דעות

אין רופא מצוין שהוא גם עבריין מין

התירוץ כי הרופא הפוגע מינית הוא מיומן מאוד במקצועו ואין לו תחליף הוא שקר וראוי שיפסיקו כולם לומר אותו. רופא או רופאה שהטרידו מינית עמיתים למקצוע הם מסוכנים, חשוב לעצור אותם ויפה שעה קודם

26.06.2022, 11:18
"הרופאות המוטרדת מינית סיפרו כי הפגיעה השנייה בהן היתה כאשר התלוננו. את התרבות הזאת עלינו לפעול לשנות ומיד". אילוסטרציה

הקוד האתי נפתח בפרק יחסי רופא–מטופל, וכבר בסעיף הראשון נקבע כי "הרופא והמטופל יפעלו במשותף לייסוד מערכת אמון הדדי ביניהם ולהצלחת הטיפול הרפואי".

הכלי העיקרי בעבודת הרופאות והרופאים הוא האמון. שמירת אמון רופא-מטופל היא חובה אתית רפואית. התנהגות של אלימות והטרדה מינית פוגעים אנושות באמון. רופאות או רופאים המטרידים מגדרית פוגעים לא רק בנפגעות ובנפגעים הישירים, אלא בכל הצוותים הרפואיים ובכל המטופלים והמטופלות שלנו. לכן, התנהגויות פסולות אלו הן עבירות אתיות רפואית חמורות.

הפרק בקוד האתי אשר עוסק ביחסים שבין רופא לרופא נפתח בחובות של שמירת כבוד עמית למקצוע והתנהגות מקצועית בעבודת צוות. התנהגות אלימה, מזלזלת או כזו הפוגעת על רקע מיני בתוך הצוותים הרפואיים, מהווה גם היא עבירה אתית חמורה ופוגעת במרקם העדין של עבודת הצוות ושיתוף הפעולה האפקטיבי הנדרש למתן טיפול מקצועי.

לא ייתכן כי מתלוננים ומתלוננות ימשיכו להיפגע. מוצע כי כל מתלונן או מתלוננת ימצאו איש או אשת אמון אשר ילוו אותם ויגנו עליהם בתהליך כבר מהשלבים הראשונים של הגשת התלונה

הלשכה לאתיקה של ההסתדרות הרפואית מוקיעה ומגנה בתוקף התנהגויות בלתי הולמות, התעמרות מכל סוג שהוא וכמובן אלימות והטרדות מיניות או מגדריות. להתנהגויות מסוג זה, כלפי מטופלים, רופאות ורופאים עמיתים או אנשי צוות רפואי אחרים אשר עובדים לצידנו, אין מקום ויש לעקור אותן מן השורש.

חובת מערכת הבריאות – המדינה והמעסיקים השונים – להבטיח את מלוא הביטחון לעובדות ועובדי מערכת הבריאות, וכמובן לרופאות ולרופאים במערכת. יו"ר הר"י, פרופ' חגי ציון, הצהיר בתחילת החודש (7.6): "המחויבות של הר"י להבטיח סביבת עבודה בטוחה ומכבדת עם אפס סובלנות להטרדות מניות, התנהגויות בלתי הולמות ואלימות". הר"י העמידה מוקד סיוע מיוחד בעניין שמספרו 1-800-38-38-15 ואפשרות לפניות דרך אתר הר"י.

לאחרונה נחשפנו לעדויות קשות ביותר של רופאות אשר עברו הטרדות מיניות במסגרת עבודתן. ראינו אותן בעיתונות, בתכניות טלוויזיה, בכנס היפ"ם ובישיבת ועדת הבריאות של הכנסת. אני מודה לרופאות אשר נחשפו ושיתפו באירועים האיומים אותם עברו, במסגרת רצונן לתת שירות רפואי איכותי. הפתיחות של הרופאות היא תחילת הדרך למיגור התופעה והתרבות הקלוקלת של הטרדה מינית.

על מנת לשנות ולהפסיק את ההתנהלות הפוגענית של המטרידים חייבים להתלונן, לקצר זמן טיפול בכל תלונה ולהרחיק את הפוגעים ממקצוע הרפואה. אין רופא/ה מצוין/ת שהוא גם עבריין מין. התירוץ כי הרופא הפוגע מיומן מאד במקצועו ואין לו תחליף הוא שקר וראוי שיפסיקו כולם לומר אותו.

