COVID-19 בישראל

תחזית התמותה מקורונה של משרד הבריאות התבררה כשגויה

דו"ח חדש של הכנסת מגלה: במשרד הבריאות צפו לכל היותר 842 מתים בחודש ינואר, אבל החודש עדיין לא תם ומספר הנפטרים מקורונה כבר חצה את האלף

עובדי חברה קדישא נושאים לקבורה גופת חולה קורונה. צילום: יונתן סינדל/ פלאש 90

דו"ח חדש של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, שפורסם בסוף דצמבר 2020 והתמקד בהיערכות מערכת הבריאות להתמודדות עם מגיפת הקורונה לצד תחלואת החורף העונתית, מצביע על כך שמספר המתים מקורונה בישראל בחודש ינואר (נכון להיום, ב' – 1,036) "חצה את התרחיש המחמיר ביותר שחזה משרד הבריאות, לפיו ישראל היתה צפויה להגיע החודש ל-842 נפטרים מהנגיף לכל היותר".

הדו"ח מציין בנוסף כי תוספת של כ-640 מיטות אשפוז לבתי החולים בשל מגיפת הקורונה "אינה בהכרח תוספת קבועה. לדוגמה: חלקן מוצבות בחניונים ולכן לא יישארו שם לטווח ארוך כחלק מהיכולת האשפוזית של בתי החולים".

משרד הבריאות מסר שמאז תחילת מגיפת הקורונה הוקצו לבתי החולים הכלליים 600 תקנים לרופאים, מהם אוישו 84%, 1,550 תקנים לאחים ואחיות, שמהם אוישו 96% וגם 1,008 תקנים למקצועות פרא רפואיים, מהם אוישו 60% בלבד.

הדו"ח מצביע על פערים בנתונים שסיפק משרד הבריאות לעומת משרד האוצר בכל הנוגע לתוספת התקציבית. לפי משרד הבריאות הועברה לקופות החולים תוספת תקציבית של כ-1.5 מיליארד שקל עד סוף שנת 2020 עבור הוצאותיהן בהתמודדות עם תחלואת החורף תחת המגיפה ותוספות יחסיות בעבור חודשי החורף בתחילת 2021.

משרד הבריאות ציין כי 390 מיליון שקל הועברו כסיוע לקופות החולים בחודשי החורף: 360 מיליון שקל יועדו לרכישת חיסוני השפעת. לעומת זאת, משרד האוצר העריך בפני מחברי הדו"ח שמבחני התמיכה הכספיים לקופות החולים בחודשי החורף יעמדו על פחות מ-1.4 מיליארד שקל – כלומר 100 מיליון פחות מדרישת משרד הבריאות.

על רקע מחאת מנהלי שבעה בתי החולים הציבוריים העצמאיים, ציין הדו"ח: "לבתי החולים לא קיים תקציב מספק. אבל בשאר הגזרות - התקציב מספק לכל הדעות".

"משבר הקורונה חשף כשלים רבים בהערכות המדינה למצב חירום בריאותי ואת המשמעויות הקשות של הרעבת מערכת הבריאות", מסרה ח"כ אורנה ברביבאי (יש עתיד), שהזמינה את הדו"ח. היא אמרה לערוץ 12: "נוכח התחלואה הרבה, ביקשתי משר הבריאות  בתחילת ינואר להאריך את תוקף התקנים למיטות אשפוז שניתנו לבתי החולים באופן זמני עד יולי 2021. העומסים והשחיקה של צוותי הרפואה בהתמודדות עם המגיפה הקשה מחייבים מענה מיידי כדי לתת לציבור טיפול רפואי מיטבי. במדינה שפויה, מצופה כי בריאות הציבור תהיה בראש סדר העדיפויות של הממשלה".

נושאים קשורים:  תמותה מקורונה,  חדשות,  19-COVID,  תקציב קופות החולים,  משרד הבריאות,  משרד האוצר,  ח"כ אורנה ברביבאי
תגובות
אנונימי/ת
25.01.2021, 21:35

מה שאומר, שרוחו של ליצמן עדיין מרחפת על פני מישרד הבריאות

28.01.2021, 09:47

טעות טעטע.זו רוח רה"מ שגןרס שהמערכת הציבורית היא האיש השמן שרוכב על גב הרזה עאלק.ולכן צריך להרעיבו

אינפורמציה חסרה: כמה מהנפטרים חוסנו לפני מותם?