COVID-19 בישראל

קורונה והריון: האם לתת את החיסון לנשים העוברות טיפולי פוריות?

האם לחסן לקורונה נשים בהריון, מה עושים במקרה שאישה שחוסנה גילתה בהמשך שהיא בהריון והאם על נשים בטיפולי פוריות לקבל את החיסון? פרופ' אריה רזיאל, מנהל יחידת ה-IVF ב"וולפסון", משיב

הריון במגיפת הקורונה. צילום: אילוסטרציה

הקורונה הוא וירוס יחסית חדש, המוכר לנו פחות משנה. רק בספטמבר 2020 חלו הלידות הראשונות של יילודים שאמהותיהם חלו בקורונה בהריון, תחילה בסין ובהמשך במדינות נוספות בעולם ובישראל. למעשה, אין רישום ארצי או עולמי מסודר של ילודים לאמהות שחלו בקורונה. כמו כן, אין מידע אם נשאות הנגיף, ללא מחלה פעילה, משפיעה על העובר או על ההריון.

הרושם הוא שהוירוס אינו גורם למומים בעובר, שלא כוירוסים אחרים כמו CMV, אדמת וזיקה. כפי הנראה, האם החולה לא מדביקה את העובר. עם זאת, יש דיווחים על כך שבנשים שחלו בקורונה יש יותר הפלות ולידות מוקדמות.

משרד הבריאות קבע כי כי בשלב זה לא יחוסנו נשים בהריון, אמהות מיניקות, וכן נשים המתכננות להרות - עד חודש לאחר קבלת החיסון השני. השאלה הבוערת היום היא מה עושים במקרה שאישה שחוסנה גילתה בהמשך שהיא בהריון? כמו כן, האם לחסן מטופלות הנמצאות בטיפולי פוריות?

מחלות וירליות בהריון עלולות להיות קשות, שהרי בהריון, כדי שהעובר לא יידחה, יש ירידה ביכולת החיסונית של הגוף. מאידך, כאשר בדקו את מידת הבטיחות של החיסון לקורונה של "פייזר", לא כללו בניסוי נשים הרות או נשים בטיפולי פוריות. אם מעמידים יתרונות מול חסרונות, מומלץ כעת לנשים הרות ונשים העוברות טיפולי פוריות שלא להתחסן וזאת כיוון שמידת הזהירות עולה על הסכנה שבהידבקות. עם זאת, אם אישה חוסנה מבלי שידעה שהיא בהריון – אין הוראה להמליץ על הפסקת הריונה.

ניתן לשקול בכל זאת לחסן בהריון כשהסיכון במחלה עולה על הסיכון (אם יש כזה) שבחיסון. למשל, עובדת בריאות במעבדה כשהיא בהריון או נשים עם מחלות רקע בהריון.

מאחר שנשים מטופלות פוריות לא נכללו בניסוי שבדק את בטיחות החיסון, מומלץ להימנע מלחסן נשים לפני הפריה חוץ גופית – שלב המקדים הריון. יש לזכור כי נשים העוברות טיפולי פוריות ובייחוד הפריות מבחנה – בני הזוג נבדקים לקורונה טרם השאיבה של הביציות והחזרת העוברים לרחם האישה. כך יוצא שכל צלוחית טיפול הנכנסת למעבדה נבדקה והוברר שבעליה אינו חולה בקורונה, ממש כפי שבודקים גם לצהבת ולאיידס.

נושאים קשורים:  פרופ' אריה רזיאל,  IVF,  קורונה,  חיסון לקורונה,  הריון,  טיפולי פוריות
תגובות

על פי קוים מנחים מטעם האיגוד למיילדות וגינקולוגיה "אין מניעה מחיסון נשים המתכננות הריון כמו זוגות המיועדים לטיפולי הפריה חוץ גופית." בנוסף, לצערי, במרכזים רבים בישראל בני הזוג אינם נבדקים כיום לקורונה טרם השאיבה של הביציות והחזרת העוברים לרחם האישה, ולכן מומלץ לחסנם.

אנונימי/ת
22.12.2020, 18:13

במקום חילופי אסירים/גופות, נתנה את מתן החיסון בהחזרת גופות חיילינו והחזרת האזרח הישראלי ממוצא אתיופי