COVID-19 בישראל

מאמצים להקדמת משלוחי החיסונים הנוספים של "פייזר" לישראל

כ-7.5% מאוכלוסיית ישראל כבר חוסנו במנה הראשונה | שר הבריאות ומנכל המשרד מאשרים: אם "פייזר" לא תקדים את מועדי האספקה, קצב החיסונים יואט | צומצמה זמנית הקצאת החיסונים לצה"ל ולמשטרה

מתן חיסון לקורונה. צילום: אבי דישי/ פלאש 90

שר הבריאות יולי אדלשטיין ומנכ"ל המשרד פרופ' חזי לוי אישרו הבוקר (ה') כי "אם חברת פייזר לא תקדים את מועדי האספקה לישראל של תרכיבי החיסון לקורונה – קצב מבצע החיסונים יואט בשבועות הבאים ובעיקר תהיה כנראה הפסקה של בין עשרה ימים לשבועיים במהלך החודש הקרוב שבהם לא תתאפשר לציבור קבלת תור למנת החיסון הראשונה. לעומת זאת, כל מי שהתחסן כבר במנה הראשונה ונקבע לו תור למנה השנייה – יקבל אותה". פרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש הביע כבר אתמול חשש מהאפשרות להאטה בקצב מבצע החיסונים.

על פי נתוני משרד הבריאות שנמסרו הבוקר (ה', נכון לשעה 09:00) אתמול חוסנו בישראל 150,622 אזרחים (עד שעה 22:00) ובסך הכל מתחילת מבצע החיסונים לפני 11 יום, כ-797 אלף. ב-257 אתרי התחסנות שהפעילו קופות החולים התחסנו עד כה 359.7 אלף מבוטחים ובבתי החולים התחסנו 115.9 אלף איש.

נכון ל-29 בדצמבר סופקו כבר בכל העולם 5.41 מיליון מנות חיסון. לפי מסד הנתונים הבינלאומי העוקב אחרי קצב ההתחסנות במדינות השונות, שיעור ההתחסנות בישראל במנה הראשונה הוא 7.44% מכלל האוכלוסיה ואחריה בחריין 3.37%, בריטניה 1.18%, ארה"ב 0.78% ודנמרק 0.23%.

בגלל המהירות המסחררת של מבצע החיסונים בישראל נעשים מאמצים להקדמת תכנית העבודה ולוח הזמנים לאספקת המשלוחים לארץ של תרכיבי "פייזר" כפי שנקבעו מראש. משרד הבריאות דיווח שמתנהלים מגעים עם "פייזר" להקדמת מועדי האספקה. עד כה החברה נענתה לבקשות קודמות בנושא הזה, בין השאר, כפי שכבר דווח גם ב"דוקטורס אונלי", החברה רואה במבצע בישראל "מקרה בוחן" כדי להוביל מדינות אחרות לחקות את ישראל במבצעי ההתחסנות שיתקיימו בהן.

אחד היתרונות הגדולים של מערכת הבריאות הישראלית, הזוכה לשבחים רבים, הוא שבארץ מופעלת מערכת מידע רפואי מתקדמת שמאפשרת מעקב הדוק אחרי כל מי שיקבל את מנת החיסון, לזהות באמצעותה מגמות בעייתיות בשלב מוקדם ולתת לכך מענה מיידי. אלא שככל שיותר מדינות מצטרפות למבצע החיסונים ומקבלות את האספקה מקווי הייצור של "פייזר", יכולתה של החברה להתגמש במועדי האספקה שקבעה מראש מצטמצמת.

פרופ' לוי אמר ל"דה מרקר": "תכנית החיסונים שלנו ברובה הוקדמה. עכשיו, כאשר כל העולם הצטרף, יהיה יותר קשה לבקש את הקדמת המשלוחים. משרד הבריאות מנסה מדי יום לשכנע את 'פייזר' להקדים את מועדי האספקה. לכן, כרגע לא ידוע עדיין אם קצב החיסונים כפי שהוא מבוצע בימים האחרונים בישראל יישמר. לפיכך, יש לצפות שאם אספקת החיסונים לא תוקדם יהיה עיכוב קל במבצע עצמו - לא יותר משבועיים, לערך".

