קורונה בישראל

משרד הבריאות דורש לסיים את שביתת עובדי המעבדות - הגיש בקשה לצו מניעה

בית הדין לעבודה דן היום בבקשת משרד הבריאות להורות לעובדים לסיים את השביתה ולשוב לעבודה מלאה | מנכ"ל משרד הבריאות: "לא ניתן להשבית את פעילות המעבדות בעיצומה של מגיפה"

עובדי המעבדות בהפגנת מחאה מול מעון ראש הממשלה בירושלים. צילום: יונתן סינדל/ פלאש 90

משרד הבריאות הגיש בקשה לצו מניעה נגד עובדי המעבדות שתידון היום (ה') בבית הדין לעבודה. המשרד דרש שבית הדין יורה לעובדים לשוב לעבודה מלאה במעבדות הרפואיות.

דוברות משרד הבריאות מסרה כי "למרות דיונים רבים שנעשו עם משרד האוצר ועם הנהגת הסתדרות עובדי המעבדות וההצעות שהונחו על השולחן ובהן תוספת שכר, תקנים וכן גמול על מספר בדיקות - לא הצליחו הצדדים להגיע להסכמה".

עוד נמסר ממשרד הבריאות כי "מלבד המגעים שהתקיימו בהנחיית שר הבריאות יולי אדלשטיין, דאג המשרד להוספת עשרות תקנים עבור המעבדות, שאוישו במלואם".

אדלשטיין אמר: "הגשת הבקשה לצו מניעה היתה הכרחית. ליבי עם עובדי המעבדות. אלה עובדים מסורים ביותר שעובדים למען בריאות הציבור לילות כימים. לאורך כל תקופת כהונתי כשר הבריאות התייצבתי לצד העובדים במאבקם הצודק. הגענו להישגים חשובים כולל תוספות שכר משמעותיות לעובדים. לצערי, טרם התקבלה הסכמה שתביא לסיום ההשבתה".

עם זאת אמר: "לא ניתן לנהל מלחמה להצלת חיים במגיפה הזאת בזמן שביתה. אני מקווה שהאירוע יסתיים במהרה כדי להמשיך בפעילות התקינה במלחמה בנגיף".

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ׳ חזי לוי, הוסיף: "בלית ברירה ומתוך דאגה לחולים ולבתי החולים והמרפאות נאלצנו להוציא את הבקשה לצווי המניעה כנגד המשך שביתת עובדי המעבדות וזאת לאחר מספר דיונים קדחתניים שקוימו עימם".

עוד אמר פרופ׳ לוי: "יש בליבי הערכה רבה לעובדי המעבדות ויחד עם זאת לא ניתן בעת הזאת להשבית את פעילות המעבדות בעיצומה של מגיפת הקורונה״.

בתוך כך, שביתת עובדי המעבדות הציבוריות בבתי החולים ובקופות החולים נכנסה היום (ה') ליומה החמישי. בתי החולים מתריעים: "אם לא יימצא פתרון בהקדם, הראשונים להיפגע הם החולים שהטיפול בהם מתעכב בשל העיכוב בקבלת פענוח הבדיקות שנעשות להם".

יו"ר הסתדרות עובדי המעבדות, אסתר אדמון, הגיבה להודעת משרד הבריאות: "למרות שהמדינה השקיעה בהכשרת מעבדות משוכללות בבתי החולים ובקופות לשם פענוח בדיקות הקורונה וגייסה עובדים על חשבון יתר המעבדות הציבוריות, המשרד לא מנצל את המערך המעבדתי הציבורי ואף מצמצם מחודש לחודש את היקף בדיקות הקורונה במעבדות הציבוריות".

מנכ"ל משרד הבריאות אמר בתגובה כי "המשרד הגיע למיצוי יכולתן של המעבדות הציבוריות, ולכן אין לממשלה ברירה אלא להכניס לתמונה את המעבדות הפרטיות".

מסמך שגיבשו מנהלי המעבדות ויוצג בדיון בבית הדין הבוקר מצביע על כך שמשרד הבריאות ניצל פחות מ-40% מפוטנציאל המעבדות. ביולי לדוגמה, המעבדות סיפקו פחות תפוקה ממה שהן יכולות. בבית החולים רמב"ם בחיפה למשל, המעבדה לפענוח בדיקות קורונה עובדת 16 שעות ביממה, בכל ימות השבוע, ויכולה לפענח 800 בדיקות ביום. אלא שביולי ביצעה 232 בדיקות בממוצע ובאוגוסט 267 בדיקות יומיות בממוצע.

