מחקרים

הימצאות וריאנטים בגן CFTR נקשרת עם ברונכיטיס כרונית במעשנים

מעשנים הנושאים וריאנט מזיק אחד של הגן CFTR נמצאו כבעלי סיכון גבוה יותר לחלות בברונכיטיס כרונית. הימצאותם של שני וריאנטים בגן זה נקשרת עם תחלואה ב-COPD

מחלת הסיסטיק פיברוזיס (CF) נגרמת בשל וריאנטים מסוג אובדן תפקוד (Loss-of-function) בשני העותקים של הגן cystic fibrosis transmembrane conductance regulator (CFTR). אך מעבר לכך, ישנן עדויות כי לירידה בתפקוד של CFTR עקב נוכחות של וריאנט מזיק אחד עשויה להיות בעלת השלכות קליניות. השערתם של החוקרים, העומדת מאחורי מחקר שממצאיו פורסמו בכתב העת 'European Respiratory Journal', היא שהימצאותם של וריאנטים ב-CFTR בקרב אנשים עם רקע של עישון נקשרת עם מחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD) ועם פנוטיפים הקשורים למחלה.

ריצוף גנום שלם נעשה באמצעות תוכנית ה-National Heart, Lung, and Blood Institute TOPMedי(TransOmics in Precision Medicine) ל-8,597 משתתפים במחקר תצפיתי שנערך על מעשנים בהווה ובעבר (COPDGene - Genetic Epidemiology of COPD). החוקרים הפיקו וריאנטים של CFTR עם תיוג קליני, וערכו בדיקות של וריאנט בודד ושל variant-set ל-COPD ולפנוטיפים קשורים. בנוסף, נעשה שכפול ב-2,118 נבדקים ממחקר ה-ECLIPSEי(Evaluation of COPD Longitudinally to Identify Predictive Surrogate Endpoints).

בהמשך, החוקרים זיהו 301 וריאנטים מקודדים בתוך גבול הגן CFTR, כאשר 147 מתוכם דווחו בקרב חולי CF, כולל 36 וריאנטים הגורמים ל-CF. החוקרים מצאו כי וריאנטים הגורמים ל-CF נקשרו עם ברונכיטיס כרונית בבדיקת variant-set ב-COPDGene (צד בודד p=0.0025; יחס הסיכויים 1.53) ובמטא-אנליזה של COPDGene ושל ECLIPSE (צד בודד p=0.0060; יחס הסיכויים 1.52). בדיקות לווריאנט בודד הראו כי הווריאנט F508del נקשר עם ברונכיטיס כרונית ב-COPDGene (צד בודד p=0.015; יחס הסיכויים 1.47). בנוסף לכך, החוקרים זיהו 32 נבדקים עם שני וריאנטים או יותר של CFTR על אללים נפרדים. נבדקים אלה הועשרו (enriched) למקרי COPDי(p=0.010).

לסיכום, מעשני סיגריות הנושאים וריאנט CFTR מזיק אחד סובלים מברונכיטיס כרונית בשיעור מוגבר, ויתכן כי נוכחותם של שני וריאנטים ב-CFTR קשורה ל-COPD. תוצאות החוקרים מצביעות על כך שירידה בתפקוד ה-CFTR על רקע גנטי הינה בעלת מרכיב בפנוטיפים הקשורים ל-COPD, ובברונכיטיס כרונית במיוחד.

מקור:

Saferali, A., Qiao, D., Kim, W., Raraigh, K., Levy, H., Diaz, A. A., Cutting, G. R., Cho, M. H., Hersh, C. P., & NHLBI TransOmics in Precision Medicine (TOPMed) (2022). CFTR variants are associated with chronic bronchitis in smokers. The European respiratory journal, 60(2), 2101994.

נושאים קשורים:  מחקרים,  COPD,  עישון,  CFTR,  ברונכיטיס
תגובות