על פי ההערכות משרד הבריאות, בתוך עשרה ימים הצוותים הרפואיים יסיימו את מתן מנת החיסון הראשונה לקבוצת העדיפות הראשונה שנקבעה וכנראה בתחילת השבוע השני של ינואר יחלו לתת את מנת החיסון השנייה לאותה קבוצת מתחסנים, עבורם נשמרו מנות אלו ונקבע לכל אחד תור לקבלת החיסון.

על מנת לחסוך בחיסונים וכדי שלא ייווצר מצב שלא תהיה אפשרות לספק את המנה השנייה למי שכבר התחסן, שונתה תכנית הקצאת החיסונים. בין השאר היא צומצמה זמנית בצה"ל ל-25 אלף מחוסנים (כלומר 50 אלף מנות חיסון) בלבד, עבור לוחמי קו ראשון שחייבים לשמור על כשירות מבצעית וכן הצטמצמה ההקצאה למשטרה מ-22 אלף מנות ראשונות ל-12 אלף.

במקביל, לפי אותו דיווח, ממשיכים לחסן בגופים הבטחוניים - המוסד, שב"כ והוועדה לאנרגיה אטומית; את כל צוותי הרפואה, לרבות עובדים מנהליים במוסדות הבריאות השונים ובכלל זה גם מזכירות ועובדי ניקיון בבתי חולים מאחר שהם חשופים לתחלואה, באים במגע עם חולים או עם אנשי צוות המטפלים בחולים. החשיפה שלהם, לפיכך, גדולה מזו של מורים או נהגי אוטובוס.

גם הבוקר לא ברור אם ומתי יחלו לחסן את עובדי ההוראה, אף על פי שכמה עיריות הודיעו שיחלו לחסן את המורים והגננות שלהן.

לפי "דה מרקר" הודיע פרופ' לוי שגם הוחלט לצמצם בהקצאת חיסונים לבתי חולים ממשלתיים שהציעו התחסנות למבוטחי הקופות השונות שלא השיגו תורים באמצעותן, וזאת בעיקר משום שעלה חשש שהדבר ישבש מעקב ממוחשב אחרי המתחסנים. משרד הבריאות דורש שהמבצע יתנהל בצורה מסודרת בהתאם לתכנית שקבע וכי קופות החולים ישלטו בתהליך וינהלו אותו עבור מבוטחיהן.

על פי תכנית המשרד להמשך המבצע, ישתפר הממשק המחשובי בין הקופות לבין בתי החולים והאחרונים ייקראו לבצע את החיסונים למשל בבתי אבות. כמו כן, מנות חיסון שיועדו לבתי חולים יוסטו, לפחות חלקית, לקופות החולים כדי להגביר את קצב ההתחסנות ביישובי הפריפריה ובעיקר לישובים ערביים שבהם לא נראתה ביומיים האחרונים אותה מידת הסתערות על תחנות ההתחסנות כמו במרכז הארץ.

בשלב זה משרד הבריאות איננו מגבה את תכנית עירית תל אביב, למשל, שהודיעה כי תפעיל מרכז חיסונים גדול בכיכר רבין בשיתוף עם בית החולים איכילוב. משרד הבריאות שואף שהפעלת מרכז כזה ודומיו בערים אחרות יהיו לשם תגבור החיסון במנות השניות.

נושאים קשורים:  חברת "פייזר",  חדשות,  19-COVID,  קופות החולים,  צה"ל,  פרופ' חזי לוי,  משרד הבריאות,  חיסון לקורונה
תגובות
01.01.2021, 12:48

נאה ונכון דרשת יואל. אלא שמה יועילו דבריך פה? בבחינת לשכנע את המשוכנעים. יתרה מזאת, שלא בטובתה באה דוקטור אלרעי ונכנסה ברובריקה של פקידים/רופאים/משרתי ציבור שנכנעו/ דבררו ושיפררו/קידמו ועשו דברו של השלטון ולאו דווקא משיקולים של בריאות הציבור או שלומו. ואת שמם לא אזכיר כדי לא להלבין. שבת שלום לך יואל, המשך בדרכיך ותחזקנה ידיך מאוד!