תאי T

תאי T מסוג גמא-דלתא (γδ T) מסוגלים לחסל פלסמודיום פלסיפרום

במחקר זה נמצא כי התאים מחסלים נקשרו לתאי הדם האדומים הנגועים והשמידו את הטפיל בתוכם באמצעות החדרה של גרנזימים אשר תווכה על ידי גרנולוזינים

טפיל המלריה בדם (צילום: אילוסטרציה)

זן הפלסמודיום, הגורם למלריה, הינו בעל מעגל חיים מורכב. הגדילה האקספוננציאלית של הטפילים במהלך שלב מחזור הדם אחראית למרבית התחלואה והתמותה הקשורה למלריה. לכן, בקרה חיסונית אדוקה של תהליך השכפול של הטפיל בתוך תאי הדם האדומים חיונית למניעת הקליניקה של מלריה. על אף שישנן ראיות לפיהן סוגים מסויימים של תאי Tγδ תורמים לחסינות בשלב מחזור הדם במארחים נאיביים, תהליך העיכוב המדויק שלהם אינו ברור.

החוקרים השתמשו בתאים חד-גרעיניים מדם פריפרי אנושי וגילו שכמות תאי γδ T גדלה באופן משמעותי לאחר אקטיבציה עם תרבית של פלסמודיום פלסיפרום. החוקרים הראו בנוסף שתאים מאוקטבים אלה השיגו יכולת ציטוליטית על ידי כך שגרמו לעלייה בחלבונים ציטוטוקסים ואינטרפרון-גמא. התאים המחסלים נקשרו לתאי הדם האדומים הנגועים והשמידו את הטפיל בתוכם באמצעות החדרה של גרנזימים אשר תווכה על ידי גרנולוזינים. מספר חלבונים פלסמודיום חיוניים הושמדו על ידי גרנזים B, מה שמצביע על כך שפירוק פרוטאוליטי של החלבונים הללו חיוני בתהליך ההרג תלוי הלימפוציטים.

מסקנת החוקרים הייתה שהנתונים שנמצאו הראו על קיום מנגנון מולד המתווך על ידי גרנזים וגרנוליזין ומופעל באמצעות תאי γδ T, המשמש להרג של פלסמודיום פלסיפרום בשלב מחזור הדם המאוחר.

מקור: 

Maria Andrea Hernández-Castañeda et. al (2020) The Journal of Immunology DOI: https://doi.org/10.4049/jimmunol.1900725

נושאים קשורים:  תאי T,  טפיל המלריה,  מחקרים
תגובות