דעות

מחאת הרופאים אינה הפרת שבועת הרופא אלא שמירה על עקרונותיה

הממשלה, שמפקירה את בריאותם של האזרחים, תוקפת את הרופאים היוצאים להגנתם כדי להסיט את הביקורת ממדיניותה ההרסנית אל המצוקה הזמנית שתיווצר כתוצאה מסכסוך העבודה. כדי להציל את מערכת הבריאות, עלינו לעמוד לצד הרופאים.ות

24.07.2023, 10:03
עצרת החירום של הרופאים והרופאות אתמול בבנייני האומה. צילום: חיים גולדברג/ פלאש 90

בזה אחר זה מתייצבים המגזרים השונים במשק מול ממשלה הדוהרת לאסון ואומרים לה: לא בשמנו ולא איתנו. כך עשו הרופאות והרופאים בשבוע שעבר כשהשביתו את מערכת הבריאות למשך שעתיים; וכשהודיעו כי אם הממשלה תמשיך לקדם את החקיקה לביטול עילת הסבירות והחלשת מערכת המשפט, הם יכריזו על סכסוך עבודה, כפי שאכן קרה.

בתגובה, ועדת הבריאות של הכנסת החליטה ביום חמישי האחרון כי ההסתדרות הרפואית (הר"י) לא תהיה שותפה להכשרת עוזרי-רופא, מקצוע נחוץ מאוד שההבנות לגביו הושגו בעבודה מקצועית שנמשכה שנים רבות והצריכה משא ומתן עדין לגבי הסמכויות שיכללו בו.

בוועדת הבריאות לא הותירו ספק לגבי הסיבה להחלטה: יו"ר הוועדה, ח"כ אוריאל בוסו (ש"ס), מסר כי "הוועדה הטילה סנקציות נגד הסתדרות הרפואית והצביעה על שינויים נגדה... המטופלים לא בני ערובה של המשחקים הפוליטיים שלכם, מעבר לכך - השבתה שכזו עומדת בניגוד מוחלט לערכי היסוד הבסיסיים ביותר של הרפואה". מי כן יכשיר את אותם עוזרי-רופאים, מה תהיה רמתם המקצועית ואיזו איכות טיפול הם יספקו לאזרחיות ולאזרחים? זה פחות מעניין.

הממשלה הנוכחית, בהפיכה המשטרית אותה היא מקדמת, היא זו שנוטשת את ציבור המטופלים והמטופלות בעצם כך שהיא שוללת ממערכת הבריאות הציבורית את המשאבים להם היא משוועת, בשם אינטרסים מגזריים ופוליטיקה חשוכה, שוביניסטית וגזענית

מחאת הרופאים, בוודאי כשהיא מגיעה לכדי הכרזה על סכסוך עבודה, צפויה לעורר כעס בקרב חלק מהציבור – כעס שיתודלק על ידי חברות וחברי הקואליציה שימשיכו להאשים אותם בהפקרת המטופלים. ואולם, לנוכח מדיניות הממשלה ופגיעתה במערכת הבריאות הציבורית, לא רק שלא מדובר בהפרה של שבועת הרופא, אלא בשמירה על עקרונותיה ועל המשימה העיקרית שלה: הגנה על ציבור המטופלים והמטופלות.

הגנה שכזו אינה מצטמצמת לכדי חדר הטיפולים. היא חורגת הרבה מעבר לו, אל החברה כולה ולתנאי חייהם של המטופלים. כך, לדוגמה, בהצהרה שהתקבלה על ידי ההסתדרות הרפואית העולמית מתחייבים הרופאות.ים: "לא ארשה, כי שיקולי דת, לאומיות, גזע, מדיניות מפלגתית או מעמד חברתי יעמדו בין חובתי לבין החולה שלי".

הממשלה הנוכחית, בהפיכה המשטרית אותה היא מקדמת, היא זו שנוטשת את ציבור המטופלים והמטופלות בעצם כך שהיא שוללת ממערכת הבריאות הציבורית את המשאבים להם היא משוועת, בשם אינטרסים מגזריים ופוליטיקה חשוכה, שוביניסטית וגזענית. חמור מכך, היא אינה רואה עצמה מחויבת לעקרון הבסיסי ברפואה: השוויון.

