COVID-19 עולמי

שיאי תחלואה בהודו - שתי מוטציות חדשות זוהו בתת היבשת

מומחים מייחסים את הגידול בנדבקים בקורונה בהודו לוריאנטים החדשים – חשש שהחיסונים לא יהיו יעילים נגדם

מגיפת הקורונה במומבאי, הודו. צילום ארכיון: Manoej Paateel/ שאטרסטוק

הן נתגלו כבר לפני כחודש ובשבוע שעבר הזהירו רשויות הבריאות בהודו על החמרה בתחלואת הקורונה בתת היבשת ועתה, לפי דיווח באתר חדשות לנושאי מדע ובריאות בהודו, שציטטה אמש (ב') סוכנות החדשות רויטר'ס, לאחר ריצוף הגנום של יותר מ-10,000 מאומתי קורונה במדינה זאת, אושר דבר קיומן של שתי מוטציות חדשות שעבר שם נגיף הקורונה. החשש הוא שביכולתן להתחמק בצורה טובה יותר מהמערכת החיסונית של הנדבק, מה שגם מעלה חשש בדבר יעילות החיסונים הקיימים מול שתיהן.

המוטציות החדשות מסומנות E484Q ו-L452R והן התגלו ב-20%-15% מהדגימות שנעשו במדינת המחוז מהרשטרה בהודו שבה אובחנו עד כה 62% מכלל (12,686,049) מקרי הקורונה בתת היבשת.

השינויים שאובחנו בנגיף ממוקמים בחלק המרכזי של חלבון הספייק המשמש את הנגיף לחדירה לתאים האנושיים. הסברה שהעלו רופאים וחוקרים בהודו: המוטציות הללו כוללות שינויים שעושים את הנגיף "מתאים יותר לתאים האנושיים", כך שהוא עלול ביתר קלות וביתר מהירות להתרבות בתוכם וכך להקשות עוד יותר על המערכת החיסונית לזהותו כדי לייצר נגדו נוגדנים.

בדיווחים שהגיעו ביומיים האחרונים מהודו הודגש שהופעת המוטציות החדשות אפשרית רק באזורים שבהם מחזור גבוה של שכפול נגיפי.

הודו נמצאת עתה בשיאו של הגל השלישי של מגיפת הקורונה. בשתי היממות האחרונות אובחנו שם יותר מקרים חדשים מכל יום אחד מאז תחילת המגיפה ב-18 באפריל 2020. אתמול אובחנו 96,557 מקרים ושלשום 103,793 – יום השיא עד כה. מניין המתים בהודו עומד עתה על 165,577.

כדי להרגיע את הציבור התעקש משרד הבריאות של הודו על כך שהנתונים בנושא הזה חלקיים ועדיין מוקדם לקשר את המוטציות הכפולות לגידול המהיר שחל במספר הנדבקים המאומתים במדינה. אלא שלפי דיווח בסוכנות החדשות רויטר'ס, "ההשלכות של התפתחות מוטציות חדשות אלו נוגעות לא רק להודו ועלולות להגביר את שיעור התמותה מהמחלה בכ-20%, כפי שקרה בדרום אפריקה".

מרבית החיסונים המאושרים כיום לשימוש בעולם מעוררים תגובה חיסונית יעילה כנגד רוב המוטציות המוכרות עד כה, אבל הם עדיין לא נבדקו בשום ניסוי על שתי המוטציות החדשות שאובחנו בהודו.

נושאים קשורים:  19-COVID,  הודו,  מוטציה,  מגיפת הקורונה,  חדשות
תגובות