הלשכה לאתיקה לא תהסס להדיח מבין שורות ההסתדרות הרפואית רופאים אשר יורשעו בעבירות מבישות מהסוג הזה. יחד נשנה את התרבות הקלוקלת אשר פוגעת בכולנו

לאחרונה עבר בכנסת החוק לתיקון פקודת הרופאים (מס' 13), התשפ"ב-2022, לפיו רשיונו של רופא אשר הורשע בפלילים בעבירת מין או בעבירה לפי החוק למניעת הטרדה מינית יותלה מיידית, עד שיתקיים לגביו הליך משמעתי עפ"י הקבוע בפקודת הרופאים.

אני קוראת לא להסס ולהתלונן בכל מקרה של הטרדה מינית. הרופאות המוטרדת מינית סיפרו כי הפגיעה השנייה בהן היתה כאשר התלוננו. את התרבות הזאת עלינו לפעול לשנות ומיד. לא ייתכן כי מתלוננים ומתלוננות ימשיכו להיפגע. מוצע כי כל מתלונן או מתלוננת ימצאו איש או אשת אמון אשר ילוו אותם ויגנו עליהם בתהליך כבר מהשלבים הראשונים של הגשת התלונה.

הטרדה מינית במקום העבודה היא עבירה על החוק ונדרש בירור והעמדה למשפט. רופא או רופאה אשר הטרידו מינית עמית או עמיתה למקצוע עלולים להטריד עובדים ועובדות נוספים בצוות והם מסוכנים להם ולמטופלות והמטופלים. לכן חשוב לעצור אותם, ויפה שעה קודם.

לצערי, ללשכה לאתיקה של ההסתדרות הרפואית, אין סמכויות סטטוטוריות המאפשרות לבצע חקירה מעמיקה, לגבות עדויות ולקבוע שלילת רישיון רפואי. עם זאת, כל מקרה אשר יובא לידיעת הלשכה לאתיקה יתועד בלשכה וייבחן אתית בתום הבירור המשמעתי או המשפטי. הלשכה לאתיקה לא תהסס להדיח מבין שורות ההסתדרות הרפואית רופאים אשר יורשעו בעבירות מבישות מהסוג הזה. יחד נשנה את התרבות הקלוקלת אשר פוגעת בכולנו.

לקבלת מענה לתמיכה רגשית ונפשית לרופאים, באפשרותכם לפנות בדיסקרטיות למערך מפנה של הר"י.

דפי העמדה של הלשכה לאתיקה: יחסי רופא–מטופל - איסור ניצול יחסי מין בין רופא ובין מטופל; יחסי רופא-רופא - שמירת כבוד עמית למקצוע  איסור התעמרות בין רופאים

נושאים קשורים:  פגיעה מינית,  הטרדה מינית,  מערכת הבריאות,  הר"י,  ד"ר תמי קרני,  אתיקה,  דעות,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
26.06.2022, 13:03

גב' קרני,
בהמשך לדבריך, האם יכול רופא לקבל מהר"י אות מופת ולהתנהג באופן מחפיר כלפי סטונדטים, סטאג'רים, וקולגות?
הסירי את חרפת קלויזנר מעל ידיך.
נראה אותך פועלת בתוך הנגמ"ש שלך, לפני שאת מלינה על קוצר ידיך בגזרות אחרות שאינן בשליטתך.
בושה וחרפה.

אנונימי/ת
28.06.2022, 12:41

קרני,
את לא מבינה שאת דוגמא ומופת לשחיתות ולצביעות של הר"י?
מה ההבדל בין פוגענות מילולית בהקשר המיני ופוגענות מילולית בהקשר אחר? שתי התופעות האלה הרסניות כאחד.
איך את מגבבת מילים גבוהה גבוהה על פוגענות בהקשר המיני, ועוצמת עיניים ביחס לפוגעות והשפלות בהקשרים אחרים??? למה לא שומעים אותך מבטאת קול ברור, אחיד ועקבי - אין מקום לפוגעות מילולית כלפי קולגות!
נראה אותך גבר מול קלאוזנר ושאר המושחתים והמגעילים בצמרת הרפואה בישראל, שמרפדים האחד את השני בפרסים.
מה לך ולאתיקה???

אנונימי/ת
28.06.2022, 13:01

כל מילה בסלע. פרופסור קלאוזנר הוא דוגמא מובהקת לאיך רופא לא צריך להתנהג אבל בהר״י זה לא ממש חשוב. העיקר הקשרים

אנונימי/ת
02.07.2022, 10:13

כל מי שמתקדם לתפקיד גבוה במערכת הזאת הוא מהסוג, לא יקודם מהפכן

אנונימי/ת
27.06.2022, 13:05

זה משעשע... הלשכה לאתיקה לא תהסס להדיח מבין שורות ההסתדרות הרפואית רופאים אשר יורשעו בעבירות מבישות מסוג זה.
אם רופא יורשע בעבירת מין , כנקאב שמה שידאיג אותו זה מאסר ואיבוד רישיון. החברות בהרי תהיה הדבר האחרון.