לדוגמה, "חוק המתנות" מאפשר לנבחרי ציבור עדיפות בקבלת טיפול רפואי בכך שהוא מתיר גיוס תרומות עבור טיפולים רפואיים פרטיים. דוגמה נוספת היא "חוק מקצועות הבריאות", שיכיר בלימודים שאינם אקדמיים לצורך העסקה במקצועות פרא-רפואיים, באופן שאינו עונה לסטנדרטים הבינלאומיים המקובלים; או היוזמה לתיקון חוק איסור האפליה באופן שיאפשר גם לצוותי רפואה לסרב לטפל באדם מטעמים של אמונה דתית.

ממצב של ייבוש תקציבי והחרפת אי-השוויון בין אוכלוסיות ובין פריפריה למרכז, עברנו לתקיפה ישירה וניסיון להחריב את אבני היסוד של חוק ביטוח בריאות ממלכתי – צדק, שוויון ועזרה הדדית. השביתה של הקהילה הרפואית היא עמידה לצד עקרונות אלה

רפואה טובה מתחילה במניעה, במתן התנאים החברתיים-כלכליים לכל אדם להביא למקסימום את הפוטנציאל שלו, לחיות חיים חופשיים מאלימות ודיכוי. המשבר במערכת הבריאות לא התחיל עם הממשלה הנוכחית, אך ממצב של ייבוש תקציבי והחרפת אי-השוויון בין אוכלוסיות ובין פריפריה למרכז, עברנו לתקיפה ישירה וניסיון להחריב את אבני היסוד של חוק ביטוח בריאות ממלכתי – צדק, שוויון ועזרה הדדית. השביתה של הקהילה הרפואית היא עמידה לצד עקרונות אלה.

הממשלה, שמפקירה את בריאותם של האזרחים, תוקפת את הרופאים היוצאים להגנתם, מתוך כוונה להסיט את הביקורת ממדיניותה ההרסנית והקבועה אל המצוקה הזמנית שתיווצר כתוצאה מסכסוך העבודה. כולנו נעבור תקופה קשה. אבל אם אנו רוצים להציל את מערכת הבריאות הציבורית, עלינו לעמוד לצד הרופאים.ות. הסבל שייגרם לכולנו מריסוק מערכת בריאות ציבורית שוויונית יהיה בכייה לדורות. זה מה שהממשלה הנוכחית מקדמת.

הכותבת היא סמנכ"לית אתיקה בעמותת רופאים לזכויות אדם

נושאים קשורים:  הדס זיו,  מחאה,  סכסוך עבודה,  ממשלת ישראל,  מערכת הבריאות,  שבועת הרופא,  דעות,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
24.07.2023, 19:08

בידי אקטיביסטים שבועת הרופאים = פלסטלינה. כך גם החוק והמוסר.

אנונימי/ת
24.07.2023, 19:34

מדוייק ונכון.
תודה לך

אנונימי/ת
24.07.2023, 20:36

עלוב. זו רמת הטיעון? אלו הדוגמאות? זה הניתוח של החובות האתיות שלנו? אף מילה על עירבוב פסול? של כפיית דיעה פוליטית עי שימוש ציני במטופלים? מביש

אנונימי/ת
25.07.2023, 00:33

מי משתמש "שימוש ציני במטופלים" בעת שביתה להטבת תנאי השכר של הרופאים?

אנונימי/ת
24.07.2023, 22:11

מי הסמיך את יו"ר הר"י להכריז על שביתה בשמי ?
לא קיים קשר בין עילת הסבירות ועבודת הרופאים .
מספיק לבלבל את הרופאים עם שטויות אפוקליפטיות ....
די נמאסתם.
תתביישו ללבוש חלוק לבן מצד אחד ולשבות מצד שני.

אנונימי/ת
24.07.2023, 23:31

ציפיתי לקרוא מאמר עם טענות ענייניות, מה שקראתי כאן זה סיסמאות ודוגמאות שלא קשורות לגופו של עניין. בנוסף האבסורד כאן צועק. בואו נשבות ונפלה מטופלים על רקע דעה פוליטית כדי שלא תעבור היוזמה לתיקון חוק איסור האפליה... ''טול קורה מבין עינך'' לא רואה שום הבדל בין אי מתן טיפול רפואי מטעמי דת ומצפון לבין אי מתן טיפול רפואי מטעמי דעה פוליטית. מערכת הבריאות צריכה להישאר סטרילית.

