קורונה בישראל

יו"ר ארגון רופאי המדינה לנתניהו: "הסר ידיך מהרופאים! אנחנו לא צריכים צו 8"

ביקורת חריפה וזעם בקרב רופאים על הנחיית ראש הממשלה לגייס בכפייה רופאים פרטיים ואחרים בצו 8 כדי שיסייעו בטיפול בחולי הקורונה

ראש הממשלה בנימין נתניהו. צילום: יונתן סינדל/ פלאש 90

דבריו של ראש הממשלה בנימין נתניהו אתמול (ג') בקבינט הקורונה, כי יש להפעיל חוק שיאפשר לגייס ב"צו 8" רופאים פרטיים ואחרים גם בניגוד לרצונם, וזאת כדי שיסייעו בטיפול בחולי הקורונה במרכזים הרפואיים בארץ, ספגו ביקורת קשה מצד הרופאים עצמם.

ד"ר זאב פלדמן, יו"ר ארגון רופאי המדינה (אר"מ) בהסתדרות הרפואית, סגן יו"ר הר"י ומנהל היחידה לנוירוכירורגיית ילדים ב"שיבא", אמר בתגובה לדברי נתניהו: "הסר ידיך מהרופאים והרופאות! תן לנו להמשיך בעבודת הקודש שלנו! מאיפה צץ הרעיון שצריך להפעיל צו 8 על ציבור מסור ממילא? מדוע לייצר מצג-שווא על פיו יש רופאות ורופאים המתחמקים מחובתם המקצועית והמוסרית?".

ד"ר זאב פלדמן, סגן יו"ר הר"י ויו"ר אר"ם. "לא לאיומי צו 8 אנו זקוקים בעת הזאת אלא לתגבור כוחותינו בשטח". צילום: מרים אלסטר/ פלאש 90

ד"ר פלדמן מסר את תגובתו החריפה: "נתניהו - עד כאן! אנחנו הרופאים לא צריכים צו 8. אנחנו שם מהרגע הראשון. הסתערנו על החולים וטיפלנו בכולם בסטנדרט הגבוה ביותר.

"נהיה שם גם כאשר המערכת תגיע לאי ספיקה בשל מחסור במשאבים ובכוח אדם ונמשיך לתת את הטיפול הטוב ביותר בתקווה שלא נצטרך לקבל הכרעות בלתי אפשריות. נמשיך להיות פה ככל שנדרש - כן, גם אלה מבינינו המבוגרים, הסוכרתיים וכל הרופאים המשתייכים לקבוצות הסיכון. כולנו כאחד מתייצבים יומיום במקומות עבודתנו רוויי הקורונה, נאמנים לצו מצפוננו המקצועי, מסורים כתמיד למטופלינו".

עוד כתב פלדמן: "לא לאיומי צו 8 אנו זקוקים בעת הזאת אלא לתגבור כוחותינו בשטח. אז הסר מיד את מגבלות הקליטה של כל 400 הרופאים שאת תקניהם אישרתם בממשלה, הזרם כסף לקורסים מהירים להכשרת צוותי טיפול נמרץ, השתמש בפקודת בריאות העם להסטת משאבים בתוך מערכת הבריאות, ובעיקר - חזור בך מרמיזות המיותרות כלפי הציבור שבזכותו, ובזכות שכמותו, מערכת הבריאות עדיין עומדת על הרגליים. הסר ידיך מהרופאים והרופאות! תן לנו להמשיך בעבודת הקודש שלנו!".

"אמירה קשה ופוגענית המרסקת את מעט הכבוד שעוד נותר לרופאים"

גם יו"ר ארגון המתמחים מרשם, ד"ר ריי ביטון, התייחסה לדברי ראש הממשלה בקבינט הקורונה: "זוהי אמירה קשה ופוגענית המרסקת את מעט הכבוד שעוד נותר לנו, כרופאים, במדינה שלנו. האם אנחנו אלו שזקוקים לצו 8? אלה שכורעים יום-יום תחת נטל הטיפול בחולים? שמסכנים את בריאותם ואת בריאות משפחותיהם על מנת לעמוד בחזית המאבק? האם יש רופאים ורופאות שאינם ממלאים את חובתם המוסרית לסייע במשבר הבריאותי החמור ביותר שידעה המדינה?! כמה אפשר לדרוך, להשפיל ולרמוס אותנו? איזה אינטרס זה משרת?".

