טרשת נפוצה

ריכוז שרשראות קלות של נוירופילמנטים בסרום מנבא התפרצות של טרשת נפוצה

לטרשת נפוצה יכול להיות שלב מקדים (Prodrome) הנמשך מספר שנים וכי ניתן לזהות שלב זה לפי עלייה בריכוז שרשראות קלות של נוירופילמנטים בסרום. הנזק הנוירואקסוני עלול להתרחש כבר בשלב זה של המחלה

02.02.2021, 17:13
מבחנות, בדיקת דם (צילום: אילוסטרציה)
מבחנות, בדיקת דם (צילום: אילוסטרציה)

אירועים של דה-מיאלינזציה, שאינם מזוהים במקרים רבים, מקדימים את ההתפרצות הקלינית של טרשת נפוצה. זיהוי אירועים אלו בזמן התרחשותם יכול לסייע לאבחון מוקדם ולתרום בחיפוש אחר הגורמים למחלה זו. מחקר שנערך בדק האם הרמה של השרשראות הקלות של נוירופילמנטים בסרום מוגברת לפני ההתפרצות הקלינית של טרשת נפוצה.

מחקר מקרה-ביקורת מקונן (nested case-control) נערך בהשתתפות עובדי הצבא בארצות הברית. דגימות סרום של המשתתפים מאוחסנות במתקן לגניזת דגימות סרום, ברשות מחלקת ההגנה של ארצות הברית (US department of defense serum Repository). דגימות הסרום נאספו משנת 2000 עד שנת 2011; בדיקות ריכוז השרשראות הקלות של נוירופילמנטים בסרום וניתוח הנתונים בוצעו בין 2018 ל-2019. נבחרו 60 מקרים של מטופלים עם טרשת נפוצה, מטופלים שהיה להם 2 דגימות של סרום שנאספו לפני התפרצות המחלה (ממוצע מעקב של 6.3 שנים), או דגימה אחת שנאספה לפני ודגימה אחת שנאספה אחרי התפרצות המחלה (ממוצע המעקב 1.3 שנים). המקרים נבחרו מתוך 245 מקרים של מטופלים שזוהו בעבר. עבור כל מקרה נבחרו רנדומלית אחד מתוך 2 מטופלי בקרה, שזוהו בעבר ועברו התאמה לפי גיל, מין, גזע/מוצא אתני ותאריכים של איסוף הדגימות. גודל המדגם נבחר בהתבסס על המימון שהיה לרשות החוקרים. ריכוזי השרשראות של נוירופילמנטים בסרום נמדדו באמצעות ultrasensitive single-molecule array assay (Simoa). באמצעות מודלים לינארים משולבים ורגרסיה לוגיסטית מותנית נערכה השוואה בין ריכוזי השרשראות הקלות של נוירופילמנטים בסרום (הפוכים ללוג) של המטופלים הנבדקים, לבין הריכוזים של המטופלים מקבוצת הביקורת.

ממוצע הגילאים בשלב הבסיס ההתחלתי היה 27.5 שנים, 92 מתוך 120 המשתתפים (76.7%) היו גברים. ריכוזי השרשראות הקלות של נוירופילמנטים בסרום היו גבוהים יותר במטופלים עם טרשת נפוצה לעומת משתתפי הביקורת שהותאמו להם, בדגימות שנלקחו בחציון של 6 שנים (טווח, 4-10 שנים), לפני ההתחלה הקלינית של המחלה (חציון, 16.7 פיקוגרם למיליליטר; טווח בין-רבעוני, 12.6-23.1 פיקוגרם למיליליטר לעומת 15.2 פיקוגרם למיליליטר; טווח בין-רבעוני 10.3-19.9; P=0.04). שוני זה עלה ככל שהזמן היה קרוב יותר להתפרצות הקלינית של המחלה (קבוע מוערך לאינטראקציה עם זמן=0.063; P=0.008). בכל מקרה לגופו, עלייה בריכוז השרשראות הקלות של נוירופילמנטים לפני התחלת הסימפטומים של המחלה, הייתה קשורה עם סיכון מוגבר להתפרצות טרשת נפוצה (יחס שיעור לעליה של 5 פיקוגרם למיליליטר ומעלה, 7.50; רווח בר-סמך 95%, 1.72-32.8). ההתפרצות הקלינית של המחלה הייתה קשורה עם עלייה חדה בריכוז השרשראות הקלות של נוירופילמנטים (חציון 25.0; טווח בין-רבעוני 17.1-41.3 לעומת 45.1; טווח בין רבעוני 27-102.7 פיקוגרם למיליליטר עבור דגימות שלפני ואחרי התחלת הסימפטומים של טרשת נפוצה; P=0.009).

מסקנת המחקר הייתה כי ריכוזי השרשראות הקלות של נוירופילמנטים בסרום הינם מוגברות, 6 שנים לפני התפתחות הסימפטומים הקליניים של טרשת נפוצה. תוצאות אלו מצביעות על כך שלטרשת נפוצה יש שלב מחלה מקדים, הנמשך מספר שנים ושהנזק הנוירואקסוני מתרחש כבר בשלב זה.

מקור: 

Bjornevik K. et al. (2020) JAMA Neurology. 77, 58

נושאים קשורים:  טרשת נפוצה,  שרשרת קלה,  נוירופילמנטים בסרום,  מחקרים
תגובות