קורונה בישראל

תוצאות הסגר הראשון: ירידה של 48% בהגעה למיון עקב אירועי מוח חולפים

לקראת כניסתה של ישראל לשלושה שבועות של סגר חדש מביעים ראשי האיגוד לנוירולוגיה דאגה מהססנות הציבור להגיע לבתי החולים במצבים מסכני חיים

צוותים רפואיים, בית חולים. אילוסטרציה

בתקופת הסגר הראשון נרשמה ירידה של 48% בהגעה לבתי החולים של ישראלים עם אירועי TIA - Transient Ischemic Attack – אירועים מוחיים חולפים. כמו כן היתה ירידה של קרוב ל-30% בהגעה לבתי החולים במקרים של שבץ מוחי חד. נתונים אלה, המתפרסמים היום (ה') לראשונה, נאספו על ידי האיגוד הישראלי לנוירולוגיה, בשיתוף רשם השבץ הלאומי והמרכז הלאומי לבקרת מחלות.

לקראת כניסתה של ישראל לשלושה שבועות של סגר חדש הביעו ראשי האיגוד "דאגה מפני הססנות הציבור מפני הגעה לבתי החולים במצבים אלה". פרופ' נתן בורנשטיין, יו"ר החברה הישראלית לשבץ מוח ומראשי האיגוד הישראלי לנוירולוגיה, אמר: "אנחנו הרופאים בתפילה שהתופעה שאפיינה את גל הקורונה הראשון - ההססנות בהגעה לבתי החולים - לא תחזור כעת, בתקופת הסגר השני.

"גם אירוע מוחי קל וחולף הוא אות אזהרה לקראת אירוע מוחי קשה והוא עלול להגיע בתוך ימים מעטים מהאירוע הקל", הדגיש פרופ' בורנשטיין, בפנייה מיוחדת לציבור. "גם אם התסמינים חולפים מהר, צריך להזדרז ולהגיע בבהילות לבתי החולים. יש לנו מענה תרופתי ורפואי יעילים למניעה או למזעור האירוע המוחי שבדרך".

ועוד אמר: "במידה שהתסמינים אינם חולפים, חובה לזכור: חלון ההזדמנויות קצר ומגיע עד 4.5 שעות בלבד לצורך המסת קריש הדם בעזרת תרופה הניתנת בעירוי לווריד. חלון ההזדמנויות עשוי להיות מעט ארוך יותר במקרים חמורים שמתאימים לשליפת קרישי הדם מהמוח בצנתור.

"אני קורא לציבור בישראל: גם אם הופיעו תסמינים קלים וגם אם הם חלפו במהרה, מהרו להגיע לבית החולים הקרוב ביותר. קיבלתם איתות אזהרה? אל תתעלמו. בבית החולים חשוב לבצע הערכה נוירולוגית כדי לברר מהו סוג האירוע המוחי והגורמים להתרחשותו ולהתחיל מיד בטיפול המותאם למניעת אירועי מוחי קשה, אחרת התוצאה עלולה להיות הרת גורל ולהוביל לנכויות קשות, או חמור מזה, למוות".

אירועים מוחיים קלים נובעים מהפרעה באספקת דם זמנית למוח. בין סימני הזיהוי - תסמין אחד, או אף יותר משורת תסמינים: חולשה או שיתוק בפלג גוף, סטיית בזווית הפה, הפרעה בדיבור או קשיי דיבור, הפרעה בשיווי המשקל ובקואורדינציה, הפרעות ראייה.

"כל חצי שעה, יש בממוצע בישראל מקרה אחד של שבץ מוחי ובסך הכל כ-20 אלף בשנה", הוסיף פרופ' דוד טנה, יו"ר האיגוד הישראלי לנוירולוגיה. תקופת הקורונה מאתגרת מאוד. הקורונה בסופו של דבר תחלוף ואולם נכות נוירולוגית מאירוע מוחי שלא נמנע, או לא טופל בזמן, תישאר. כך גם בתחלואות נוירולוגיות אקוטיות אחרות. כאשר מתעוררים מצבי חירום, חובה להגיע מיד לחדר המיון. אנחנו הנוירולוגים ערוכים לכך", ציין פרופ' טנה.

נושאים קשורים:  אירוע מוחי,  שבץ מוח,  פרופ' נתן בורנשטיין,  פרופ' דוד טנה,  סגר,  קורונה,  חדשות,  חדר מיון
תגובות
18.09.2020, 19:41

עבודה של שנים בהעלאת המודעות לסימנים המוקדמים ולהרחבת הטיפול בשלב האקוטי יורדת לטמיון בגלל חוסר ההתמודדות עם הקורנה. והציבור משלם את המחיר

אנונימי/ת
19.09.2020, 12:07

זו בעצם ירידה בכמות האבחנות הנוירולוגיות השגויות שחולים מקבלים. אכן מניסיוני לפחות 50% מאבחנות של TIA הן מפוקפקות