קורונה עולמי

החיסון לקורונה עלול לא להיות יעיל באנשים עם השמנת יתר

מאמר שפורסם ב-Nature מצביע על הגורמים שעלולים להפחית מיעילות החיסון לקורונה באוכלוסיה הסובלת מהשמנת יתר

השמנת יתר. אילוסטרציה

מאמר שפורסם בשבוע שעבר ב-Nature הפנה את תשומת הלב של הקהילה הרפואית לבעיה הקשורה באנשים עם השמנת יתר: "עולה חשש תרכיב החיסון לקורונה לא יהיה יעיל עבור אוכלוסיה זאת", דווח באותו מאמר.

המומחים שהפנו את תשומת הלב לסוגיה זאת טוענים כי אנשים עם השמנת יתר, BMI גבוה במיוחד, ממילא יותר פגיעים לחומרת המחלה מאנשים רזים ומצטברות יותר ויותר ראיות לכך שמחלת הקורונה אצלם חמורה יותר והם גם שוהים באשפוז בממוצע יותר זמן מחולים רזים באותו מצב בריאותי.

בדיווח בכתב העת המדעי, מסר רופא מבית חולים במקסיקו סיטי כי במדינה זאת שיעור גבוה במיוחד של בעלי עודף משקל באוכלוסיה, כ-36% מהבגירים. הוא סיפר כי מחצית מ-32 חולי קורונה ראשונים שטופלו בבית החולים ונזקקו לטיפול נמרץ והנשמה היו עם השמנת יתר ומצבם הרפואי היה חמור יותר משל חולים רזים ובמשקל גוף רגיל.

בקרב חולי קורונה עם השמנת יתר נמצאה תגובה חיסונית חלשה במיוחד לנגיף. עוד הצביעו המומחים שצוטטו באותו מאמר כי תרכיבי חיסון רבים למחלות שונות אינם יעילים מספיק כשמדובר באנשים עם BMI גבוה ומשקל עודף, מה שמעלה חשש גדול שכך יהיה גם עם תרכיב החיסון לקורונה.

לא ידוע עד כה אם במסגרת הניסויים הקליניים השונים שמתבצעים כבר בעולם בתרכיבי החיסון משתתפים נסיינים עם השמנת יתר ואם נבחנו בהם הבעיות הייחודיות לאוכלוסיה זו.

ד"ר דונה ראיין ממרכז המחקר הביו-רפואי פנינגטון במדינת לואיזיאנה בארה"ב אמרה בגלוי: "אנחנו מאוד חוששים בנושא הזה". בין החששות שמעלים מומחי רפואה שונים: אצל בגירים עם השמנת יתר שיקבלו את תרכיב החיסון כנגד נגיף הקורונה עלולות להיווצר בעיות רפואיות לא צפויות; אצל אנשים עם השמנת יתר יש עמידות לאינסולין ולהתפתחות זו השפעה שלילית על יכולת הגוף לסלק את הנגיף.

כמו כן סומנו רקמות השומן בגוף - הרקמה האדיפוזית (Adipose tissue) המורכבת מתאים אדיפוציטים ומרכיבה כ-20% מסך המשקל באדם הבוגר - שבהן נמצאו רמות גבוהות במיוחד של ACE2 angiotensin converting enzyme-2 - שבו משתמש הנגיף לחדירה לתאי הגוף כאשר רקמות השומן הללו הן בגדר מאגר נוח עבורו.

על כך שחולי קורונה עם השמנת יתר שוהים יותר זמן ביחידות טיפול נמרץ, הצביע האנדוקרינולוג ד"ר דניאל דרוקר מבית החולים הר סיני בטורונטו, קנדה. הוא ציין שאצל בעלי עודף משקל קיימת בעיה נוספת: אין מגוון גדול ושונות באוכלוסיית המיקרוביום במעיים, מצב שמחמיר את מחלתם. בנוסף, באנשים עם BMI גבוה קשה יותר לטפל, בין השאר משום שקיים למשל קושי בהחדרת צינור לדרכי הנשימה שלהם, תפקוד הריאות שלהם נמוך, הם גם סובלים מיתר לחץ דם ומבעיות רפואיות חמורות אחרות.

הסבר נוסף שסופק באותו מאמר לעניין חוסר היעילות האפשרי של תרכיב חיסון לקורונה עבור אנשים עם השמנת יתר: תאי ה-T במערכת החיסונית שלהם "מותשים" ולכן עלולה להיגרם אצלם דלקת כרונית וסערת ציטוקינים הרבה יותר חמורה, עם פוטנציאל קטלני ניכר, עד מוות. "המצב הקבוע של גירוי המערכת החיסונית יכול להחליש את התגובה החיסונית של הגוף גם לתרכיבי חיסון שתפקידים לחזק את תאי ה-T", הסבירה באותו מאמר ד"ר מילנה סוקולובסקי, אימונולוגית ומומחית למחלות נשימה מאוניברסיטת ציריך בשווייץ. "כשמחסנים אנשים עם השמנת תר להפטיטיס B ואפילו כנגד שפעת, מתברר שתרכיבים אלה פחות יעילים עבורם".

נושאים קשורים:  השמנת יתר,  חיסון לקורונה,  קורונה,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
27.10.2020, 08:12

קיימים תסמינים אלו גם ללא קשר למחלת הקורונה. גם לפני שהייתה קורונה היו התסמינים הללו.
רופא נורמלי יודע להבחין גם בנושא זה.

אנונימי/ת
29.10.2020, 23:05

החיסון הכי טוב להשמנת יתר ברוב המקרים לסגור את הפה ולא לזלול.