי. הוא לא חייב לגנות אותה ובטח שאין שום עילה לפטר אותו בשל כך.
- השכר של חברי הכנבת צמוד לשכר הממוצע במשק ועולה אוטומטית.
- כספים קואליציונים : אכן פוליטיקה וכך היה עם כל הממשלות. אבל שוב, מה הקשר אלינו? אנו אזרחים בדיוק כמו כולם.

לסיכום - אין שום הצדקה להכניס פוליטיקה לרפואה. זכותך להפגין לאחר שעות עבודתך כולל לרקוד על עמוד אם זה עושה לך טוב.
זכותך גם להגר מישראל

חכם מקלדת, אפילו להזדהות אתה לא מסוגל. זו לא דרכינו הרופאות.ים

אנונימי/ת
07.08.2023, 20:55

דווקא מובן. כי את בצד הנכון. כל מי שלא חושב כמוך מסומן כחשוך ועתידו במערכת לוט בערפל גס של אלימות נאורה

מסכימה אתך, כל המאבק שלנו עבור ולמען המטופלים.ות , חשוב שבעתיים לנו הנשים. חזקי ואמצי

אנונימי/ת
03.08.2023, 15:34

יהודית , לא זכור לי שהוסמכת לדבר בשם כל הרופאים, אז בחרי לך את את דרכך ואני את דרכי.
מה שבטוח שאני כן מסוגל זה להתייחס עניינית לנקודות שנכתבו בפוסט הזה, וזה הרבה יותר חשוב ורלוונטי לצורך דיון ענייני מאשר לכתוב את השם שלי. לעומת זאת, את אינך מסוגלת לכך כפי שמעידה תגובתך, אשר מעבר לתקיפה לגופו של כותב , היא חסרת כל תוכן ענייני.

אנונימי/ת
03.08.2023, 23:15

רופאה שעברה שטיפת מוח בבית חולים איכילוב במחלקת הרדמה.

אנונימי/ת
04.08.2023, 15:04

אפשר לחשוב שהסחורה בט''נ איכילוב יותר מוצלחת...

אנונימי/ת
05.08.2023, 06:36

במחאה הזו יש מאפיינים בולשביקיים רבים, כשהעיקרי הוא השאיפה להרוס קודם כל את הקיים. את הכלכלה, הצבא, הייטק, ההישגים המרשימים של הפלא הזה, שנקרא ישראל. כל זאת על קדושת האידאל הפרוגרסיבי. מזל שיש עדיין בחירות והרוב השפוי, אמנם פאסיבי, שמאמין בדמוקרטיה באמת.

06.08.2023, 14:23

אחת הבעיות הקשות בחברה היום היא ההתלהמות, האלימות המילולית וההקצנה. מכל הצדדים. האפשרות לפירסום דעה באופן אנונימי מחריפה בצורה קיצונית את הצרה הזו. אני מציע למערכת לבטל את האפשרות להגיב תחת מעטה אלמוניות.

אנונימי/ת
07.08.2023, 20:35

יש בזה משהו

אנונימי/ת
07.08.2023, 20:41

נראה לי שמבחינה אקדמית ראוי שמערכת דוקטרס לפחות תציין שהמאמר כבר פורסם בעיתון היוקרה פייסבוק ;)

07.08.2023, 20:51

שני - כל מילה בסלע. המאבק היומיומי שלנו, רופאים במערכת הציבורית, הוא מאבק באפלייה, בחוסר השיויון מול אפשרויות טיפוליות, מול יחס מפלה של מטפלים ומטופלים. אם אנחנו, שומרי הסף של המערכת הזו, נחשוב לעזוב את המשמרת שלנו, הרי כל מה שבנינו ונלחמנו ייזנח וישכח. מול המטופל היחיד ומשפחתו, נמשיך לשמור על עקרונות הצדק, השיוויון והאמת שעליהם נשבענו.