אנונימי/ת
25.07.2023, 00:37

אני מקווה שברפואה ההגיון שלך בריא יותר-אין שום הבדל בין מחאה שאינוחות קצרה בצידה לבין חקיקה שאמורה להשפיע מעתה ועד עולם? טול קורה מבין עיניך.האם לא פגעת במטופלים כששבתת למען היטיב שכרך?

אנונימי/ת
25.07.2023, 00:34

קשקשנית.

כל אדם יכול לגייס כסף כדי לממן טיפול רפואי פרטי. למה ייגרע פוליטיקאי? ואולי גם לרופא אסור לקבל שר"פ או טיפול ציבורי? הרי חבריו הרופאים יטפלו בו יותר מבכל אדם אחר.
זכותו האוטונומית של רופא להימנע מטיפול שאסור לפי דתו ככל שאיננו מציל חיים. וקיימות מספיק חלופות. המקרה הנדיר מאד של טיפול שאסור לפי הדת ולא יכול להתבצע על ידי רופא אחר לא מצדיק את פרצי הבאשה של המוחים.
ובמידה ויש הסדרה למקצוע פארא רפואי ברמה נאותה, מה זה משנה התואר?
אהה. משנה לצורכי הדרה ושינאה.
הבנו הכל.

אנונימי/ת
25.07.2023, 00:41

צדקנות לשמה.אם כל אדם יכול לגייס כסף לטיפול מדוע צריך חוק מיוחד לפוליטיקאים?
מי שדתו אוסרת עליו לטפל במאן דהוא שיתכבד ויחליף מקצוע לרבנות.כרב יוכל גם לעסוק בכל מקצוע פרא רפואי בלי הכשרה נוספת.

25.07.2023, 06:19

האם הכותבת היא רופאה? אם לא, מדוע נותנים במה לדעותיה ולתיאוריה שלה באתר המיועד לרופאים בלבד?

25.07.2023, 08:23

מצער מאד לראות שבאתר המיועד לרופאים התגובות למאמר חשוב של אישיות המייצגת ארגון לזכויות אדם, נעות בין גידופים סתם לטיעונים ברמה של " לה פמיליה" ( שאין לי ספק שחלק מהמגיבים הביבסטיים הקבועים, תומכים באותם עקרונות של הארגון הבזוי).
מוזר שצריך לציין זאת שוב , אבל דאגה לחברה חופשית ליברלית ונטולת שחיתות צריכה להיות אבן יסוד בכל עולם הערכים של רופא באשר הוא רופא,
כנראה שרוב הרופאים שהינם בעלי עקרונות אנושיים אלו , עייפו מלהשתכשך במדמנה הזאת של תגובות רופאים , או סתם מגיבים ביביסטיים

25.07.2023, 10:50

שבועת הרופא הינה מונח ערטילאי חסר חשיבות. החלטת רופא לשבות (על חשבונו) או להפגין אישית. לארגון אין סמכות להשבית את המערכת על רקע פוליטי.
מספיק לבדוק כמה רופאים אינם משתתפים כדי ללמוד מה הם חושבים על השביתה הזאת. הנהגת הארגון הנוכחית משתפת במהלכים פוליטיים שוב ושוב, פוגעת ביכולת השמירה שלהם על האינטרסים של החברים ובסופו של דבר תגרום להקמת ארגון חלופי!!!

אנונימי/ת
25.07.2023, 13:33

עילת הסבירות לא מתקיימת בפועל כבר מספר שנים. האם סביר שבכנסת ובממשלה יש לא מעט מואשמים בפלילים, אסירים לשעבר, עבריינים מורשעים, מושחתים ושקרנים סדרתיים. האם זה סביר ? האם מישהו מהרופאים היה מעסיק אנשים כאלה ? האם אנשים כאלה יכולים לנהל לנו את החיים ? האם כלפי תופעות חמורות כאלו הרופאים צריכים להיות אדישים ??!