יו"ר ארגון מרשם, ד"ר ריי ביטון. "כמה אפשר לדרוך, להשפיל ולרמוס אותנו? איזה אינטרס זה משרת?"

בפוסט שפרסמה ד"ר ביטון, היא כתבה: "הפרק החדש בסדרה הבלתי נגמרת 'איך לא להתייחס לרופאים' התחיל עם האיום 'לגייס בצו 8' את הרופאים שעובדים במגזר הפרטי 'גם בניגוד לרצונם'. אין, פשוט אין, בכל העולם מדינה שמתייחסת בצורה שכזו לרופאים ורופאות שלה ולמערכת הבריאות שלה.

"נתחיל בלהשאיר בבית מאות, כן מאות, רופאים-מתמחים כי לא חשבו שנכון להסדיר מסגרות חינוך לילדי הצוותים הרפואיים; נמשיך עם הבטחות לתקנים כאשר מתוכם אוישו בפועל רק 250. אבל כאן השאירו בבית רופאים שמחכים לקבלת תקן - ומנגד זורקים לאוויר אמירה קשה ופוגענית שתרסק את מעט הכבוד שעוד נשאר לנו כרופאים במדינה שלנו". עוד כתבה ביטון: "מעבר לכעס שהאמירה הזאת מעוררת בנו ומעבר לפגיעה שכל אחת ואחד מאיתנו חשים נוכח מופע הזלזול- אפילו ההיגיון מסרב להאמין שזהו החזון.

"מה אנחנו רוצים שיקרה? שיגיעו רופאים מבוגרים, אוכלוסיית סיכון, מהתמחויות שאינן רלוונטיות לחולי הקורונה, שממילא בפעם האחרונה שטיפלו בחולה מורכב - כמו אלה ששוכבים עתה במחלקות הפנימיות או במחלקות הקורונה - היתה לפני יותר מדי שנים, ועכשיו נלביש אותם בבגדי המיגון שבקושי אנחנו, הצעירים, מצליחים להחזיק בהם מעמד במשמרת ונצפה מהם להתמודד? זה לא פתרון. זה נשמע יותר כמו סרט אימה. רוצים איטליה? אז ככה מקבלים איטליה! הרופאים המבוגרים היו הראשונים לשלם את המחיר שם. האם אנחנו באמת רוצים שזה יקרה גם כאן?".

הפתרון, לדברי ביטון, הוא בהסדרת המסגרות עבור ילדי הרופאים, "כדי שנוכל למלא את השורות"; באיוש התקנים שהובטחו; בהכשרה בהקדם של רופאים ורופאות, "שיושבים בבית מובטלים ומחכים לתקן; ובהזרמת תקציבי חירום למערכת המורעבת".

"החורף בפתחנו", מזהירה ביטון, "חייבים להתכונן, ובעיקר אל תאיימו עלינו. אנחנו לא זקוקים לאיומים: הרופאות והרופאים מגויסים גם כשאתם מעבידים אותנו בתורנויות של 26 שעות, גם כשאתם לא דואגים לנו לצרכים הבסיסיים. אפשרו לנו להמשיך ולעשות את מה שאנחנו יודעים הכי טוב - לטפל בחולים!".

ארגון הרופאים העצמאים: "יכולים לעזור, אבל לא בכפייה"

ד"ר אייל שפירא, יו"ר ארצ"י, ארגון הרופאים העצמאים, הגיב גם הוא לדברים: "ראש ממשלת ישראל מתעלם במשך שנים מכל דרישות הרופאים העצמאיים לתקן את הבעיות הקשות של מערכת הבריאות. המחשבה שיכפו עבודה על רופאים עצמאים היא חוסר הבנה מוחלט לגבי מצב הרופאים בכלל והרפואה העצמאית והציבורית".

עוד אמר שפירא: "הצענו עשרות פעמים לעזור אבל נדחינו על ידי המערכת. נשמח להיפגש עם ראש הממשלה ושר הבריאות ולהסביר את הדרכים שבהם הרופאים העצמאים יכולים לעזור בהתמודדות עם משבר הקורונה. אבל עזרה אמיתית - לא בכפייה".

