חדשות

פרופ' אש: מינוי יועץ משפטי כמשרת אמון – אסון למערכת הבריאות

מנכ"ל משרד הבריאות הפורש בראיון ל-ynet: "אם תופעל פסקת ההתגברות יהיה רע מאוד" | על פיטורי דרעי: "יש ערכים חשובים מכסף" | על שכר מנכ"ל המשרד: "הוא לא יכול לקבל שכר של רופא"

פרופ' נחמן אש, מנכ"ל משרד הבריאות היוצא. צילום: יונתן סינדל/ פלאש 90

"אסור שזה יקרה במשרד הבריאות - תפקיד היועמ"ש במשרד הוא מאוד מקצועי, לוקח זמן ללמוד את כל ההיבטים, ומשרת אמון תהפוך אותו לתפקיד לא מקצועי, שלא יסתכל על טובת המערכת לטווח ארוך אלא רק על טובת השר קצרת הטווח. זה אסון למערכת הבריאות, והמינימום הנדרש הוא להחריג את משרד הבריאות ולהשאיר את תפקיד היועמ"ש כמקצועי". כך  פרופ' נחמן אש, מנכ"ל משרד הבריאות שפרש בשבוע שעבר מתפקידו, בראיון לאדיר ינקו ב"ידיעות אחרונות".

פרופ' אש התייחס גם לנושא פיסקת ההתגברות: "אם תהיה הפעלה של פיסקת ההתגברות וגם פוליטיזציה של החלטות פוליטיות שיחולו על המערכת הרפואית, זה יהיה רע מאוד. הסעד המשפטי שיש גם לפרטים וגם לאוכלוסיות הוא חשוב בעולם הרפואה. ככל שזה נוגע במערכת הבריאות, הערך של יכולת ההתערבות של בית המשפט הוא חשוב".

למי שמצטערים על פיטורי אריה דרעי מתפקיד שר הבריאות וטוענים שכפוליטיקאי מנוסה הוא היה יכול להביא תקציבים נוספים למערכת, אמר אש: "יש ערכים הרבה יותר חשובים מכסף. אני מקווה שההסכם הקואליציוני ימומש - זה הסכם עם ש"ס ולא הסכם עם דרעי. למרות זאת, כסף זה דבר משני לעומת שלטון החוק".

על דרישתו של דרעי, שהמנכ"ל הנכנס, משה בר סימן טוב, יקבל שכר זהה לזה של מנכ"ל רופא, אמר: "יש במערכת הממשלתית כללים של שכר שצריך לעמוד בהם. אני לא נגד שהוא ירוויח, אבל הוא לא יכול לקבל שכר של רופא".

על מיעוט המתחסנים נגד קורונה אמר: "אני לא בטוח שזה עניין של הבעת אי אמון במערכת הבריאות, אלא שהחיסון עצמו לא כל כך מגן מפני הדבקה. הוא כן מגן מתחלואה קשה, אבל הוריאנט הנוכחי, האומיקרון, נתפס בציבור כגורם למחלה יותר קלה. תוסיף לתוך זה את העייפות מהחיסונים. זה חיסון חמישי בתקופה מאוד קצרה. זה לא רק אצלנו, אלא בכל העולם".

הוא מצטער על כישלון אחד: אי קיצור התורנויות למתמחים. "לא הצלחנו, חד משמעית. היתה פה קואליציית נגד של האוצר וההסתדרות הרפואית שלא הצלחנו להתגבר עליה. זה לא צריך להיות תלוי בהתארגנות או הפגנות, אלא המערכת צריכה להוביל לשם, וההובלה  מותנית בפתרון אחד מרכזי וזה הסכם השכר. אני יכול להצטער שהר"י לא תפסו פוזיציה אחרת, שמסתכלת על המתמחים".

נושאים קשורים:  פרופ' נחמן אש,  חיסונים,  אריה דרעי,  רפורמה במערכת המשפט,  פיסקת ההתגברות,  יועמ"ש,  משרד הבריאות,  חדשות
תגובות