אנונימי/ת
07.08.2023, 21:18

יש לנו מזל שהציבור השמאלני הזה עושה עבורנו את העבודה. במשך הרבה שנים דאגנו שיהיה קשה להשתלט על מערכת הביטחון השמאלנית מערכת המשפט השמאלנית מערכת החינוך השמאלנית ומערכת הבריאות השמאלנית. והנה פתאום השמאלנים עושים עבורנו את העבודה. הם פשוט בורחים... המשיכו כך ותתנו לאנשים ערכיים ודמוקרטיים באמת, אוהבי אדם וטובי לב וגם לא פחות מקצועיים לנהל כאן את הכל. חלום שהתגשם. תודה לשני ולכולכם

אנונימי/ת
08.08.2023, 17:16

הבהרת היטב מה אתה

07.08.2023, 21:57

יישר כח.

אנונימי/ת
08.08.2023, 02:03

היי, בניגוד אלייך אני רופא שעושה מילואים ברצף כבר תכף 20 שנים בוחר להשאיר את הפוליטיקה מחוץ לגבולות שדה הקרב ובטח מחוץ למיטה המטופל. נאמנותי למדינה לא נמדדת רק כאשר אני מסכים עם כל ההחלטות של ראשיה אלאנגם כאשר אינני מסכים. היותי רופא לא נותנת לי את הזכות להמר על חייהם של מטופלי או אחי לנשק, להפך אני רואה בכך חובה להמשיך ולקיים את השבועה נשבעתי בה עת סיימתי את בית הספר לרפואה. למדינה מגיע יותר וגם למטופלים שלך מגיע יותר.

אנונימי/ת
08.08.2023, 10:26

תגובה כהלכה לאנארכיסטים שטופי המוח המובלים ע"י אוליגרכים מושחתים וערמומיים.

08.08.2023, 11:54

אנונימי יקר
שמה תגלה לנו לפחות אם אתה בכלל רופא ובאיזה תחום . האם הרופאים צריכים לציית לכל החלטה של ממשלה הנשענת על חברי כנסת שתמכו בסרוב לטיפול על רקע אמונה אישית ? לא לטפל בערבים , לא בלטפל בשבתות ועוד לצפות ממני שאקרא להם קולוגות?
זה בסדר ולהפגין זה לא בסדר ?

08.08.2023, 12:57

אנשים שמרגישים ש"נפגעים" כל כך קשה מהממשלה הנוכחית זכותם בהחלט לעבור למדינות אחרות כי ממילא זיקתם למדינה היהודית קלושה ביותר.הם גם יוכלו להמשיך להרוס את המדינה, על הישגיה הכבירים, ממקומם החדש.אני רק מציע להם שיזכרו בשיר שמושר בליל הסדר "והיא שעמדה לאבותינו ולנו וכו"

סליחה. אני רופא חרדי שלושים שנה והתנדבתי שנים כקצין מילואים אחרי סיום גיל חובת המילואים. את מדברת על היחס כנחיתים לרופאים. לו היית פעם אחת חשה על בשרך, מה זה להיות חרדי בצבא גם כשאתה קצין. אם אינספור הבטחות לספק אוכל ברמת הכשרות אמתית ועוד צרכי דת הבסיסיים. לו היית במעמד שבו מנתח חוקר את אביה של מנותחת למי הוא הצביע ומפנה את עורפו בשמעו תשובה שלא התאימה לאוזניו הנאורות. לו היית מכירה את סקר המעסיקים ששמונים אחוז מהם אינם מוכנים להעסיק חרדי גם עם רמתו המקצועית ותכונות הכלל אנושיות הולמות בהחלט לתפקיד, אלא שעצם מראהו יפריע לצוות להתנהג חופשי מדי. לו היית חשה את אווירת השיסוי החברתי ברב כלי התקשורת, תו היית מפנימה עוצמת שנאת המסורת וזילזול בה עד חרמה