COVID-19 בישראל

מחאת בתי החולים הציבוריים: הודיעו כי יעברו לעבוד במתכונת חירום​ בלבד

מנהלי בתי החולים הדסה, שערי צדק, לניאדו, מעייני הישועה ושלושת בתי החולים בנצרת, זועקים: "אין לנו מאיפה לשלם לספקים, לשולמנים. מלאי החירום שלנו ירדו מתחת לקו האדום"

מנהלי בתי החולים הציבוריים במפגן מחאה מול משרד האוצר. צילום ארכיון: דוברות "שערי צדק"

אם דרישתם לסיוע כספי לא תמולא, ביום רביעי הבא יעברו כל בתי החולים הציבוריים בישראל למתכונת חירום בלבד​ ולא יינתנו טיפולים שאינם דחופים. כך הודיעו הבוקר מנהלי שבעת בתי החולים הדסה, שערי צדק, לניאדו, מעייני הישועה ושלושת בתי החולים בנצרת (האנגלי, הצרפתי והמשפחה הקדושה) במפגן מחאה על האפליה התקציבית מול בתי החולים הממשלתיים, שנערך ליד משרד האוצר בירושלים.

מנהלי בתי החולים הציבוריים מתריעים זה זמן רב על קריסה כלכלית. מנכ"ל "לניאדו," נדב חן, אמר: ״בתי החולים הציבוריים מורעבים ומקופחים במשך שנים רבות. מערכת הבריאות רואה בנו בן חורג של המערכת, סרח עודף שאפשר להרעיב, להשתיק ולטאטא מתחת לשטיח. הצלחנו להתקדם למרות ההרעבה, אבל מגיפת הקורונה טרפה את הקלפים האחרונים שלנו.

"משרד האוצר פגש אותנו, הבטיח לתת לנו תקצוב שוויוני, אבל לא עמד בהבטחות. אנחנו רוצים תקצוב שוויוני במענקי האיזון, כמו כך בתי החולים. התגייסנו למלחמה בקורונה, רכשנו ציוד ותרופות, ובשיאו של גל שלישי אין לנו מאיפה לשלם לספקים שלנו, לשולמנים. מלאי החירום שלנו ירדו מתחת לקו האדום. אם לא יהיה שינוי, ביום רביעי הבא נגיע לקו השחור, לא נוכל לנתח ניתוחים לא דחופים ונתרכז בהצלת חיים בלבד".

עוד ציין חן: "נעבור לעבוד במתכונת חירום. תושבי ירושלים, נתניה, נצרת ובני ברק זכאים שבתי החולים שלהם יקבלו את אותם תקציבים של תל אביב, חיפה ובאר שבע".

מנכ"ל המרכז הרפואי שערי צדק, פרופ' עופר מרין, אמר: ״אנחנו יוצאים למאבק במועקה רבה. לא חשבתי אף פעם שאצטרך לדבר על כסף ומשאבים. במקום לטפל בחולים אנחנו צריכים לבוא יום אחרי יום להתחנן למשרד האוצר לתקציבים.

"פתחנו את 2021 עם הלשון בחוץ. שבעת בתי החולים שנמצאים כאן לא יכולים לסיים את החודש. המצב הבלתי נתפס הזה מסתיים. ביום ראשון נתייצב פה למאהל מחאה ולא נזוז עד שנקבל משאבים להעניק טיפול זהה למטופלים שלנו. משרד האוצר אטום לצורכי הצוותים הרפואיים והמטופלים. אם המצב לא ישתנה, נראה מיטות ריקות ביום רביעי הבא. לא נבצע פעילות שאינה דחופה״.

מנכ״ל "הדסה", פרופ׳ זאב רוטשטיין, מסר: ״הגענו לקו שהוא כבר מזמן לא אדום, חצינו אותו מזמן. איך זה יכול להיות שמדינת ישראל במלחמה, והחיילים בחזית, צוותים, נשלחים לקרב ללא משאבים. אין לנו יכולת לשלם להם שכר בסוף החודש. המצב הזה לא נתפס. זה פשוט חלום רע.

