קורונה בישראל

ממשלת אוקראינה תגביל כניסת חסידי ברסלב ואחרים לאומן

במשרד הבריאות יפרסמו הפצרה לעולי הרגל להימנע מלבקר באומן בשל המצב האפידמיולוגי המאיים | פרופ' רוני גמזו: "אסור לנו לאפשר טיסות המוניות לאומן"

חסידים בנתב"ג בדרכם לאומן, אוקראינה. צילום ארכיון: יוסי זליגר/ פלאש 90

אוקראינה הודיעה אמש (ב') כי תגביל כניסת חסידים לקבר רבי נחמן מברסלב בעיר אומן וכן תאסור בחגי תשרי כניסת זרים, משום שהוחלט להטיל סגר על האזור, "נוכח המצב האפידמיולוגי שאיננו מאפשר אירועים המוניים". ההחלטה התקבלה במשרד הפנים של אוקראינה בשיתוף הוועדה הממלכתית לביטחון ומצבי חירום ואושרה בממשלה.

בשבועות האחרונים נושא זה של טיסות המוניות של חסידי ברסלב לאומן להילולה השנתית בראש השנה ובמהלך חגי תשרי העסיקה גם את משרד הבריאות בישראל. הובע חשש שהמסעות יגרמו לעלייה בתחלואת קורונה בקרב משתתפיהם וכי הם עלולים לייבא את המחלה בשובם ולהפיץ את הנגיף בקהילותיהם.

ההחלטה פורסמה אמש באתר משרד הפנים האוקראיני. שר הפנים האוקראיני ציין כי מדי שנה מגיעים לאומן בין 30 אלף ל-50 אלף חסידים ממדינות שונות ומתכונת זו של אירוע המוני במהלך מגיפה יוצרת סיכונים עצומים להפצת הנגיף לא רק עבור משתתפי האירוע אלא גם לאוכלוסיה המקומית. בנוסף, בשבועות האחרונים יש באוקראינה עלייה בתחלואת קורונה. "הגענו למסקנה כי המצב האפידמיולוגי במדינה ובעולם כולו איננו מאפשר קיומם של אירועים המוניים, במיוחד בהשתתפות זרים", נמסר בממשלת אוקראינה.

לעומת זאת ב"דה מרקר" מדווחת הבוקר רוני לינדר כי ראש הממשלה בנימין נתניהו טילפן לנשיא אוקראינה כדי ללחוץ עליו שהוא זה שיקבל את ההחלטה לאסור כניסת חוגגים לאומן, אבל כשנודע הדבר ליו"ר חסידי ברסלב בישראל הוא איים על נתניהו: "אף חסיד ברסלב לא יצביע לך". ראש הממשלה ונשיא אוקראינה סיכמו כי ייחתם מסמך הבנות משותף ובו הכרזה על הגבלת מספר המשתתפים באירועי אומן, אבל "לאחר מכן הסתפקו בפרסום הפצרה לחסידים להימנע מהביקור באומן השנה".

אתמול התייחס לכך פרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו, בראיון לתחנת הרדיו "קול ברמה": "יש באומן התפרצות של קורונה. אסור לנו לאפשר טיסות המוניות לשם בהיקפים עצומים. אני לא מקבל את המתווה של אוקראינה. לא אאשר טיסות צ׳רטר". גם שר הבריאות יולי אדלשטיין אמר לפני שבועיים בכנסת: "אם היקף הנוסעים לאומן יהיה במימדים דומים לשנים אחרות — זה יהיה אסון".

ד"ר אשר שלמון, מנהל המחלקה ליחסים בינלאומיים במשרד הבריאות, הוסיף בדיון בוועדת הקורונה בכנסת: "עמדתנו המקצועית היא שאסור לאפשר לאירוע זה להתרחש. אין שום דרך לנהל בבטחה התכנסות של 30 אלף איש ברחוב וחצי".

משרד ראש הממשלה מסר: "ראש הממשלה ונשיא אוקראינה הוציאו הודעה משותפת בנוגע לעלייה לרגל לאומן בראש השנה, במסגרתה נקבע שבהתאם להמלצות משרדי הבריאות של שתי המדינות תפורסם הפצרה לעולי הרגל להימנע מלבקר באומן בשל המצב האפידמיולוגי המאיים. לאלה שמחליטים לבקר באומן בכל זאת, אנו מדגישים שהגבלות הריחוק חלות על כל האירועים הציבוריים, והן ייאכפו בקפידה".

נושאים קשורים:  אומן,  חסידים,  ברסלב,  אוקראינה,  הילולה,  פרופ' רוני גמזו,  בנימין נתניהו,  חדשות,  קורונה,  הדבקה בקורונה
תגובות
אנונימי/ת
18.08.2020, 15:28

"יו"ר חסידי ברסלב"? מאיפה הביאו את השטות הזו?
החסידים אינם גוף מאוגד או קבוצה מאורגנת עם מנהיג יחיד ששומעים לקולו
אלא עשרות אלפי יחידים החשים צורך להגיע לאומן בראש השנה.
מי יכול לדבר בשמם?

אנונימי/ת
18.08.2020, 17:04

אז פעם אחת הם יתאפקו ויאלצו להסתפק באוכלוסיה המקומית במקום באוקראיניות.
לא יקרה שום אסון

אנונימי/ת
18.08.2020, 19:43

הכתבה רצופת סתירות.
לא ברור האם בסופו של דבר מגבילה ממשלת אוקראינה את הבאים, או רק 'מפצירה' בהם שלא לבוא.

אנונימי/ת
18.08.2020, 20:23

אפשר להתנות את הנסיעה שלהם לשם בכך שהם ישארו שם

אנונימי/ת
18.08.2020, 23:13

חבל.
אחת לשנה , למשך עונה קצרה, עולה בחדות ממוצע האייקיו - הן בישראל והן באוקראינה