הפטיטיס C

זיהוי האנטיגן של הפטיטיס C באוכלוסיות בסיכון וחולים עם דיכוי חיסוני

חוקרים סבורים כי בדיקה לזיהוי האנטיגן של הפטיטיס C הינה בעלת רגישות וספציפיות גבוהות

בדיקת להפטיטיס C (צילום: אילוסטרציה)

ידוע כי אבחון מוקדם של הדבקה בהפטיטיס C מהווה נקודת מפתח במניעה וטיפול יעילים. למרבה הצער, לבדיקת הסקר הנוכחית שמזהה נוגדנים נגד הפטיטיס C יש יישום מוגבל באבחנה של הדבקה נוכחית והדבקה חוזרת בנגיף. עובדה זו מדאיגה במיוחד אוכלוסיות הנמצאות בסיכון, כגון מדוכאי חיסון וחולים עם אי ספיקת כליות העוברים המו-דיאליזה. ייתכן וזיהוי של האנטיגן הנגיפי יכול לשמש באבחנה של הדבקה בהפטיטיס C בתרחישים קליניים דומים.

החוקרים ביקשו לבחון את השימושיות בבדיקה לזיהוי האנטיגן של הפטיטיס C, באבחנה של הדבקה חריפה וכרונית בנגיף. לשם כך, בדקו 89 דגימות מתוכן 19 היו של חולים עם הדבקה חריפה ודיכוי חיסוני או על טיפול בהמו-דיאליזה, 43 של חולים עם הדבקה כרונית פעילה ו-27 של חולים שקיבלו טיפול להפטיטיס C כרונית. החוקרים בחנו את כלל הדגימות לנוכחות האנטיגן הנגיפי באמצעות בדיקה בשם Abbott ARCHITECT HCV Ag assay.

החוקרים מצאו כי ישנה נוכחות של האנטיגן של הפטיטיס C ב-19 מתוך 19 הדגימות מחולים עם הדבקה חריפה וב-42 מתוך 43 דגימות של חולים עם הדבקה כרונית פעילה. כמו כן, כל הדגימות של החולים שקיבלו טיפול בעבר היו שליליות לנוכחות האנטיגן. על כן, החוקרים דיווחו כי הבדיקה הראתה רגישות של 98.4% וספציפיות של 100.0%. עוד דיווחו כי ערכי הניבוי החיוביים והשליליים היו 100.0% ו-96.4%, בהתאמה.

החוקרים הגיעו למסקנה כי לבדיקה לנוכחות האנטיגן של הפטיטיס C ישנה רגישות וספציפיות גבוהות, לכן הם סבורים כי היא שימושית לאבחנה של הדבקה חריפה או כרונית בנגיף, הן בחולים בסיכון רגיל והן בסיכון גבוה. זאת ועוד, זמן האספקה ​​הקצר והעלות הנמוכה יחסית של התבחין, מהווים יתרון לשימוש בו בחולי המו-דיאליזה ובחולים אחרים בסיכון, הדורשים מעקב אחר התפתחות של הדבקה חדשה או חוזרת בהפטיטיס C.

מקור: 

Kumar, R. et al. (2020). Journal of Medical Virology. https://doi.org/10.1002/jmv.26433

נושאים קשורים:  הפטיטיס C,  נוגדנים,  המודיאליזה,  מחקרים,  אי-ספיקת כליות
תגובות