אנונימי/ת
29.06.2022, 19:55

הר"י או הר"י...
מבצרם של הדינוזאורים המושחתים, וביתם של מלחכי פנכה צדקניים.
ארגון עלוב ומושחת, שהגיע זמנו לטבוע במיץ של הזבל שהוא עצמו מייצר.

אנונימי/ת
30.06.2022, 08:10

לא יכול להיות כי עדויות על הטרדות ( כמוהן כתלונות על שחיתות, התעמרות ועבירות אחרות) תינתנה במעמד צד אחד בלבד ותתקבלנה באופן אוטומטי כיון שהן הופיעו בתקשורת
יש מנגנונים להגשת תלונות, ורק אם תתאמתנה ויוכח שיש בהן מעבר ליחסים נורמליים בין עמיתים לעבודה ( שאולי לא קראו היטב את הצד השני), יכולות לקבל פרסום בתקשורת.
אין בכך בכדי להצדיק כל הטרדה מינית , בוודאי בין מנהל למתמחה או סטודנט/ית
אין ספק - הטרדה מינית, כמוה כהתעמרות - אין להן מקום בין כתלי מערכת הבריאות.

תמי שלום
אני מופתא מהתגובות נגד הזוכה האחרון באות הרופא של הר"י. אם הדבר נכון ( ואינני יודע כי כול המתלוננים אנונימיים) הרי שהנושא מחייב דיון בלשכה לאתיקה.
כפי שכתבת בצדק - יחסי רופא רופא שמירת כבוד העמית למקצוע ואיסור התעמרות בין הרופאים. אני מבקש להעלות הנושא לדיון בישיבה הקרובה של הלשכה.

30.06.2022, 13:36

ד״ר קרני שלום, האם התקיים הדיון על הסדרת כללים אתיים להתקשרות בין חברות פארמה לממסד הרפואי כפי שעלה מתוכניתו של ׳האזרח גואטה׳ בנושא?

אנונימי/ת
30.06.2022, 19:53

סליחה על השאלה, מה זה הגוף הזה שקרא הלשכה לאתיקה של הר"י? מה תפקידו? הרי השכל הישר אומר שלא שולחים ידיים, לא נוגעים, לא מדברים באופן מיני בוטה, ולא כופים מגע מיני ומגע בכלל. הרופא הוא רופא וזה טוב ויפה, אבל ראשית אינו נרדם על משמרתו כאדם.

אנונימי/ת
01.07.2022, 21:15

בינתיים הרופא שהטריד סטודנטית בבית החולים סורוקה עודנו בתפקידו. כמה אירוני שאירגון העובדים שמגן עליו משפטית, מכיל בתוכו את הלשכה לאתיקה - יצור כילאיים גדול שבסופו של יום טוב בלכתוב פה כתבות חסרות משמעות ושביתות חסרות השפעה.
מספיק להסתכל בדיון שהיה בכנסת על פגיעות מיניות במערכת הבריאות כדי להבין שההסתדרות הרפואית אינה עוזרת למגר את התופעה (דיון על פגיעות מיניות, הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי, 27.12.21)

אנונימי/ת
02.07.2022, 10:11

גברת קרני, אני פניתי להנהלה של הקופה, לפני עוד 2. דבר לא נעשה, ואפילו התלונות על רשלנות רפואית נופנפו. מלבד פגיעה מינית יש דיבור סרוח, חוסר מודעות לגבולות, ניצול וחוסר כבוד כבנות אדם.
את הפנים של ימי הביניים, למה את לא משנה את זה?
למה את כמו כולם?
כותבת יפה ושמה בקובץ של וורד נעול, מפחדת להוציא PDF סופי.

אנונימי/ת
02.07.2022, 11:39

הוא עזר למטופלים רבים - אך פגע ברופאים רבים שגם להם מטופלים רבים.
לא ברור אם במכלול תרם לרפואה או הזיק לה.
מה שבטוח - הוא דמות בכירה בהסתדרות הרפואית ועצם זה שהוא זוכר לעיטור ושבחים עד רמת פולחן מצידה של ההסתדרות הרפואית, הופך את כל הסיטואציה למגוחכת.