חדשות

אושר: תרופות המרשם לא יתייקרו בחצי השנה הקרובה

גובה תשלומי ההשתתפות העצמית לתרופות מרשם הוקפא לחצי שנה | קופות החולים חוששות מתביעות ומאובדן הכנסות | למשרד הבריאות מוצע לשקול מנגנון מכירת תרופות אחר | באוצר מזהירים: בתום תקופת ההקפאה, המחירים יעלו אף יותר

בית מרקחת, תרופות. צילום אילוסטרציה

ועדת הבריאות בראשות ח"כ אוריאל בוסו התכנסה לדיון דחוף אמש (ד') ואישרה את הצו להקפאת ההשתתפות העצמית עבור תרופות מרשם לחצי שנה. "אין מציאות שאזרחים יאלצו לוותר על טיפולים רפואיים כי ידם אינה משגת", אמר ח"כ בוסו, שיזם את הדיון.

את היוזמה לצו קידם שר הבריאות משה ארבל. על פי חוק, על מנת להקפיא את עליית המחירים נדרש אישורם של שרי הבריאות והאוצר ואשרור של ועדת הבריאות. הצו, המקפיא את גובה תשלומי ההשתתפות העצמית עבור תרופות מרשם לתקופה של שישה חודשים, ייכנס לתוקף ב-9 ביולי 2023 ויהיה בתוקף עד סוף השנה.

בדיון התעורר ויכוח בנוגע למימון ההקפאה. נציגי קופות החולים הביעו חשש מאובדן הכנסות וכן מתביעות בשל אי עמידה בלוח הזמנים הנדרש על מנת להסדיר במערכות שלהן את עדכוני המחיר. היו"ר בוסו הציע למשרד הבריאות לחשוב על מנגנון אחר של מכירת תרופות ולא דרך הקופות ונציגת האוצר ציינה כי המחירים עשויים לעלות אף יותר בתום חצי השנה.

היו"ר בוסו פתח את הישיבה ואמר כי כינס את הוועדה בשעת ערב מאוחרת בשל הבשורה החשובה על אישור הצו וביקש להודות לשר הבריאות ארבל ולשר האוצר בצלאל סמוטריץ. הוא סיפר כיצד שמע השבוע, בביקור בבית החולים בנצרת, על כך שאנשים לא ממשיכים טיפול תרופתי בגלל התייקרות של שבעה שקלים, כי "זה בא במקום אוכל".

בעקבות עליית שער היורו ובהתאם לסעיף 3(ג) של צו פיקוח מחירי מצרכים ושירותים, אמור היה מחירון תרופות המרשם להתייקר בתחילת יולי בשיעור של 5% ולחול על כמחצית מתרופות המרשם (כ-1,700 תכשירים). בהתאם צפויה היתה לעלות גם ההשתתפות העצמית של מבוטחי קופות החולים בעשרות מיליונים שקלים. הצו קובע כי תשלומי ההשתתפות העצמית לא יושפעו מעליית המחירון הצפויה ויישארו כפי שהם כיום עד 31 בדצמבר 2023.

סמנכ"ל משרד הבריאות לתכנון תקצוב ותמחור, חיים הופרט, אמר בדיון כי "נייצר מנגנון גידור ככל שיידרש, נבחן את העלויות שנוספו לקופות החולים ונממן את הנמוך מההפרש שייוותר בין ההשתתפות העצמית שלא התקבלה למחיר שמשלמת קופת החולים. שר הבריאות ביקש משר האוצר לממן את זה מעודפים שקיימים במבחני תמיכה בקופות החולים, ואנחנו שמחים וגאים להביא את הצו לכאן".

לעומת זאת, נציגת משרד האוצר, גאיה עופר, אמרה כי היא חוששת שבצעד אין בשורה: "כפי שתיאר משרד הבריאות, זאת הקפאה זמנית ובינואר ייתכן שהמחירים יעלו ב-5% או אפילו יותר, אם המגמות ימשיכו. הגידור בא למנוע מצב שאובדן ההכנסות ימומן מצמצום שירותים אחרים, לכן שר האוצר השיב כי חשוב שהמימון יהיה מתקציב המטה של המשרד ולא על חשבון השירותים שנותנות הקופות. ההקפאה היא לא פרוגרסיבית ומגיעה לעשיר כעני, גם למי שיש לו יכולת וגם למי שאין לו. לכן אני חושבת שמדובר בניצול לא יעיל של משאבי משרד הבריאות, אבל ככל שיש מימון מלא, אז עמדת משרד האוצר היא להסכים".

יו"ר הוועדה בוסו כי הוא מקדם מהלך מול משרד הבריאות, הכולל בדיקת יתרות מערך סל התרופות בכלל. הוא הציע למשרד הבריאות לחשוב על מנגנון אחר של מכירת תרופות בישראל, שלא דרך הקופות. "מחיר התרופות לא אמור לממן את גירעונות הקופות", אמר. "אנחנו ניכנס לעניין רכש התרופות ונבדוק תרופה תרופה, כי בסוף זה דברים מצילי חיים". סמנכ"ל קופות החולים במשרד הבריאות, ליאור ברק, אמר בהקשר הזה כי "ועדת הסל עושה כל שנה בדיקה. היו עודפים לפני 12 ו-15 שנים, אבל מאז השתנתה מתכונת העבודה באופן משמעותי. ברגע שנוכל להציג את הבחינה, נעשה זאת".

מנהל מחלקת מדיניות התקצוב בקופת חולים כללית, אור קיים, אמר כי המהלך הוא מורכב לביצוע ולא פשוט להחיל אותו מהיום למחר. הוא בירך על הכוונה להילחם ביוקר המחיה, אך הוסיף: "למהלך הזה יש עלויות משמעותיות לקופה, בגין אובדן הכנסות, וחשוב שהוא יגיע עם שיפוי ולא יפגעו בשירותים שאנחנו מספקים בסל". הוא אף הביע חשש מפני תביעות ייצוגיות אם הקופה לא תצליח לבצע את העדכון בזמן.

גם ראשי חטיבת הכספים של "מכבי" ו"לאומית" הלינו על הפגיעה בהכנסת הקופות, ציינו כי נדרש זמן למערכות קופות החולים לעדכן את המחירים ודרשו זמן להיערכות.

על רקע הדברים האלה אמר בוסו כי הקופות יכולות בשלב ראשון לתת הנחה רוחבית של 5%, עד שיעדכנו את ההנחות הפרטיות. הוא הוסיף, כי לאחר ששמע את הקופות והתייעץ עם שר הבריאות, החליט להחיל את הצו מ-9 ביולי, וכן יינתנו לקופות עוד חמישה ימי עבודה לבצע את העדכון. הוא אף קרא לציבור לשים לב לכך, ולאחר אישור התקנות שב והודה לשרים ולצוותים המקצועיים.

נושאים קשורים:  תרופות מרשם,  מחירי תרופות,  ועדת הבריאות,  שר הבריאות משה ארבל,  ח"כ אוריאל בוסו,  קופות החולים,  משרד האוצר,  חדשות
תגובות
30.06.2023, 10:13

כל הכבוד לח"כ אריאל בוסו על המאמץ, לשר הבריאות משה ארבל ולשיתוף הפעולה של משרד האוצר.
תודה.