חדשות

80% מהתינוקות בישראל צורכים תחליפי חלב-אם כבר במחלקת יולדות

סקר על מצב הבריאות והתזונה בקרב תינוקות בישראל מגלה: פחות חלב אם, יותר תחליפי חלב ואוכל מעובד | ירידה במספר התינוקות היונקים יחסית לעשור הקודם | כ-15% מהתינוקות נמצאים בסיכון לעודף משקל

ארבעה מתוך חמישה תינוקות קיבלו תמ"ל כבר במחלקת היולדות. צילום אילוסטרציה

לצד עלייה בשיעור נסיונות ההנקה לאחר הלידה, 80% מהתינוקות בישראל צורכים תחליפי מזון (תרכובת מזון לתינוקות - תמ"ל) כבר במחלקת יולדות. כך עולה מסקר לאומי שבדק את מצב הבריאות והתזונה של בני 9-11 חודשים בשנים 2019-2020. הסקר נערך על ידי מחלקת מצב בריאות ותזונה (מב"ת) לגיל הרך במשרד הבריאות. הסקר התמקד בתזונת תינוקות עד גיל שנה בדגש על הנקה, והשתתפו בו 1,514 אימהות לתינוקות.

על פי הדו"ח, 87.5% מהתינוקות ינקו ו-35.9% מהתינוקות קיבלו תמ"ל בלבד בעת השהות במחלקת יולדות. לעומת זאת, ישנה מגמה מעודדת עם עלייה בשיעור נסיונות ההנקה מיד לאחר הלידה בהשוואה לעשור הקודם, מ-41.4% לפני עשור ל-62.3% כיום.

למרות היתרונות הבולטים של ההנקה לבריאות התינוק והאם, המלצה גורפת של כל ארגוני הבריאות להיניק לפחות עד גיל חצי שנה ואיסור לשווק או לפרסם תחליפי מזון במחלקת היולדות, נמצאה עלייה במספר התינוקות המקבלים תמ"ל בימים שלאחר הלידה. ארבעה מתוך חמישה תינוקות (80.1%), קיבלו תמ"ל כבר במחלקת היולדות בהשוואה ל-67.2% תינוקות שהוזנו בתמ"ל במחלקת יולדות בעשור הקודם.

עם זאת, מעניין לציין כי 3.3% מהאימהות ביקשו הדרכה להנקה במחלקת היולדות בעקבות קשיים בהנקה. בעוד שרוב האמהות, 90.1%, ציינו שבמהלך ההריון היתה להן כוונה להיניק, 40.0% ציינו שלא התחברו להנקה.

עלייה בשיעור הנקה משולבת

נתון מעניין נוסף שעלה מהסקר הוא שאם ישראלית מניקה בממוצע למשך 4.3 חודשים. למרות ששיעור התינוקות שינקו אי פעם עומד על 92%, שיעור התינוקות שינקו בלבד (ללא שום תוספת) לפחות עד גיל שישה חודשים, הוא רק 15.3%, בהשוואה ל-20% שעשו זאת לפני עשור.

אם לפני עשור 54.8% מאמהות הניקו הנקה משולבת (בשילוב עם תמ"ל או מזון), כעת עלה השיעור ל-60.6%. נתון מעניין נוסף שעלה מהסקר הוא ש-57.8% מהאמהות ציינו שהסיבה העיקרית להוספת תמ"ל להנקה היתה שהתינוק לא עלה מספיק במשקל.

מוצצים, משקאות ממותקים ובורקסים

עוד עולה מהסקר שאמהות ישראליות אינן מחכות להתבססות ההנקה לפני שהן נותנות לצאצא מוצץ, על פי ההמלצה של משרד הבריאות, ובמקום זאת הן נותנות לתינוקן מוצץ כבר לאחר הלידה. 58.2% מהתינוקות קיבלו מוצץ כבר במחלקת היולדות.