שתי רופאות עצמאיות התראיינו בנושא זה ל-ynet. ד"ר אסתר ליפסקר, מומחית לכירורגיית היד ואורתופדיה, הזדעזעה לשמע הרעיון של נתניהו ואמרה שלא תציית: "לכפות על רופאים לעזור תחת צו 8? אין דבר מעליב מזה. אני רופאה בת 73. גם אם יכניסו אותי לכלא, לא אתגייס בכפייה. הרופאים תמיד הם בקו הראשון, תמיד מתנדבים ומוכנים לנסוע לכל מקום בעולם. לאורך השנים הרופאים נתנו לממשל ולמוסדות לפגוע בהם, בשכר, בגידופים שהושמעו נגד רופאים. אבל יש גבול! רוב הרופאים בתקופת הקורונה עובדים כמיטב יכולתם. אף אחד מהם לא חשב לשים את טובתו האישית במקום הראשון".

ד"ר איב פינקלשטיין, רופאת עור פרטית המועסקת בסקטור הציבורי, אמרה: "הנחיית נתניהו מעליבה. אנחנו לא נותנים מספיק? הרי אנחנו עובדים יומם ולילה. נתניהו צריך לבוא ולראות איך המרפאה שלנו הופכת לחדר מיון כי המטופלים לא רוצים להגיע לבתי חולים. צריך יותר רופאים בבתי החולים ובקהילה. זה ברור. עוד לפני התפרצות הקורונה, כל חורף עמדנו על סף קריסה. אז עכשיו אתה שם לב לזה מר נתניהו? הדרך שאתה מציע לא נכונה: לא מכשירים מספיק רופאים במשך 15 שנה! התשובה היא: לא לקחת רופאים פרטיים אלא להוסיף למערכת כוח אדם מתאים".

בתוך כך, הודיע הבוקר (ד') דובר משרד הבריאות כי השר יולי אדלשטיין ומנכ"ל המשרד פרופ' חזי לוי הורו לקלוט באופן מיידי פרמדיקים לעבודה בבתי החולים ולתגבר את הצוותים הרפואיים.

נושאים קשורים:  ד''ר זאב פלדמן,  נתניהו,  ד"ר ריי ביטון,  ארגון מרשם,  צו 8,  קורונה,  בתי חולים,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
23.09.2020, 13:39

האמירה של נתניהו ללא ספק אומללה ומוטב שלא הייתה נאמרת.
אבל אני ממש לא מבין את התגובה של רופאת העור הפרטית.
עובדים יומם ולילה? המרפאה הופכת לחדר מיון? כל חורף היא עומדת על סף קריסה?

כל מקצוע חשוב וכל מומחיות כבודה במקומה מונח. אבל אני מתקשה להאמין שיש עומס אדיר בדרמטולוגיה בעקבות הקורונה, וגם לא חושב שיגייסו דרמטולוגים לטיפול נמרץ.

אנונימי/ת
23.09.2020, 14:02

חבל מאד על ההתמרמרות ועל טיעוני הרופאים ,שאינם במקומם, בעת הזאת. רוה"מ פועל ומתבטא כיאה בעת מלחמה. לא פגעו באיש וחבל על רגישות היתר של הרופאים. רוה"מ מנסה לגייס כוחות בעת מלחמה קשה (וגלובלית) זו. ולא כל התבטאות מחייבת תגובה נמהרת. אנא הרגיעו!

אנונימי/ת
23.09.2020, 20:07

ראש הממשלה בעיקר מנסה לברוח מהמשפט שלו ולהחריב את המדינה

אנונימי/ת
24.09.2020, 01:32

הרופא הפרטי של ביבי יכול להתגייס לעבודה במחלקת הקורונה.

אנונימי/ת
24.09.2020, 07:44

אם נקביל למלחמה אז ככה נראית מערכה לא מאורגנת ולא מנוהלת, אפס קבלת החלטות, אפס דוגמה אישית, זריעת פאניקה במקום עידוד הציבור. ככה זה נראה כשאין אמון בהנהגה - כי באמת אין הנהגה.

אנונימי/ת
24.09.2020, 18:25

גם אני רוצה לפרסם פוסטים בתשלום. למי לפנות?

אנונימי/ת
27.09.2020, 13:01

מסכים

אנונימי/ת
23.09.2020, 16:28

בתור מומחה להרדמה המתפרנס מעבודה פרטית בלבד, אני שייך לסקטור שעלול להיות מטורטר במידה וההזיה האווילית הזו תהפוך למציאות.
רוצים להקדים תרופה למכה?
תציעו תנאי שכר אטרקטיביים, מיגון איכותי, ביטוח שכר במקרה של בידוד/מחלה - ואולי תצליחו לגרד משהו.
בכפייה לא סביר שיעבוד לכם.

