אפליקציה

אפליקציית סמארטפון ככלי תמיכה למטופלות שעוברות כימותרפיה לסרטן שד: מחקר רנדומלי מבוקר

חוקרים סבורים כי אפליקציית ה-BPSS הינה כלי יעיל לתמיכה במטופלות המקבלות כימותרפיה לסרטן השד

ידוע כי מטופלים במרפאות חוץ, העוברים טיפול כימותרפי לסרטן, חווים לעתים קרובות חרדה הקשורה לתופעות הלוואי של הטיפול, המופיעות לרוב בביתם. החוקרים פיתחו אפליקציית BPSSי(breast cancer patient support system), המתעדת באופן כרונולוגי וכמותי את הסימפטומים הסובייקטיביים והאובייקטיביים אותם חווים המטופלים במהלך טיפול כימותרפי לסרטן השד, במטרה להעניק תמיכה בנוגע לתופעות הלוואי. החוקרים בדקו האם אפליקציית BPSS הינה כלי יעיל לתמיכה בחולים אלו.

החוקרים הכלילו במחקר קליני עם בקרה לגיל, 102 חולים שעברו טיפולים כימותרפיים, בבית החולים האוניברסיטאי Showa (טוקיו, יפן). את החולים חילקו באופן אקראי לקבוצה שהשתמשה באפליקציית BPSS וקבוצה שלא השתמשה באפליקציה. החולים עברו בסך הכל 4 קורסים של כימותרפיה. התוצא העיקרי היה השינוי בציון בסולם החרדה והדיכאון בבית החולים, שהוערך באופן ישיר לפני ואחרי הטיפולים. תוצאים נוספים היו השכלת בריאות (שנמדדה באמצעות HLS-14י(14-item health literacy scale), תופעות לוואי ודבקות בשימוש באפליקציה.

החוקרים מצאו כי מתוך 102 חולים, 95 השלימו את המחקר הנוכחי. החוקרים לא ראו שיפור משמעותי במידת חרדה, הדיכאון או השכלת הבריאות בסוף הטיפול, הן בקבוצת האפליקציה והן בקבוצה השנייה. בסך הכל, דיווחו על 1,868 מקרים של תופעות לוואי. כאשר השוו בין רישומי המטופלים לבין רישומי הצוות הרפואי, נמצא כי הצוות הרפואי עשה הערכת-חסר של חלק מהתסמינים בדרגה 3.

החוקרים הגיעו למסקנה כי אפליקציית ה-BPSS הינה כלי שימושי עבור מטופלים עם סרטן שד ועשוי להועיל לשיתוף המידע בין המטופלים לצוות הרפואי. זאת במטרה לשפר את הטיפול הכימותרפי ולספק טיפול ותמיכה מתאימים לחולים.

מקור: 

Handa, S. et al. Clinical Breast Cancer 2020; 20; 201-208

נושאים קשורים:  אפליקציה,  חרדה,  דכאון,  סרטן שד,  כימותרפיה,  מחקרים