פרופ' אבישי אליס, יו"ר האיגוד לרפואה פנימית ומנהל מחלקה פנימית ב"בילינסון", אמר: "לא רק שהשביתה הזאת מסכנת את החולים המאושפזים במחלקות הפנימיות ופוגעת בשגרת הרפואה בכלל  בתי החולים, היא גורמת להגדלת עומסים במחלקות. על הממשלה לפתור את המשבר הקשה הזה במהירות בטרם יוגדר האירוע כאסון בריאותי לאומי".

אדמון מסרה כי "מנתוני האוצר, 40% מהעובדים זקוקים להשלמת הכנסה לשכר המינימום. אנחנו המגזר המקצועי הנחות והמקופח ביותר כבר שנים במערכת הבריאות. לאוצר יש ארבעה מיליארד שקל לבזבז על מיקור חוץ של בדיקות קורונה והפרטה בפועל של המערך המעבדתי. אז שלא יספרו סיפורים שבסוף לא נשאר כסף לעובדי המעבדות".

תגובת משרד האוצר: "הממונה על השכר מפרסם על פי חוק את כלל נתוני השכר במגזר הציבורי ובשירות המדינה. נתוני השכר של עובדי המעבדות מתבססים על נתוני אמת, כפי שהם מופיעים במערכות השכר של המדינה. לבקשת ראשי ארגון העובדים הועברו אליהם כלל הנתונים, אבל לצערנו הרב ולאחר ימים ארוכים של מו"מ מול הארגון, העובדים באים בדרישות מרחיקות לכת תוך ניצול המצב הבריאותי הרגיש. המדינה לא הצליחה להגיע להסכמות ולכן פנתה לבית הדין לעבודה בבקשה שישים סוף לשביתה המיותרת הזאת".

אחד מעובדי המעבדות הפיץ אמש פוסט בפייסבוק, המבטא את תחושתם הקשה של עובדי המעבדות ובו הזהיר באופן ישיר כי אם מאבק עובדי המעבדות לא יישא פרי, יחל צונאמי של התפטרויות המוניות של עובדים, שירסקו את מערכת הבריאות. "אנחנו סקטור מיואש שמרגיש שאין מה להפסיד. אם המשבר הזה לא ייפתר – נתפטר. הם יישארו עם הסיפורים על משכורות מדומיינות וצווי מניעה, אבל בלי עובדים. ממליץ לקחת את האזהרה הזאת ברצינות".

נושאים קשורים:  שר הבריאות יולי אדלשטיין,  פרופ׳ חזי לוי,  עובדי המעבדות,  שביתה,  חדשות,  קורונה,  פרופ' אבישי אליס
תגובות
03.09.2020, 13:14

אם ההתנהלות של האוצר והנהלת המדינה כלפי רופאים ואחיות היא גרועה; הרי שהתנהגותם אל מול מגזר המעבדות היא שערורייתית. אחד ממורי ורבותי, פרופ' (אמריטוס) לרפואת מחלות-זיהומיות, אמר פעם באזני - YOU ARE ONLY AS GOOD AS YOUR LAB IS. המגזרים הפארא-רפואיים האלה (מעבדות, דימות, פתולוגיה, רוקחות וכו') הם מותר בית-החולים המודרני מהרפואה של המאה התשע-עשרה. האנשים שמאיישים את המקומות האלה הם בעלי תואר-ראשון לפחות, שאין להם באמת תחליף! הרופא יכול בעת צרה לבצע חלק נכבד מתפקידי האחות - הוא לא יאהב את זה, אבל הוא יכול. הוא יכול לבצע את תפקיד כוח-העזר, הוא יאהב את זה עוד פחות - אבל הוא יכול... הוא אפילו יכול לשנע חולים לבדיקות שונות (נאלצתי לעשות זאת מספר פעמים בימי ההתמחות העליזים). אבל הרופא לא-יכול!!! לבצע את רוב הבדיקות המבוצעות במעבדות. ובלי הבדיקות מהמעבדה - הוא משול לרופא כפר בפרובאנס, או ל- barefoot doctors בסין.
העובדים במעבדות נדרשים בעת הזו "לצאת מעורם" ולהתגייס לשעות עבודה ממושכות, ועבודה בלחץ גבוה, משכרות הקרובות לשכר מינימום.
אנו הרופאים חייבים לתמוך במאבקם. אם יכריחו אותם לעבוד, ופתאום יצאו חלק גדול מהם ל"חופשת מחלה" , הכשל יהיה גדול בהרבה, מאשר העדר מכונות ECMO ביחידות לטיפול נמרץ.