עוד אמר פרופ' רוטשטיין: "'הדסה' מוצפת בחולים - נכון להיום בבוקר מטפלת ב-140 חולי קורונה ואין לי מאיפה לשלם שכר לעובדים שלי. אני לא רוצה להיות מנהל בית חולים שלא יכול לשלם שכר בסוף החודש. הסאגה הזו חייבת להיפסק. אנחנו לא מחפשים מדליות ולא פרסים, אלא שייתנו לנו את האמצעים לבצע את העבודה שלנו. אני קורא למשרדי האוצר והבריאות: אל תיתנו לנו להיות חדלי פירעון. יש לכם את האמצעים לעשות את זה״.

מנהל בית החולים המשפחה הקדושה בנצרת, ד״ר אברהים חרבג׳י, הוסיף: ״אין לנו יותר הכנסות. קופות החולים חונקות אותנו ומשרד האוצר לא מסייע. אי אפשר לנהל את המלחמה בלי תחמושת. ראש הממשלה, שרי האוצר והבריאות - תעזרו לנו, אנחנו לא מסוגלים לנשום יותר״.

מנהל בית החולים האנגלי בנצרת, פרופ׳ פהד חכים: ״המילה בושה לא מספיק גדולה כדי להביע את מה שקורה פה. שיתבייש שר האוצר, חנקתם אותנו. אני מתבייש להיות מנהל בית חולים היום בישראל. אין לי איך לשלם לספקי האנטיביוטיקה שלי היום. כולם מודעים למצב, מסכימים איתנו, אבל לא עושים כלום. אנחנו בסך הכל דורשים שוויון. שר האוצר ישראל כץ, יש לך הזדמנות היסטורית, להיות חתום על קריסת שבעת בתי חולים, או להנשים אותם. אדוני שר האוצר תסתכל לנו בעיניים, העובדים שלנו לא יוכלו לתת טיפול בלי הציוד הנדרש״.

ד"ר זאב פלדמן, יו"ר ארגון רופאי המדינה, מנהל היחידה לנוירוכירורגיה ילדים ב"שיבא" ומ"מ יו"ר הר"י, אמר השבוע בהתייחס למצוקת בתי החולים: "הגירעון מסכן לא רק את המשך פעולתם אלא בעיקר את היכולת שלהם לשלם בתחילת החודש הבא לצוותים הרפואיים שנלחמים בחזית כל יום כבר כמעט שנה. יש לנו מערכת בריאות ציבורית מפוארת שבזכותה כל אזרח במדינה מקבל רפואה מצוינת ובזכותה נצא ראשונים בעולם מהמגיפה אך נראה שדווקא במשרד האוצר עושים הכל כדי לפרק אותה ולייבש אותה. תנו לנו לטפל בחולים ולא לעמוד כל חודש על ברכינו ולהתחנן לכיסוי הגירעון, הנכפה עלינו על ידי משרד האוצר. הגיע הזמן שגם הציבור ידרוש זאת ולא ישאיר אותנו לבד במערכה הזו!".

נושאים קשורים:  בתי חולים ציבוריים,  פרופ' זאב רוטשטיין,  פרופ' עופר מרין,  ד״ר אברהים חרבג׳י,  פרופ׳ פהד חכים,  משרד האוצר,  קורונה,  חדשות,  מחאה
תגובות
אנונימי/ת
13.01.2021, 18:32

למעיני הישועה יש באמת הרבה כסף, אלא שלאדון רוטשילד יש תאבון גדול והוא קנאי שאחרים מקבלים.
צריך להפריד בין מי שצריך באמת כמו לניאדו הדסה ושערי צדק, לבין מי שמשחק אותה מסכן.

אנונימי/ת
13.01.2021, 19:35

הדסה משלמת לרופאים הרבה מעבר לנהוג בשירות הציבורי. אני בעד כמובן כמה שיותר יותר טוב....אבל לא לטבול כפות ידיים בקופה הציבורית.

