COVID-19 בישראל

ראש שירותי בריאות הציבור: "אנחנו בתחילתו של גל שלישי"

ב-90 ישובים בישראל ניכרת מגמת החמרה בתחלואה, אבל מנכ"ל משרד הבריאות מרגיע: "אחוז המאומתים בבדיקות נמוך יחסית והמצב בבתי החולים הוא לא בחירום כרגע"

פרופ' חזי לוי, מנכ"ל משרד הבריאות. צילום: פלאש 90

בעוד פרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש מגדיר את תחלואת הקורונה העכשווית בישראל כ"מצב חירום", תיארה ראש שירותי בריאות הציבור במשרד, ד"ר שרון אלרעי-פרייס, את המצב כ"תחילתו של גל שלישי".

בתדרוך לתקשורת אתמול (ג') היא מסרה כי ב-90 יישובים בישראל ניכרת מגמת החמרה בתחלואה. 16 ישובים הוגדרו אתמול אדומים, 27 כתומים, 49 צהובים, 1,169 ירוקים. 50% מהתחלואה היא עתה במגזר הכללי, 41% במגזר הערבי ו-9% במגזר החרדי.

ד"ר אלרעי-פרייס אמרה כי ישראל נמצאת בתחילתו של גל שלישי בתחלואת הקורונה. לפני שלושה ימים, אף זאת בתדרוך לתקשורת אמרה עם זאת: "אנחנו לא מתכננים סגר שלישי. מסתכלים במקדם ההדבקה. כרגע אין תכנית להטלת סגר בחנוכה".

הבוקר (ד') כבר עומד מקדם ההדבקה הארצי 'R לפי דו"ח משרד הבריאות (נכון לשעה 09:00) על 1.18. אתמול הוא היה 1.17. בשבוע שעבר עמד על 1.07. ד"ר אלרעי-פרייס הוסיפה כי בהתאם לתמונת המצב העדכנית, "אנחנו יודעים לזהות שזו תחילתו של הגל השלישי, לא יכולים להתעלם מכך. אמנם המספרים יותר קטנים (חולים יומיים חדשים, במצב קשה, מונשמים) מכפי שהיה באוגוסט, אבל מקדם יכול לזוז מאוד מהר כלפי מעלה".

עמדת משרד הבריאות בהתבסס על נתונים אלה תוצג לקבינט הקורונה ועדיין לא ידוע מתי יתכנס נוכח ההתפתחויות הפוליטיות של היממה האחרונה. בין ההצעות שיעלה: נקיטת צעדים להפחתת התחלואה המיובאת מחו"ל.

"יש הרבה מאוד תחלואה המגיעה מארצות אדומות. רק 25% מהחוזרים לישראל מארצות אדומות שומרים על בידוד. אחד הצעדים הנשקלים מחדש: לחייב את כל החוזרים מחו"ל מאותן מדינות ובמיוחד מטורקיה, בולגריה וסרביה שסומנו כמקור מרכזי בהבאת התחלואה בימים האחרונים, לבידוד במלוניות", אמרה אלרעי-פרייס. עוד אמרה כי הרעיון של הטלת עוצר לילי עדיין נמצא בדיונים, אבל לא כולם משוכנעים ביעילותו.

הבוקר בראיון לגלי צה"ל אמר המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, שהוא איננו חושב שישראל נמצאת בתחילת גל שלישי. קודם לכן הודיע סגן שר הבריאות יואב קיש כי יוטל עוצר לילי, בעוד שר הבריאות יולי אדלשטיין מיהר להגיב לדבריו שאיננו מכיר רעיון כזה והמנכ"ל פרופ' חזי לוי סבור בכלל שעדיין אין מדובר במצב חירום. אין ספק שהבדלי הגישות וההגדרות של המצב שמציגים בכירי המשרד בו זמנית תורמים לתחושת בלבול בקרב הציבור הקשוב להודעות אלו.

פרופ' לוי אמר: "אנחנו לא במצב חירום כרגע, אבל העלייה בתחלואה עלולה להביא אותנו לשם, אלא שעתה אנחנו בהחלט עדיין לא שם. חלק מהסיבה לעלייה במספר הנדבקים החדשים זה משום שעושים עכשיו יותר בדיקות. ולמרות זאת, אחוז המאומתים בהן נמוך יחסית והמצב בבתי החולים הוא לא בחירום כרגע. מספר החולים הקשים והמונשמים נמוך עתה, יחסית".

אמש גם דווח מ"מקור במשרד הבריאות" כי נשקלת הכרזה על דובאי כמדינה אדומה אם מספר הנדבקים בה ימשיך לעלות. אתמול אובחנו בה 1,289 נדבקי קורונה חדשים, שלשום 1,107 וב-24 בנובמבר 1,310. עד כה חלו באיחוד האמירויות 170,149 ונפטרו 576. הכרזת דובאי ואיחוד האמירויות (EAU) כ"אדומה" נושאת עימה עתה מבחינת ישראל רגישות פוליטית ניכרת. על פי ה-CDC, איחוד האמירויות מוגדרת כמדינה עם רמת תחלואה גבוהה מאוד ויש המלצה שלא לנסוע אליה. משרד הבריאות בישראל סבור כי הסיווג של ה-CDC האמריקאי מחמיר מדי.

נושאים קשורים:  פרופ' חזי לוי,  חדשות,  קורונה,  19-COVID,  שר הבריאות יולי אדלשטיין,  פרופ' נחמן אש,  ד"ר שרון אלרעי פרייס
תגובות
02.12.2020, 18:42

מעניין, שכחתם לכתוב שעל היסטוריית התנהלות מערכת משרד הבריאות, ניתן לאשר באופן כמעט חד משמעי כי למרות ההכחשות, יוטל עוצר לילי בחג החנוכה, כאשר מטרת העוצר להרוס למפיצי המחלה, הציבור החרדי, את חגיגותיהם מידי ערב בחג החנוכה.
אליבא דראשי משרד הבריאות הסולגן המפורסם 'הכה ביהודים והצל את רוסיה' מתורגם 'הכה החרדים והצל את ישראל', כך הרושם המתעורר מהתנהלות המשרד וראשיו ברוב הגזרות הנגזרות מהקורונה.

אנונימי/ת
02.12.2020, 19:57

אם יוטל עוצר לילי בחנוכה המטרה היא אכן למנוע התקהלויות בחג. וזה ממש לא דבר שמאפיין חרדים בלבד.
תתפלא כמה נפוץ גם בקרב כופרים להפגש יחד עם חברים או משפחה להדלקת נר. גם אם הם אוכלים סופגניה בריבת חלב אחרי שבלסו קודם סטייק, הוא הדליקו נרות חנוכה ביום שישי אחרי שהשבת נכנסה.
אני מקווה שיהיה עוצר לילי גם בחנוכה, גם בחג המולד וגם ב 31 בדצמבר.

אנונימי/ת
02.12.2020, 18:43

בלה..בלה..בלה..
תשימו רובוט בכל אחד מהתפקידים לעיל והוא יוכל להגיד את אותן מנטרות שחוזרות שוב ושוב.
חבל שאין בשום מקום אנשים עם חשיבה קצת יותר יצירתית מגובה השטיח

אנונימי/ת
04.12.2020, 12:58

עוד מעט מגיעה המוטאציה האירופית של הקורונה - אם זאת ההיא מדנמרק או מספרד - ונראה אז אילו דברי הבל תדברו כאשר החיסונים יוכרו ככלי ריק