חדשות

שר הבריאות משה ארבל הגיש בקשת צו מניעה לשביתת הרופאים

הבוקר עבודה במתכונת שבת במערכת הבריאות | יו"ר הר"י: "דרישתנו לפיה עילת הסבירות תמשיך לחול על החלטות מקצועיות ועל מינויים מקצועיים שנמצאים בסמכותו של שר הבריאות - נדחתה"

צוותי רפואה מוחים נגד מהלכי החקיקה של ממשלת ישראל. צילום: אבשלום ששוני/ פלאש 90

שביתת הרופאים, שעליה הכריזה ההסתדרות הרפואית אתמול, לאחר שעבר החוק לביטול עילת הסבירות, נכנסת הבוקר (ג') לתוקף ובמקביל הגיש הבוקר משרד הבריאות לבית הדין לעבודה בקשה לצו מניעה נגד השביתה במערכת הבריאות.

בין השאר נכתב בבקשה למתן הצו כי "לשביתה זאת משמעויות מובנות מאליהן שעניינן שיבוש של כל הטיפולים ופרוצדורות שאמורות להתקיים בכל בתי חולים במהלך שעות השביתה ומשכך עלולה לגרום לשיבושים משמעותיים בעבודת בתי החולים הממשלתיים ולפגיעה בלתי מידתית במטופלים הנדרשים לטיפולים שנקבעו זמן רב מראש וללא כל התראה מספקת שתאפשר התארגנות".

כאמור, רופאי המערכת הציבורית ישבתו היום, למעט רופאי המיון בכל בתי החולים ובתי החולים ומרפאות הקהילה בירושלים. ההחרגה של ירושלים מוסברת בכך שיש פצועים בהיתקלויות האלימות בין המשטרה למפגינים.

במסגרת השביתה ישבתו הרופאים העובדים בלשכות הבריאות, רופאי ביה"ס, רופאים העובדים במשרדי ממשלה ובמוסדות רפואיים אחרים וכן רופאים הממלאים תפקידים אדמיניסטרטיביים. במכוני הדיאליזה, טיפול נמרץ, חדרי לידה ופגיות, IVF, טיפולים וניתוחים אונקולוגיים, עובדים כרגיל.

יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי, אמר: "הר"י חזרה והתריעה בפני כל, כי לנוסח קיצוני של התיקון לחוק יסוד השפיטה בקשר לביטול עילת הסבירות תהיינה השלכות קשות על מערכת הבריאות, על המטופלים ועל הרופאים. למרות שתלינו תקוות בכך שהתיקון לחוק ירוכך, תקוותנו נגוזה". הוא הזכיר את דרישת הארגון שנדחתה, על פיה עילת הסבירות תמשיך לחול על החלטות מקצועיות ועל מינויים מקצועיים שנמצאים בסמכותו של שר הבריאות.

"החלוקים הלבנים" יפגינו הבוקר מול בניין ההסתדרות הכללית בתל אביב, בדרישה מההסתדרות לנקוט בצעדים, "כפי שפעלה ההסתדרות הרפואית, שמימשה את שבועת הרופא כדי להגן על המטופלים של כולנו", ומשם ימשיכו לדיון חירום במוזיאון תל אביב בשאלה "איך נוכל להמשיך להעניק טיפול איכותי ושוויוני במדינה ללא סבירות ואילו צעדים נוספים עומדים לרשותנו להמשך המאבק".

בתוך כך, שעה קלה לאחר הודעת ההסתדרות הרפואית, הוציא משרד הבריאות הודעה לתקשורת על פיה שר הבריאות משה ארבל יחד עם מנכ"ל משרדו משה בר סימן טוב קיימו דיון דחוף עם המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, עו"ד אביטל סמפולינסקי, ונציגי פרקליטות המדינה. במסגרת הדיון הנחה שר הבריאות לפעול להגשת בקשה לצו מניעה לבית הדין לעבודה כדי למנוע את "השביתה הפראית עליה הכריזה ההסתדרות הרפואית מהערב למחר, בניגוד לחוק ולדיני העבודה, שביתה הפוגעת באלפי חולים וחולות ללא הצדקה".

נושאים קשורים:  פרופ' ציון חגי,  שביתה,  מחאה,  צו מניעה,  עילת הסבירות,  חדשות
תגובות
25.07.2023, 09:52

מגוחך שלאחר ביטול עילת הסבירות, נציג הממשלה פונה לבימ"ש בשם "חוסר מידתיות"... תאכלו את הדייסה שבישלתם

25.07.2023, 12:16

עוד צפויים לנו הרבה אבסורדים כאלה עם ממשלת ה"איפכא" הזו. אטומים למחאה עממית בהיקף חסר תקדים. מעבירים חוק שמטרתו להחליש את מערכת המשפט ועכשיו רצים לחפש סעדים בבית הדין לעבודה.

אנונימי/ת
27.07.2023, 21:03

זו לא הייתה למחאה עממית.

אנונימי/ת
25.07.2023, 18:51

הסבר עבור חגי קרמר ואבנר רשף.
ראשית, עילת הסבירות לא בוטלה. לפי התיקון היא אמנם לא תחול על חברי ממשלה (וייתכן גם ראשי ערים) אבל בהחלט שהיא חלה על נציגי וועדים, מנכלים ופקידים בכירים.
שנית, עילת הסבירות לא רלוונטית לעניין. לא ניתן לפתוח בשביתה בטרם חלפו שבועיים מהכרזה על סכסוך עבודה. ואם בכל זאת עושים זאת, היא צריכה להיות מידתית (כמו השביתה שהייתה בשבוע שעבר) ובזיקה לשובתים (למשל אלימות נגד רופאים). כאן השביתה לא הייתה מידתית כאשר הנציגים לא הצליחו להוכיח זיקה קרובה וודאית בין צמצום עילת הסבירות לבין פגיעה בעבודה כרופא. את זה קבע בית הדין ולא פוליטיקאים.
כן. מעבר לעילת הסבירות יש אמצעים נוספים של ביקורת שיפוטית.

שמחתי לעזור לכם.

26.07.2023, 23:40

במקום לפנות לבית המשפט שהם מנסים בכל כוחם להרוס אותו היו צריכים לפנות למועצת גדולי התורה לסעד משפטי