17.8% מהתינוקות צרכו מזון מהיר. אילוסטרציה

לגבי התזונה, בעוד שההמלצות הן להיניק עד לגיל חצי שנה ואז לחשוף את הפעוטות למזון, אך לא למזון מעובד, הסקר מראה כי 17.8% מהתינוקות צרכו מזון מהיר כמו פלאפל, המבורגר, פיצה, בורקס, מלאווח, ג'חנון, שניצל מעובד, קבב וכדומה. גם במשקאות ממותקים, שמשרד הבריאות ממליץ שלא לצרוך אותם כלל, נמצא שכ-15% מהתינוקות היהודים ו-63% מהתינוקות הערבים שתו משקאות ממותקים בהיקף של 2.5 כוסות בשבוע, הרגל שעלול להשפיע בגיל מאוחר יותר.

השמנה וסיכונים אחרים

הסקר חושף כי על פי מדד התפלגות המשקל ביחס לאורך, 14.3% מהתינוקות היהודים ו-19% מהתינוקות הערבים נמצאים בסיכון לעודף משקל, וכי 3.5% מהתינוקות היהודים ו-4.7% מהתינוקות הערבים הם בעודף משקל או השמנה. רק כמחצית מהתינוקות קיבלו ויטמין D או תוסף ברזל בהתאם להמלצות. לגבי עישון - 3.5% מהאמהות דיווחו שעישנו במהלך ההריון ו-3.8% מהתינוקות נחשפו לעשן סיגריות בבית או ברכב.

תגובת ארגון המיילדות לסקר: "הנקה יכולה להיות מורכבת לחלק מהנשים ולא אצל כולן זה קורה כמו בסרטים. חיוני להכין אותן מראש, ללמד אותן, לתמוך בהן מקצועית במהלך ההריון ולנטר בזמן אמת את ראשיתו של התהליך. הוכח מדעית שמודל של ליווי הריון רציף על ידי מיילדת במהלך ההריון היא גורם המעודד הנקה באופן פרואקטיבי ועוצמתי. "הדרך היעילה להכין את הנשים לקראת ההנקה היא באמצעות המודל של ליווי הריון רציף על ידי מיילדת, שאנו מובילות בימים אלה יחד עם משרד הבריאות, קופות החולים והאיגוד הישראלי למיילדות וגינקולוגיה, תוך יצירת פרוטוקול אישי ומרחב נשי עבור כלל הנשים בישראל במהלך כל ההריון ולא רק ברגע השיא של הלידה. המפגשים בין המיילדת לאישה יכללו גם הכנה מעשית ומשמעותית לקראת ההנקה".

באגודה למלחמה בסרטן אמרו בתגובה: "הנקה יכולה להפחית את הסיכון לסרטן השד והשחלות בעשרות אחוזים. הנקה היא גורם המגן באופן משמעותי ומובהק מפני סרטן השד, וישנן ראיות מדעיות לכך שהיא מגנה גם מפני סרטן השחלות. ניתוח של עשרות מחקרים מדעיים הוכיח ירידה של 26% בסיכון לחלות בסרטן השד וירידה של 35% בסיכון לסרטן השחלות בהנקה למשך 12 חודשים ומעלה, לעומת אי הנקה כלל.

באגודה מציינים כי "נוסף על ההשפעה המגנה של הנקה בקרב נשים בריאות, מחקרים אחדים מציגים קשר אפשרי בין הנקה ממושכת וסיכון מופחת להישנות ולתמותה מסרטן השד בקרב נשים שכבר חלו בסרטן השד. לדוגמה, במחקר בקרב 1,636 נשים שאובחנו עם סרטן השד והניקו בעבר את תינוקם למשך למעלה משישה חודשים, נרשמה הפחתה של 30% בסיכון להישנות המחלה וב-28% לתמותה ממנה".

נושאים קשורים:  תזונה,  תינוקות,  הנקה,  עישון,  מזון מעובד,  תחליפי חלב אם,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
20.04.2023, 23:42

הכל מתחיל במיון נשים . שישר תוקפים את האמא שמנסה להניק "התינור מתייבש התינוק לא עולה במשקל " רק להלחיץ ! במקום לעודד הנקה בכל מחיר ! הן מעודדות תמל . 5 יועצות הנקה וכלום !!!