מחקרים

סקוקינומאב האריכה את פרק הזמן עד להחמרה בדלקת מפרקים פסוריאטית

הטיפול עם סקוקינומאב בילדים הסובלים מדלקת מפרקים פסוריאטית של גיל הילדות ומ-Enthesitis-related arthritis הוביל להארכה מובהקת של משך הזמן עד להחמרת המחלה

נכון להיום, האפשרויות הטיפוליות בדלקת מפרקים ודלקת של אתרי הקישור של הגידים לעצם (ERA: Enthesitis-related arthritis) ובדלקת מפרקים פסוריאטית של גיל הילדות (JPsA) מוגבלות למדי. במחקר שממצאיו פורסמו בכתב העת 'Annals of Rheumatic Diseases', מטרת החוקרים הייתה להדגים את היעילות והבטיחות של הטיפול עם סקוקינומאב בחולים עם ERA ו-JPsA פעילה, אשר הראו תגובה לא מספקת לטיפול המקובל.

החוקרים ערכו מחקר אקראי בפאזה 3, כפול סמיות ומבוקר אינבו, הכולל מתאר נסיגה מהטיפול (treatment-withdrawal). משתתפי המחקר היו נאיביים לטיפולים ביולוגיים, בני שנתיים עד < 18 שנים, הסובלים ממחלה פעילה. המטופלים קיבלו טיפול בתווית-פתוחה עם סקוקינומאב במתן תת-עורי ובמינון 75/150 מיליגרם למטופלים במשקל <50/ ≥ 50 קילוגרמים במהלך תקופת הטיפול (TP: treatment period) הראשונה ועד לשבוע 12. המטופלים שהיו juvenile idiopathic arthritisי(JIA) American College of Rheumatology 30 responders בשבוע 12 למחקר הוקצו באקראיות, 1:1, לקבלת טיפול עם סקוקינומאב או עם אינבו למשך תקופה של עד 100 שבועות. חולים שהתלקחו במהלך ה-TP2 נכנסו באופן מידי לקבלת טיפול עם סקוקינומאב ב-TP3, בתווית פתוחה שנמשכה עד לשבוע 104. התוצא הראשוני של המחקר היה הזמן עד להתלקחות המחלה ב-TP2.

לצורך המחקר נאספו 86 מטופלים בסך הכל (גיל חציוני, 14 שנים) אשר קיבלו טיפול עם סקוקינומאב בתווית פתוחה במסגרת ה-TP1. ב-TP2, המטופלים אשר הגיבו לטיפול (ERA, 44/52; JPsA, 31/34) המשיכו לקבלת סקוקינומאב או אינבו. המחקר הגיע לתוצא הראשוני, שכן תחת הטיפול עם סקוקינומאב לעומת אינבו ב-TP2 משך הזמן עד להחמרה של המחלה היה ממושך יותר באופן מובהק בחולי ERA ו-JPsA (27% לעומת 55%,יחס הסיכונים 0.28; רווח בר-סמך של 95%: 0.13-0.63; p<0.001). שיעורי ההיארעות בתקנון לחשיפה (על כל 100 שנות מטופל (PY), רווח בר-סמך של 95%) לכלל המטופלים היו 290.7/100 PY (230.2 עד 362.3) עבור אירועים חריגים, ו-8.2/100 PY (4.1 עד 14.6) עבור אירועים חריגים חמורים באוכלוסיית ה-JIA הכוללת.

לסיכום, ממצאי החוקרים מדגימים כי הטיפול עם סקוקינומאב, לעומת אינבו, האריך באופן מובהק את משך הזמן עד להחמרה של המחלה בילדים הסובלים מדלקת מפרקים פסוריאטית של גיל הילדות ומדלקת מפרקים ודלקת של אתרי הקישור של הגידים לעצם. פרופיל הבטיחות של הטיפול נמצא כתואם לזה של מבוגרים, אשר להם ניתן באינדיקציות של דלקת מפרקים פסוריאטית ודלקת מפרקים.

מקור:

Paediatric Rheumatology INternational Trials Organization (PRINTO) and Pediatric Rheumatology Collaborative Study Group (PRCSG) (2022). secukinumab in enthesitis-related arthritis and juvenile psoriatic arthritis: a randomised, double-blind, placebo-controlled, treatment withdrawal, phase 3 trial. Annals of the rheumatic diseases, annrheumdis-2022-222849

נושאים קשורים:  מחקרים,  דלקת מפרקים פסוריאטית,  JIA,  נוגדנים חד-שבטיים,  סקוקינומאב
תגובות