חדשות

בשורה למעשנים: מ-2021 יוכלו להיבדק לגילוי מוקדם של סרטן ריאה

לאחר דחייה של כשנה, משרד הבריאות הבטיח: הפיילוט לבדיקת הסקר לאיתור מוקדם של סרטן הריאה ייצא לדרך בתחילת 2021

משרד הבריאות הודיע אתמול (ג') כי בתחילת 2021 יחל סוף-סוף, לאחר דחייה של כמעט שנה, פיילוט בדיקות הסקר לגילוי סרטן ריאה. ההודעה נמסרה בדיון בוועדת הכנסת לפניות הציבור. משרד הבריאות התחייב שבימים הקרובים ייחתם החוזה עם החברה שתיישם את ביצוע הפיילוט.

נציגת משרד הבריאות, מגר' טל מורגנשטיין, העומדת בראש האגף להערכת טכנולוגיות בסל הבריאות ואחראית לעבודה המקצועית מאחורי הקלעים של ועדת סל התרופות ב-20 השנים האחרונות, אמרה בדיון: "מועמדות הסקר עלתה לדיוני ועדת הסל מספר פעמים בשנים האחרונות. אלא שהוועדה החליטה שלא להכליל את הסקר בגלל המורכבות. אולם, התקבלה החלטה לאשר תקציב ייעודי לפיילוט כדי לבדוק את הישימות והיעילות של הבדיקה הזאת".

לצורך יישום הפיילוט היה אמור להגיע תקציב ממשרד האוצר, שהתקבל רק בסוף יולי. לאחר מכן נפתח מכרז שהסתיים בסוף אוגוסט. בסוף אוקטובר נבחרה החברה ליישום ביצוע התכנית וחתימה על ההסכם עימה נמצאת עתה בשלבים אחרונים. "הפיילוט", מסרה מורגנשטיין, "יחל בתחילת 2021. משרד הבריאות וגורמים נוספים במערכת הבריאות ייקחו בו חלק. היתה אלינו פניה גם מהעמותה הישראלית לסרטן הריאה כדי שנציגיה יהיו חלק בפיילוט ואנחנו כמובן נעשה את זה".

ד"ר שני שילה, מנכ"לית ומייסדת העמותה הישראלית לסרטן הריאה, אמרה בדיון: "חלפה שנה מאז אושרה בדיקת הסקר והמהלך לא התקדם. בכל יום אנחנו מאבדים עוד ועוד אנשים עקב המחלה. למען רווחת הציבור, אנא תדאגו שהבדיקה הזו תצא לדרך ונוכל להציל עוד אנשים. ההודעה היום של משרד הבריאות היא בשורה מדהימה שיכולה להציל חייהם של רבים".

פרופ' ניר פלד, מנהל המערך האונקולוגי ב"סורוקה" ויו"ר העמותה הישראלית לסרטן ריאה, ציין: "צריך לקדם את הנושא כיוון שהחולים מתים כל יום ואין לנו עוד זמן לחכות. כבר שנה הפיילוט נותר עלום, ללא תכנית ביצוע ברורה. אני דורש לקדם אותו. נכון שיש עתה קורונה ומשרד הבריאות עסוק במגיפה, אבל עדין צריכים גם לטפל בפיילוט, לפחות בהיבט המקצועי. ועדת הסל קיבלה החלטה וצריך לממש אותה. כלל המכונים ובתי החולים שעומדים בקריטריונים לפיילוט יכולים לקדם את הנושא כבר מחר בבוקר".

ד"ר עבד אגבריה, מנהל המכון האונקולוגי ב"בני ציון", הוסיף: "הדרך היחידה היום להציל חיים זה לגלות את המחלה הזאת בשלביה המוקדמים. זאת ניתן לעשות רק באמצעות בדיקת הסקר. היא מצילת חיים והדבר הוכח במחקים שנעשו באירופה ובארה"ב. אני כאן כדי לצעוק בשם המטופלים. ניתן להציל חיי חולים רבים בישראל אם רק ניישם את ההחלטה של ועדת הסל".

"אני עדות חיה לכך שבדיקת הסקר מצילה חיים"

שלום פרוסט, שעבר בדיקת סקר לאיתור מוקדם של סרטן הריאה וחייו ניצלו, סיפר מנסיונו האישי: "בהתחלה לא רציתי לעשות את הבדיקה, אבל אחרי שביצעתי אותה קיבלתי פנייה מבית החולים להגיע לשיחה. גילו לי סרטן ריאה בשלב מוקדם - והסירו את הגידול בניתוח. כך הצילו את חיי. אני עדות חיה לכך שבדיקת הסקר באמת מצילת חיים. מאז עברתי שלוש-ארבע בדיקות נוספות והכל בסדר".

עו"ד ענת ברמן, גם היא חולה בסרטן ריאה, סיפרה לחברי הוועדה: "מזלי לא שפר עלי. אני לא ביצעתי בדיקת סקר ואצלי גילו את הסרטן רק בשלב הגרורתי. אני בת 55, עישנתי 38 שנה, שתי חפיסות סיגריות ביום. אם הייתי מבצעת את הבדיקה סביר להניח שהיו מאתרים את המחלה מוקדם. אני סבורה שחייבים ליישם מיד את הפיילוט ולהציל חיים של חולים".

