COVID-19 בישראל

בבתי החולים נערכים לתחלואת קורונה גוברת בילדים

משרד הבריאות הנחה את בתי החולים להכין מחלקות ילדים ייעודיות לטיפול בקורונה לקראת מגמת עלייה המסתמנת בתחלואת הילדים

ילד מאושפז. אילוסטרציה

ראשת אגף רפואה כללית במשרד הבריאות, ד"ר סיגל ליברנט-טאוב, על פי הנחיית מנכ"ל המשרד פרופ' חזי לוי, הנחתה אתמול (ב') את בתי החולים להכין עד 25 בפברואר מחלקות ילדים ייעודיות לטיפול בקורונה לקראת מגמת עלייה המסתמנת בתחלואת הילדים.

שבעה בתי חולים הוגדרו כ"ייעודיים לטיפול בילדים חולי קורונה": בית החולים לילדים דנה במרכז הרפואי איכילוב בתל אביב, שיבא בתל השומר, שניידר בפתח תקווה, רמב"ם בחיפה, הדסה בירושלים, סורוקה בבאר שבע ובית החולים הצרפתי בנצרת. בתי החולים הללו הונחו להכשיר את הצוותים במחלקות הילדים ובמחלקות טיפול נמרץ ילדים לקראת אפשרות שיידרשו לטפל בילדים שחלו בקורונה.

"מצטברות עדויות בדבר שיעורי הדבקה גבוהים יותר בקרב ילדים בשל הוריאנט הבריטי של הנגיף", הסבירו אנשי המקצוע במשרד הבריאות. הם הצביעו על כך שילדים עד גיל 16 מהווים אוכלוסיה שאיננה מחוסנת כרגע ועם פתיחת מערכת החינוך לפעילות לאחר הסגר, קבוצה זאת נמצאת בסיכון מוגבר יותר להידבק ולחלות.

הצורך להיערך לקראת מצב זה נדון שלשום עם מנהלי בתי החולים לילדים, בכירי הצוותים הסיעודיים בבתי החולים לילדים ונציגי משרד הבריאות ובעקבות דיון זה ניתנה ההנחיה.

"בחודשיים הקרובים אנו צופים מגמת עלייה בהידבקות ילדים ומכל הגילאים עקב סיום הסגר, פתיחת מערכת החינוך והעובדה שילדים יהוו עדיין אוכלוסיה בלתי מחוסנת", נמסר למנהלים. "בנוסף על כך, מצטברות עדויות לשיעורי הדבקה גבוהים יותר בקרב ילדים בוריאנט הבריטי של הנגיף. שכיחותו כעת בישראל היא כ-80%. לפיכך לאתגר הזה, מערכת אשפוז הילדים צריכה להיערך".

המשמעות היא שהטיפול בילדים שחלו לא יהיה דומה לזה שניתן לחולים מבוגרים. "טיפול בילדים שייעשה כמו טיפול במבוגרים איננו רצוי ולכן יש להיערך לטיפול ייעודי ועל ידי צוות מיומן בטיפול בילדים בלבד", צוין.

בתי החולים נדרשו להקים חדר מיון ביולוגי לילדים ולהיערך למיגון הצוותים המטפלים ולהיצמדות לתהליכי העבודה הספציפיים בחולי קורונה. בתי החולים צריכים להכין כבר עתה מיטות ייעודיות לאשפוז של לפחות ארבעה ילדים חולי קורונה בחדרים מתאימים, שיצוידו בתשתיות הנדרשות במחלקות הילדים הרגילות שלהם.

אמש הודיע המרכז הרפואי בני ציון בחיפה שאמנם לא נכלל בשבעת בתי החולים שקיבלו את ההנחיה הרשמית, אך באגף הילדים שלו הוקצו שמונה מיטות וחדר לחץ שלילי לטיפול בילדים, אם יהיה צורך בכך. מנכ"ל "בני ציון", ד"ר אוהד הוכמן, מסר כי כל עוד הילדים מתחת לגיל 16 לא יחוסנו, משמעות הדבר היא שכ-25% מאוכלוסיית ישראל לא תהיה מחוסנת וזאת בתנאי כמובן שכל השאר יתחסנו באופן מלא. להערכתו, בחודשים הקרובים נחווה תחלואת קורונה בקרב ילדים.

ד"ר זאב פלדמן, יו"ר ארגון רופאי המדינה (אר"מ) בהסתדרות הרפואית, אמר: "מנתוני אתמול בבוקר עולה ש-200 חולים במצב קשה ברחבי הארץ הם פחות מגיל 50 וכן 70 מתחת לגיל הזה מונשמים".

פרופ' עמית אסא, סגן מנהל בית החולים הציבורי אסותא-אשדוד, רופא ילדים בהכשרתו, אמר בנושא זה ל-Ynet: "עם פתיחת מוסדות הלימוד והעובדה שקבוצת אוכלוסיה זאת ברובה איננה מחוסנת, הרי שמציאות של עלייה בשיעורי התחלואה באוכלוסיית הילדים מתחת לגיל 16 היא בלתי נמנעת. עם זאת, אם יש מקום לאופטימיות: עד כה המחלה בקרב הילדים קלה בדרך כלל".

בנוסף, על פי נתוני משרד הבריאות, כ-40% מכלל עובדי מערכת החינוך לא חוסנו אפילו במנה הראשונה ו-60% לא חוסנו במנה השנייה. אלא שגם על נתונים אלה יש מחלוקת עם הסתדרות המורים הטוענת שהנתון האמיתי הוא ש-76% מעובדי ההוראה כבר התחסנו.

נושאים קשורים:  ילדים,  קורונה,  19-COVID,  מחלקת קורונה,  משרד הבריאות,  פרופ' עמית אסא,  ד''ר זאב פלדמן,  ד"ר סיגל ליברנט-טאוב,  חדשות,  ד"ר אוהד הוכמן
תגובות