אנונימי/ת
15.01.2021, 11:17

צודק, למעיני הישועה לא חסר כסף. כדאי לבדוק משכורות של אדון רוטשילד ובני משפחתו המועסקים שם. בית חולים לא יכול להיות עסק משפחתי לחליבת משכורות עתק.
מדברים על רפואה ציבורית ולא יתכן שבית חולים כזה ינוהל כעסק פרטי ע"י הבעלים ובני משפחתם, מנהל שאין לו הכשרה לא ברפואה ולא במשפט רפואי. חפשו שם את הכסף, כסף שמעניין יותר את המנהל מאשר החולים והרפואה.
לא במקרה האדון רוטשילד לא דבר, אך השתתף כששמע כסף.

אנונימי/ת
13.01.2021, 19:19

בושה וחרפה למדינה שמערכת הבריאות כבר שנים מורעבת. הגיע הזמן לשנות את כל המערכת ולהביא לשם אנשים שיודעים לתכנן לטווח ארוך ולחשוב בריאות!

אנונימי/ת
13.01.2021, 20:11

התיעלות, התיעלות, התיעלות.
אבל עם מי?
Game over!

אנונימי/ת
15.01.2021, 14:25

על איזה התייעלות אתה מדבר?
תראה איזה "התייעלות" שהקימו את מעיני הישועה בין שלושה בתי חולים ענקיים מסביבו - בילינסון, תל השומר ואיכילוב. מי צריך אותו כאשר הוא גם שולח את המקרים המסובכים, אם מגיעים אליו, לאחד מבתי החולים שמסביבו, ומשאיר לו את המקרים הפשוטים מהם מרוויח כסף. בראש מעיניו זה מספר הלידות, זה מה שסופרים בסוף כל חודש, שם יש הכנסה גדולה ובטוחה.
גם אל דאגה, הם לא נתנו לעובדים לשבות, כשמחו על ניצולם, ע"י הפצת מכתבים מרבנים המזהירים את העובדים; בטענות דתיות ימנעו שביתה גם עכשיו שהרי שביתה תזיק לכיסם.
למה לא ימסו בית חולים זה כמו שממסים את הרצליה מדיקל סנטר?! הלוא יש שר"פ נפוץ במעיני הישועה, מתכונת דומה לHMC.

אנונימי/ת
14.01.2021, 06:15

הדסה - ציבורי ?
רופאים עם חוזים של מליונים לשנה, חולים שנדרשים לשלם אלפי שקלים לניתוח מציל חיים, ובלי תשלום נשלחים לכל הרוחות...
רוטשטיין - הבאת את הזבל הזה על עצמך

אנונימי/ת
14.01.2021, 09:55

דיבורים דיבורים דיבורם
בוכים בוכים בוכים.
מה עשיתם מי הצד שלכם לעזור לעצמכם? כל הברזים פתוחים! כל הכיסים קרועים! בכל התכתובת הזו לא קוראים מילה אחד ״ניסינו להוריד עלויות, לבדוק מה הנקודות זליגת הכסף״ ועוד.
אם גישה כזו פשוט אין פיטרסון כלכלי ריאלי.
המדינה, נגיד, תתן כסף, המים ירגעו ו...עוד כמה חודשים, שנה, נחזור לאותה נקודה.
איך להגיד את זה בצורה מעוד מנומסת: אם רואים שמנהיגים שלנו פעם אחר פעם לא מצליחים בסופו של דבר לפטור את הבעיות אז, אולי, לא מזהים אותם כמו שצריך, או שלא בדיוק מבינים שכל אולם ברפאוה הולכת לקוון דיגיטאלי תחרותי ועוד ועוד...בשורה תחתונה אולי המנהיגים שלנו היו צריכים לעשות טיפה חשבון נפש (שוב חשבון...) ולפנות את המקום. לא ברור? חבל...