אורי אייס, חולה בסרטן הריאה, סיפר: "חליתי בסרטן הריאות לפני יותר משלוש שנים. במשך יותר מ-30 שנה עישנתי בכמות משמעותית. 13 שנים לפני הגילוי הפסקתי לעשן ובכל זאת חליתי. הייתי אדם פעיל, ספורטאי, הקפדתי על בדיקות שגרתיות. גילו לי את הסרטן בריאות במצב מפושט עם גרורות במוח.

"אילו היתה בזמן בדיקת סקר בישראל היו מגלים את הסרטן אצלי עוד בשלב מוקדם. אני מטופל עתה בתרופה שעולה 35 אלף שקל בחודש. תעשו את החשבון כמה כסף היה ניתן לחסוך למדינה רק משנת טיפול אחת אילו היו מיישמים כבר את הפיילוט של הבדיקה".

1,900 ישראלים נפטרים מסרטן ריאה מדי שנה

במהלך הדיון נמסרו גם נתוני רקע על המחלה: סרטן הריאה נחשב לסוג הסרטן הקטלני ביותר מכל מחלות הסרטן. שיעורי התחלואה בו רק הולכים וגדלים. על פי הערכות, מדי שנה שנה מתגלים כ-220 אלף חולים חדשים ברחבי העולם ו-2,500 בישראל.

ב-80%-70% מהמקרים תסמיני המחלה מופיעים רק בשלב מתקדם. ככל שהמחלה מתגלה בשלב מוקדם יותר, כך גדל הסיכוי להציל את חיי החולה. במידה שהמחלה מתגלה בשלבים מוקדמים ניתן, בניתוח, להסיר את הגידול, להאריך משמעותית את תוחלת חיי החולה, לשפר את סיכויי הישרדותו ולהפחית דרמטית את שיעורי התמותה מהמחלה. על פי נתוני רשם הסרטן הלאומי במשרד הבריאות, מדי שנה 1,900 ישראלים נפטרים מסרטן ריאה.

מחקרים רבים הוכיחו שעישון הוא הסיבה המרכזית לתחלואה בסרטן הריאה. הסיכוי לפתח את המחלה גדל עם העלייה במספר הסיגריות שהמעשנים צורכים וככל שגיל התחלת העישון מוקדם יותר. אחד מכל חמישה ישראלים בגירים בישראל מעשן. שיעור המעשנים באוכלוסיה גבוה מהממוצע במדינות המפותחות (OECD).

לפני מספר שנים פותחה בדיקה שמטרתה לאתר בשלב מוקדם את סרטן הריאה. הבדיקה מתבצעת בצילום CT במינון קרינה נמוכה שאותה יש לעבור אחת לשנה. הבדיקה מיועדת לאוכלוסיה שבסיכון גבוה לחלות, בגילאי 74-55, שעישנו במשך 30 שנה קופסה אחת ביום או יותר, או במשך 15 שנה שתי קופסות ביום. הבדיקה מיועדת למעשנים בפועל וגם לאלה שהפסיקו לעשן ובתנאי שלא חלפו 15 שנה מאז שנגמלו.

בדיקת הסקר מאפשרת לזהות נגעים בריאות. הם יכולות להיות שפירים ולא מסוכנים, או סרטניים. כשעולה חשד לממצאים מסוכנים, הרופא יכול להמליץ על ביופסיה ובמקרים מסוימים גם על ניתוח להסרת הגידול.

נושאים קשורים:  בדיקת סקר למעשנים,  סרטן ריאה,  אבחון סרטן ריאה,  חדשות,  ד"ר עבד אגבריה,  פרופ' ניר פלד,  ד"ר שני שילה,  מגר' טל מורגנשטיין
תגובות
אנונימי/ת
26.11.2020, 16:36

יפה מאד ! עכשיו צריך גם להקציב כסף לרכישת סיגריות למעשנים. כדאי לסבסד גם נופש למעשנים בלבד. חלם.

אנונימי/ת
26.11.2020, 23:37

אנשים פוגעים בבריאותם בדרכים שונות (אכילת מזון גרוע, חוסר פעילות גופנית) וזוכים לטיפולים מסובסדים.
כאן מדובר במניעה שניונית, שהיא בטח עדיפה גם בריאותית וגם כלכלית על פני טיפול בשלב מאוחר יותר.
חוץ מזה - המעשנים לפחות משלמים מס על ההתנהגות המזיקה שלהם (מגולם במחיר הסיגריות).
אז כל עוד המדינה לא הוציאה את העישון מחוץ לחוק - היא בהחלט צריכה לטפל בהם

אנונימי/ת
27.11.2020, 07:48

על חשבון טיפולים אחרים, לחולים אומללים.
חן חן.

אנונימי/ת
28.11.2020, 21:51

תחסוך את הדמגוגיה העלובה שלא עובדת על אף אחד. כלל בסיסי בכלכלה הוא עיקרון המחסור. יש תקציב מוגבל, ולכן כל טיפול שתקבל קבוצה אחת , תהיה על חשבון קבוצה אחרת.
גם אלה שנדבקו ב HIV (למעט תרומת דם , שזה סופר נדיר והיה קיים בעיקר לפני כמה עשרות שנים) הביאו את זה על עצמם מחוסר זהירות.