אנונימי/ת
23.09.2020, 19:27

אולי הגיע הזמן שנתניהו יגייס את דייר המשנה הצעיר שבביתו, העסוק בתיקתוקי טוויטר ללא הרף, לסייע בחלוקת אוכל לנזקקים (על תרומה כספית איני מעיז כלל לחשוב)?

23.09.2020, 19:55

רק מדגיש עד כמה מנותק הבית בבלפור מהחיים האמיתיים. את נתניהו ושכמותו צריך היה לאשפז פעם אחת במסדרון עם הזקנה שליד השרותים בלי שמנהל בית החולים, ומנהל המחלקה,ומנכ"ל משרד הבריאות, ושר הבריאות יתרצצו סביבו כל היום ואז יבין עד כמה המערכת הוזנחה לאורך השנים מהם כל העשור האחרון תחת ראשותו.
כל עוד בכירי המערכת הרפואית ילקקו לו ולדומיו בXXX הם היו ויהיו האשמים האמיתיים בעליבותה של המערכת שלמזלנו את מקומם של הפוליטיקאים העלובים ממלאים נדבנים ותורמים מכל רחבי העולם.

אנונימי/ת
24.09.2020, 09:52

גם הרופאים מנותקים לחלוטין מהעולם הכלכלי האמיתי
(ואני לחלוטין לא תומך בנתניהו)

אנונימי/ת
23.09.2020, 21:16

שיוציא צו 8! רובינו נעדיף ללכת לכלא ולא לטפל בכפייה באף חולה קורונה.
אם אין מקום בכלא שיפתח "מחנות עבודה" או "מחנות כפייה"
שביבי יתחיל לטפל בעצמו בחולי הקורונה, כי אף רופא פרטי או לא פרטי לא יסכים לעבוד בכפייה.

אנונימי/ת
23.09.2020, 21:39

לדעתי היה זה נתניהו שאמר בשביתת הרופאים האחרונה (2011) - אז נביא רופאים מהודו , זה עולם גלובלי.
נראה אם יצליח להביא רופאים מהודו

אנונימי/ת
24.09.2020, 09:50

אין לשכוח כי בנקודת זמן זו עדיין רוב הרופאים לא מעורבים בטיפול בקורונה וממשיכים לעבוד היטב ולהתפרנס ללא פגיעה כמעט ( כולל ניתוחים במערכת הפרטית, חלקם אלקטיביים לחלוטין).
רופאת העור הביאה את הטיעונים לידי אבסורד, אך יש מקצועות רבים שלא נפגעו.
במקום כל פעם להתלהם על הכרזות שונות ( נכון, הכרזתו של ביבי מעט אומללה)
הגיע הזמן שאירגוני הרופאים ( המייצגים אוכלוסיה שנפגעה כלכלית הכי פחות בקורונה), יפסיקו ליילל וימצאו דרכים יצירתיות ( אמיתיות , לא רק הצהרתיות) לתמוך בפנימאים וברופאים שבאמת קורסים בטיפול בקורונה
למשל - לבקש להגדיל משמעותית את התשלום לרופאים שעובדים במחלקות הקורונה ולהפריש לצורך כך 5% ,למשל, מהמשכורות של שאר הרופאים ( הגזמתי , נכון ? הרי בהר"י עסקינן)

אנונימי/ת
24.09.2020, 10:04

אכן הגזמת.
חוץ מזה שאם הפנימאים באמת קורסים תחת העומס (ואני מאמין שהם מאוד קרובים לכך) תוספת למשכורת לא תשנה את העומס והקריסה שלהם.
המשוואה של : מישהו קורס -> ניתן לו יותר כסף , היא מאוד לא מוצלחת.

אנונימי/ת
24.09.2020, 12:37

הרופאים לא קוראים נכון. הדברים של נתניהו באו כדי לסמן את הרופאים כאשמים. כמי שלא נותנים מספיק. שהרי אחרת לא צריך צו 8. הדברים של נתניהו מיועדים לאוזני הקהל שלו. לסמן לקהל שלו מי האשם. מי שצריך צו 8 כדי לגייס אותו כי עד עכשיו לא תרם ולא פעל. "אתה הבנת את זה מר ברוך???" שהרי בלי הקהל שלו הוא כבר לא היה בבלפור.
הרי הכל פוליטיקה, להציג את עצמו כמי שמנסה בכל כוחו אבל אחרים שמים רגליים. הרופאים, האחיות, השופטים, ההפגנות וכו' וכו'..

