אבי העורקים

יכולת אירובית ודופק חמצן במאמץ של חולים לאחר דיסקציה של האאורטה

חוקרים סבורים כי בדיקת CPET הינה בטיחותית וטובה להערכת חולים לאחר דיסקציה אקוטית של אבי העורקים

11.04.2021, 10:38
התעמלות אירובית (צילום: אילוסטרציה)

על אף כי ההמלצות מעודדות פעילות גופנית מתונה מדי יום לאחר דיסקציה של אבי העורקים, קיימים נתונים מועטים בנוגע לבדיקת CPET (cardiopulmonary exercise testing), על מנת להתאים את השיקום הגופני של המטופל באופן אישי ולהעריך את הפרוגנוזה הקרדיווסקולריות שלהם.

מטרת החוקרים הייתה לבדוק את היישום הפרוגנוסטי של CPET בנוגע לאירועים הקשורים לאבי העורקים ואירועים קרדיווסקולריים אחרים, על ידי בדיקה של עוקבה פרוספקטיבית של חולים הנמצאים במעקב לאחר דיסקציה אקוטית של אבי העורקים.

החוקרים כללו בעוקבה הפרוספקטיבית חולים שהופנו למחלקה שלנו לאחר דיסקציה אקוטית (סוג A או B) של אבי העורקים, בין ספטמבר 2012 לאוקטובר 2017. הם ביצעו בדיקת CPET לאחר בקרה מיטבית על לחץ הדם. לאחר מכן, ערכו מעקב קליני אחרי אירועים נוספים הקשורים לאבי העורקים ואירועים קרדיווסקולריים גדולים, שאינם קשורים ישירות לאבי העורקים.

החוקרים מצאו כי בקרב 165 החולים שעברו CPET, לא נצפו תופעות לוואי במהלך מבחן המאמץ. הם מצאו כי דופק החמצן בשיא המאמץ היה 1.46 (1.22-1.84) מ"ל O2/פעימה, או במילים אחרות – 97% (83%-113%) מהערך החזוי שלו, דבר המצביע על הגבלה הפעילות הגופנית הלבבית, באוכלוסייה המקבלת חוסמי בטא (92% מהאוכלוסייה). זאת ועוד, נמצא כי במהלך מעקב של 39 חודשים (20-51) ממועד ה-CPET, התרחשו 42 אירועים הקשורים לאבי העורקים ו-22 אירועים קרדיווסקולריים גדולים שאינם קשורים לאבי העורקים. לבסוף, נמצא כי דופק חמצן נמוך בשיא המאמץ (פחות מ-85% מהערך החזוי) מנבא באופן בלתי תלוי הישנות של אירועים הקשורים לאבי העורקים, בעוד כי ספיגת חמצן נמוכה (פחות מ-70% מהערך החזוי) הייתה מנבא בלתי תלוי להופעה של אירועים קרדיווסקולריים גדולים.

החוקרים הגיעו למסקנה כי CPET הינו בטיחותי להערכה של חולים לאחר דיסקציה אקוטית של אבי העורקים. הם סבורים כי יש להשתמש בבדיקה זו לא רק על מנת להתאים אישית את השיקום בכל הנוגע לפעילות גופנית, אלא גם כדי לזהות את החולים עם הסיכון הגבוה ביותר לאירועים נוספים הקשורים לאבי העורקים ואירועים קרדיווסקולריים אחרים, שאינם קשורים ישירות לאבי העורקים.

מקור: 

Delsart, P. et al. Clinical Cardiology 2020; 44(2); 252-260. https://doi.org/10.1002/clc.23537

נושאים קשורים:  אבי העורקים,  התעמלות אירובית,  אירועים קרדיווסקולריים,  מחקרים
תגובות