שבוע המודעות לפסוריאזיס

סקייריזי יעיל מטיפולים אחרים בפסוריאזיס עם פלאק

מספר מחקרים הראו שסקייריזי, ממשפחת נוגדי IL-23, יעיל יותר מ-ustekinumab, adalimumab, secukinumab וחומצה פומרית אצל חולים עם פסוריאזיס בדרגה בינונית עד קשה

20.10.2020, 11:57

סקייריזי (SkyriziTM, risankizumab) השייך למשפחת נוגדי IL-23 משמש לטיפול בבוגרים עם פסוריאזיס רובדית בדרגת חומרה בינונית עד קשה, אשר מועמדים לטיפול סיסטמי (באיחוד האירופי), מועמדים לטיפול סיסטמי או פוטותרפיה (בארה"ב) ולחולים שלא מגיבים לתרפיה קונבנציונלית (ביפן).

במספר מחקרי שלב 3 חשובים UltIMMa-1, UltIMMa-2, IMMvent, י(IMMhance) נמצא שסקייריזי אפקטיבי יותר מאשר האינבו, ustekinumab ו-adalimumab לפי מדד PASI (מדד החומרה והשטח של הפסוריאזיס). שיעור החולים שדיווחו על שיפור גדול מ-90% במדד PASI לעומת מצבם בתחילת הטיפול היה הגדול ביותר בקרב החולים שטופלו בסקייריזי, וכך גם שיעור החולים שקיבלו ציון הערכת רופא גלובלית של 0 או 1 בשבוע ה-16 של הטיפול, וגם שמרו על המצב המשופר לטווח ארוך.

במחקרים תומכים, סקייריזי היה יעיל יותר מ-secukinumab וחומצה פומרית מבחינת שיעור החולים עם מדד PASI גדול מ-90%. במחקר בתווית פתוחה (LIMMitless), לסקייריזי  היתה יעילות משופרת ויציבה אחרי שהחליפה את הטיפול ב-ustekinumab או adalimumab, וסקייריזי המשיכה לפעול ביעילות במשך יותר משנתיים וחצי של חשיפה רציפה. הטיפול בסקייריזי שיפר את איכות החיים של המטופלים ובדרך כלל לא גרמה לתופעות לוואי בטווח הקצר והארוך.

מסקנת הסקירה היא שהטיפול בסקייריזי, המאושר לטיפול גם בישראל, הוא אופציה טיפולית חדשה יעילה לחולים הסובלים מפסוריאזיס רובדי בינוני עד קשה.

מקור:

Blair HA. Risankizumab: A Review in Moderate to Severe Plaque Psoriasis. Drugs. 2020 Aug;80(12):1235-1245. 

נושאים קשורים:  שבוע המודעות לפסוריאזיס,  פלאק פסוריאזיס,  תרופות ביולוגיות,  מחקרים