אנונימי/ת
24.09.2020, 16:30

עד כה לא האמנתי להשמצות שמטיחים בנתניהו. עכשיו אני מבין שמרוב שהוא מנפנף בזה שהיה בצבא בסיירת והציל את כלנו ממות , הוא נסחף לאוירה צבאית. וגם חשבתי שהוא שייך למחנה אחר מזה הבולשביקי שללא בושה שיסה ברופאים את כולם כל הזמן . דבריו מחזירים אותי לימיה החשוכים של מפאי ולסיפורים על סטאלין שכל חפצו היה לחסל האינטליגנציה ולא דילג על הרופאים.
נכון הוא ראש ממשלה אבל כולנו רואים שהממשלה לא מתפקדת . דבריו אומללים ומבישים. כנראה שנגמרו לו העוויות הקרקסיות בנאומיו על הקורונה בה הוא לא יודע כלום וכדי שלא ישכחו לצייץ עליו כל יום בכל המדיה הוא מדבר הבאי.
אמירתו של נתניהו טוב אם לא היתה נאמרת ואני בהחלט חושב שאיבד את שפיתו ושהוא לא מדבר לעניין נואם בכל הזדמנות ועל כל עניין עד דלא ידע.

אנונימי/ת
24.09.2020, 23:00

היחיד שצריך לקבל צו 8 הוא נתניהו ולהכניסו לכלא גם נגד רצונו ולא רק בגלל כל הכשלונות שלו בניהול משבר הקורונה מהסגר הראשון ועד עכשו
ואק אם נמנה חלק מהם כמו מערך בדיקות יעיל כבר במרץ כפי שעשו בדרום קוריאה לבודד את הנשאים ,ואז לעשות סגר חלקי לסגור את נתב״ג ולא לתת לחולי קורונה חרדיים להכנס , לבודד את דיירי בתי האבות ,להעביר לפיקוד העורף את הניהול , ולצוות מכלול למנות פרויקטור ולתת לו סמכויות למגן כראוי את הצוות הרפואי ולאפשר בדיקות של הצוותים לא לסגור מעבדות, ,לעשות סגר דיפרנציאלי ולא להכנע לחרדים ,והיריעה עוד ארוכה

אנני אנונימית שמי
ד״ר בר מעיין רופאת משפחה

אנונימי/ת
24.09.2020, 23:04

רופא במחלקת קורונה
הבלים. כרגיל זה נתק ממה שקורה בשטח.
מה שיכול לעזור כאן-בתי החולים צריכים לנסות לניד בתוכם אנשי צוות בהסכמה. לא רופאים בלבד, למחלקות הקורונה. חסרות במשמרות אחיות חסר מאוד כוח עזר. חסרות ידים עובדות!אז כל מחלקה צריכה להתגיס למאמצים ולתרום מכוחותיה ולא להחזיק בשעה הזו את כוחות העזר ואת האחיות
זו תהיה העזרה האמיתית.....

אנונימי/ת
01.12.2020, 21:59

אני רק שאלה -
האם קופה יכולה לרתק משקית רופא משפחה עצמאי - למרפאת הסניף- למרות שעובד במרפאתו העצמאית שם מקבל מטופלים של כמה קופות ?
קיבלתי היום מכתב מאחת הקופות,בה אני עובדת כעצמאית, שמתוקף חוק שרות העבודה לשעת חרום אני יכולה להידרש לעבוד היכן שהם ירצו, רשמו שאני אמורה לעבוד במרפאת הסניף. מקריאת החוק, הבנתי שניתן לגייס גם עובדים עצמאים. זאת שערוריה , הרי כרופאה עצמאית אין לי יחסי עובד מעביד עם הקופה, כמו כן אם אני עובדת במתקן פרטי ומטפלת במטופלים של כמה קופות, איך ניתן לרתק אותי משקית למתקן של הקופה שבו אני לא עובדת. אני עובדת כרופאה עצמאית בכמה מרפאות ועם כמה קופות. מה מצופה ממני , שלא אעבוד במרפאות הראשוניות בהן אני עובדת ? מה לגבי שכר ? איך הם אמורים לשלם לי ... אין לי איתם יחסי עובד מעביד.
לי זה נראה כסוג של מחטף, ומאד מבייש, שכן אינני מדברת על איך לא לעבוד, אלא איך להמשיך ולעבוד פול טיים... אם למישהו יש רעיון אשמח לתגובות.