COVID-19 בישראל

חמש חברות קיבלו אישור רגולטורי לביצוע בדיקות קורונה מהירות

הבדיקות יאפשרו לנבדקים עם תוצאות שליליות לנגיף להיכלל במסגרת כללי התו הירוק, כמו גם לילדים מתחת לגיל 16 שכרגע אינם יכולים להתחסן

בדיקת קורונה מהירה במכשיר סופיה. צילום: "סופיה ישראל"

משרד הבריאות החליט, למרות התנגדויות קודמות שהיו לו בנושא הזה, לאפשר בדיקות מהירות. חמש חברות קיבלו אישור רגולטורי לבצען. משרד הבריאות גם מקדם חקיקה לפיה חיסון לקורונה יהיה תנאי לעבודה עם אוכלוסיות שבסיכון. כך מסרה אתמול (ד') ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי-פרייס, בדיון בוועדת החוקה, החוק והמשפט בכנסת.

מטרת האישור שיינתן לבצע בדיקות מהירות היא "לאפשר גם לנבדקים שיציגו תוצאות שליליות לנגיף להיכלל במסגרת כללי התו הירוק".

"התו הירוק", מסרה ד"ר אלרעי-פרייס, "תוכנן עבור מתחסנים, מחלימים ונבדקים, אלא שכרגע לא ניתן לכלול בו נבדקים. יש אלפי מאומתים חדשים ביום. אם נציף את המערכת בבדיקות לתו ירוק כדי שאנשים אלה יוכלו להיכנס למקומות שונים – זה יביא לקריסת המערכת. לכן, בשלב זה לא אפשרי, אבל אנחנו עובדים עתה בשיא הכוח כדי לאפשר ביצוע בדיקות מהירות".

כאמור, חמש חברות כבר קיבלו את האישור הרגולטורי לבדיקות מהירות. בימים הקרובים ייצא נוהל שיפרט באילו מקומות יוכלו להפעיל תו ירוק יחד עם בדיקות מהירות. "מבחינתנו", אמרה ד"ר אלרעי-פרייס, "אנחנו מנסים לקדם זאת כמה שיותר מהר גם בשביל מי שלא חוסנו אבל גם עבור ילדים מתחת לגיל 16 שלא יכולים כרגע להתחסן. שקלנו קביעת מכסות או מסלולים נפרדים של המעבדות לשם קבלת התו ירוק, אך גם זה נושא מורכב. המטרה היא לא להכריח אנשים להתחסן במניפולציה ולא להפריד משפחות בכניסה למקומות ציבוריים".

עוד אמרה: "אנחנו רואים את נתוני התחלואה. כרגע הם יציבים. מקדם ההדבקה סביב 1 - מה שנותן תחושה שאפשר להמשיך במהלכים הנעשים. גם מספר החולים הקשים נמצא בירידה. רואים את אפקט החיסון המאפשר להתקדם. עם זאת, ברור לנו שהמספרים הללו לא יישארו לנצח. תיאטרון הבימה, למשל, לא יוכל להמשיך ולתפקד עם 300 צופים בהצגה. המספר הזה צריך לעלות. מתקדמים לכך לאט, בדרך מדודה".

בהתייחסה לחיסון של אנשים הבאים במגע עם אוכלוסיות בסיכון, אמרה: "אנשי צוות רפואי הבאים במגע עם אוכלוסיות שבסיכון נדרשים להתחסן. אנחנו מנסים לקדם חקיקה שעובדים שעלולים לסכן אחרים יחוסנו כתנאי להמשך עבודתם. למשל, מי שעובדים עם ילדים שכרגע לא יכולים להתחסן, או עם האוכלוסיה המבוגרת שלמרות החיסון שקיבלו, יכולה להידבק, או עובדים במקומות של התו הירוק. לא הגיוני שאנשים המפעילים את המקום ייכנסו אליו בלי חיסון, החלמה או חובת בדיקות תכופות".

אחת החברות שקיבלה כבר את האישור לבדיקות קורונה מהירות היא חברת סופיה ישראל, המפעילה מכשירי בדיקה ניידים הפועלים כמו סמארטפון עם מסך מגע וקורא ברקוד. הבדיקה מבוססת אנטיגן המזהה בתוך 15 דקות את נגיף הקורונה וגם את הזנים החדשים והמוטציות. תוצאות הבדיקות מסונכרנות ישירות לאפליקציה של התו הירוק, עם שלוש רמות בקרה לשמירה על אמינות התוצאות ומערכת ממוחשבת המוגנת מפני זיופים.

על פי תוצאות התיקוף של משרד הבריאות, הדיוק של "סופיה" עומד על 84% על כל הנבדקים, 95% על נבדקים בעלי תסמינים, 72% לנבדקים ללא תסמינים. עלות הבדיקה בטכנולוגיה היא רבע מעלות בדיקת מעבדה (PCR) רגילה, ללא תלות במעבדה או שינוע דגימות.

מ"סופיה ישראל" נמסר בתגובה: "אנו מברכים את משרד הבריאות על מתן האישור לארבע חברות נוספות בתקווה שיצטרפו אלינו בשלב הבא של פתיחת המשק, חיי התרבות והפנאי. עד כה פעלנו על בישראל כחלוצים, חטפנו ראשונים גם לא מעט ביקורת. בדקנו אזרחים ותיקים בבתי האבות, חולים קשים בחדרי מיון ושמרנו על העובדים במפעלים חיוניים.

"הגיעה העת לעבור לחיים החדשים לצד הנגיף. שמחנו להיות שותפים לכתיבת הנוהל להפעלת תו ירוק עם בדיקות מהירות על בסיס הניסיון שלנו באיים הירוקים באילת ובים המלח. אנחנו כבר בהכנות להקמת מתחמים עירוניים במטרה להנגיש בדיקות אמינות בעיקר לאנשים שלא התחסנו, מסיבות רפואיות וכן לבני נוער".

נושאים קשורים:  בדיקות מהירות,  בדיקת סופיה,  חדשות,  ד"ר שרון אלרעי פרייס,  19-COVID,  תו ירוק
תגובות
אנונימי/ת
05.03.2021, 18:24

ידוע כבר שהבדיקות מהירות לא מדויקות
למה לעשות בלאגן?!