חדשות

מנהלי בתיה"ח: "האוצר מנסה ליצור מחטף בתקצוב המחלקות הפנימיות"

למשרד האוצר יש כוונה לשנות את הסכם הקאפ כך שרק המחלקות הפנימיות יקבלו תקציב גלובלי קבוע בהתאם לביצועיהן ובכך יבוטל תמריץ בתי החולים להאריך במשך אשפוזים

אשפוז במחלקה פנימית. צילום: איגוד הפנימאים

עימות חדש בין משרדי האוצר והבריאות לבין מנהלי בתי החולים – הפעם בגלל שיטת תקצוב שונה מקודמתה ששני המשרדים גיבשו, בדגש שתחול על המחלקות הפנימיות במטרה להוריד עומסים במהלך החורף, אבל מנהלי בתי החולים רואים בכך "מחטף" ומתנגדים לה.

בנוסח המתגבש יש כוונה להוציא המחלקות הפנימיות מהסכם הקאפ (כללי ההתחשבנות שבין הקופות לבתי החולים, שמגיע לכדי כ-25 מיליארד שקל או כ-42% מתקציב הבריאות) ולעבור לשיטת תקצוב והתחשבנות נפרדת עבורן. משרד האוצר מנסה בדרך זאת למעשה לעקוף את המלצות ועדת טור-כספא שהצביעו על הצורך להגדיל את תקציב הבריאות, אבל משרד האוצר בעיקר מנסה לשנות את שיטת ההתחשבנות מבלי לשנות במסגרת התקציב, כלומר מבלי להגדילו. הסכם הקאפ הנוכחי צפוי לפוג בסוף השנה.

בדיווח של אדריאן פילוט הבוקר (ג') ב"כלכליסט" נמסר כי מנהלי בתי החולים שיגרו מכתב כעוס בנושא הזה לראשי שני המשרדים ובו נאמר ש"מן הראוי היה להמתין כאשר כולם עסוקים עתה במאבק הישרדותי על הבריאות". גם חטיבת בתי החולים במשרד הבריאות מתנגדת לשינוי.

השינוי המהותי מתבטא למעשה בכך שבמקום לשלם לבית החולים על יום אשפוז על פי מחירון, המחלקות הפנימיות - והן בלבד - יקבלו תקציב גלובלי קבוע, בהתאם לביצועים שלהן ורמת השירות שיעניקו. כלומר, ללא קשר למספר ימי האשפוז בפנימיות, כאשר מחלקות "טובות יותר", לפי מדדי משרד הבריאות, יקבלו יותר כסף. בכך יבוטל למעשה תמריץ בתי החולים להאריך אשפוזים אבל כאשר יהיו מטופלים שסיימו את תקופת האשפוז הנדרש וייחשבו ל"מעוכבים", על קופת החולים שלהם יוטל קנס כדי לעודד אשפוזי בית או אשפוזי המשך.

בין המתנגדים לשיטה החדשה ד"ר מיקי הלברטל, מנהל רמב"ם ויו"ר פורום מנהלי בתי החולים הממשלתיים, שכתב : "בעת שבה אנו רתומים למאמץ הלאומי בחזית המלחמה במגיפת הקורונה, משרדי האוצר והבריאות פועלים בניסיון להעביר חוק התחשבנות חדש, באופן שאין כל דרך להגדירו פרט למחטף". עוד אמר, לפי הדיווח, כי מוטב היה שתישמע עמדת בתי החולים, תוך יצירת הליך התייעצות אמיתי והתייחסות להסתייגויות: "הליך שימוע שכזה לא התקיים. אנו סבורים שלא ייתכן כי אנשי הכלכלה, מוכשרים כפי שיהיו, ערוכים לקביעת תמריצים אגרסיביים שיפגעו באיכות הטיפול הרפואי מבלי שהתייחסו להערותיהם של אנשי הרפואה האמונים על בריאות הציבור".

אתמול פרסמו משרדי האוצר והבריאות את טיוטת ההצעה לשינוי בקאפ, אלא שהפעם היא מיועדת לקבלת הערות מהציבור.

נושאים קשורים:  הסכם הקאפ,  בתי חולים,  מחלקות פנימיות,  חדשות,  ד"ר מיקי הלברטל,  קופות החולים
תגובות