חדשות

במחקר ישראלי-סקוטי פותחה תרופה למניעת התפשטות לוקמיה למוח

המחקר התמקד בלוקמיה לימפובלסטית חריפה, הסרטן הנפוץ בילדים ובו תרופה המעכבת יצירת חומצות שומן הצליחה לבלום את התפתחות הלוקמיה הגרורתית במוח עכברים

פרופ' שי יזרעאלי, המערך להמטואונקולוגיה ילדים במרכז שניידר. צוהר חדש לטיפול מדויק וכנראה פחות רעיל, שימנע התפשטות לוקמיה למוח

קבוצת חוקרים מהמערך ההמטואונקולוגי במרכז שניידר לרפואת ילדים, אוניברסיטת תל אביב והטכניון וכן מאוניבררסיטת גלזגו בסקוטלנד, דיווחה בחודש שעבר ל-Nature Cancer על מחקר שממצאיו עשויים להשפיע על הטיפול בהתפשטות לוקמיה למוח. הצוות גילה תרופה שמעכבת יצירת חומצות שומן ולכן עשויה לבלום את התפשטות הלוקמיה למוח.

המחקר נעשה, לפי שעה, בעכברי מעבדה. הוא התמקד בלוקמיה לימפובלסטית חריפה שהוא סוג  הסרטן הנפוץ ביותר בקרב ילדים. על אף שאחוזי ההחלמה ממחלה זו גבוהים יחסית, הטיפול בחולים קשה ומלווה בתופעות לוואי רבות שעלולות להופיע שנים לאחר ההחלמה.

מאחר שאחת הסכנות הגדולות במחלה היא התפשטות הגרורות למוח, הילדים המאובחנים כחולים בלוקמיה לימפובלסטית חריפה מקבלים טיפול מונע שמגן על המוח מגרורות כאלו. כיום מבוסס הטיפול על הזרקת תרופות כימותרפיות לנוזל השדרה ולעתים גם על הקרנות לגולגולת. גם כאן קיימת בעיה של תופעות לוואי. אלו נובעות מפגיעה בתפקוד המוח כיוון שאותן תרופות כימותרפיות פוגעות גם בתאי המוח הבריאים. זה לכן הרקע למאמץ הכלל עולמי לפיתוח טיפולים סלקטיביים יותר, שיפגעו בתאי הלוקמיה בלבד ולא בתאי המוח.

במחקר הנוכחי התברר לראשונה כי הפתרון טמון בחומצות שומן. חומצות שומן, הסבירו החוקרים, הן משאב חיוני לתא. גם תאי הלוקמיה זקוקים להן. במח העצם ובדם מוצאים תאי הלוקמיה מספיק חומצות שומן, אולם כאשר הם נודדים למוח בתהליך הגרורתי, הם מגיעים לאזור שהוא דל מאוד בחומצות שומן.

על סמך תובנות אלו העריכו החוקרים כי טיפול באמצעות תרופות הבולמות את יצירת חומצות שומן ימנע מתאי הלוקמיה לייצר חומצות אלו וכך "ירעיבו" אותם ולא יאפשרו להם לשגשג במוח. ואכן, השימוש בתרופות אלו בעכברים בלם את התפתחות הלוקמיה הגרורתית במוח.

התרופות ששימשו במחקר הנוכחי נמצאות עדיין בפיתוח ולכן טרם אושרו לשימוש בבני אדם. עם זאת, ממצאי המחקר פותחים צוהר חדש לטיפול מדויק יותר וככל הנראה פחות רעיל, שימנע התפשטות לוקמיה למוח, סבורים חברי הצוות.

ממצאי המחקר, סבורים מחברי הדו"ח, רלבנטיים לא רק ללוקמיה לימפובלסטית חריפה אלא גם לסוגי סרטן אחרים בילדים ומבוגרים כאחד. זאת משום שרוב התמותה מסרטן איננה נגרמת מהגידול הראשוני אלא מהתפשטות הגרורות לאיברים מרוחקים.

המחקר הנוכחי מצביע על הסתגלותם של תאי הסרטן לאיברים אליהם מתפשטות הגרורות. הוא סולל לכן דרך לטיפולים ביולוגיים עתידיים שיחסמו את מנגנוני ההסתגלות האמורים וכך יבלמו את ההתפשטות הגרורתית.

הדיווח על ממצאי המחקר נעשה על ידי ד"ר אנג'לה מריה סבינו, ממעבדתו של פרופ' שי יזרעאלי מהמערך להמטואונקולוגיה ילדים במרכז שניידר לרפואת ילדים והמחלקה לגנטיקה מולקולרית וביוכימיה בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב; ד"ר שרה איזבל פרננדס ממעבדתו של פרופ' אייל גוטליב ממכון המחקר והפקולטה לרפואה בטכניון וד"ר אוריאן אוליבאריס ממעבדתה של ד"ר קריסטין הלסי מאוניברסיטת גלזגו. חלק מסוים במחקר בוצע במעבדתו של פרופ' מייקל חרס מבית החולים לסרטן "סלואון קטרינג" בניו יורק.

נושאים קשורים:  לוקמיה,  לוקמיה לימפובלסטית,  הטכניון,  מרכז "שניידר" לרפואת ילדים,  אוניברסיטת תל אביב,  ד"ר אנג'לה מריה סבינו,  פרופ' שי יזרעאלי,  חדשות,  מחקרים
תגובות
19.10.2020, 19:18

שאפו גדול לשותפים