דעות

כשהתהליך מקולקל - התוצאה הרסנית: הממשלה איבדה את אמון הציבור

בתוך הכאוס שיצרה וללא שום תכנית סדורה, ממשלת החירום הצליחה, בשיטתיות ובדבקות, לשחוק את שאריות אמון הציבור ביכולתה להתמודד עם מגיפת הקורונה והובילה לחוסר שיתוף פעולה מסוכן ולמחאה ציבורית רחבה

הפגנת מחאה נגד ראש הממשלה בירושלים. צילום: אוליביה פיטוסי/ פלאש 90

כשהתהליך מקולקל - התוצאה הרסנית. טלאים של תכניות לצד החלטות שמתקבלות בצורה שרירותית, ללא מידע מהימן ובסיס של נתונים, בהנחתות מעכשיו לעכשיו, ובעיקר תחושה שכבר תקופה ארוכה שורר כאוס ואין שום תכנית סדורה - זו המציאות של אזרחי ישראל בתקופה האחרונה.

מגיפת הקורונה מאפשרת לציבור הזדמנות נדירה להיחשף לאופן שבו מתקבלות החלטות בישראל. במידה רבה נראה שדבר לא נלמד, ואין כמעט בור שמקבלי ההחלטות הבכירים במדינה לא נפלו בו. ומה עשו כשלא היו בורות בסביבה? הם פשוט חפרו את הבור שהציבור כולו נפל לתוכו. התוצאה ההרסנית והעגומה היא שחוסר האמון של הציבור בממסד יישאר פה עוד הרבה אחרי שמגיפת הקורונה תיעלם.

בתקופה האחרונה, ממשלת החירום מצליחה, בשיטתיות ובדבקות, לשחוק את שאריות האמון שהציבור עוד נתן בצעדיה ויכולתה להתמודד עם מגיפת הקורונה. הנה כמה דוגמאות רק מהזמן האחרון: סגר רק בסופי שבוע; סגר בלילות; סגירה של חופי הים ופתיחתם; סגירה של מסעדות ופתיחתן; סגירה של חדרי כושר ופתיחתם; חזרה מביטול בית הספר של החופש הגדול ועוד.

במשרדי הממשלה מקבלים לא פעם החלטות ללא מידע מהימן ומבלי שיש תשתית נתונים תומכת; החלטות מקצועיות שמתקבלות על בסיס תחושות, עמדות, הנחות, כוונות טובות – אך לעתים לא הרבה יותר מזה. סוג של ניסוי וטעייה שאת מחיר הטעות משלם כמו תמיד הציבור

אלו הן מקצת ההחלטות שעלו לדיון בממשלה בימים האחרונים. החלטות דרמטיות, שכל אחת ואחת מהן משפיעה בצורה ישירה על החיים של כולנו. עם זאת, ובניגוד לחובותיה הציבוריות, נראה כי משרדי הממשלה פשוט החליטו לוותר על התהליך ולקפוץ ישר להחלטות. החלטות שפעמים רבות מדי מתקבלות על ידי משרדי הממשלה, ללא מידע מהימן ומבלי שיש תשתית נתונים תומכת; החלטות מקצועיות שמתקבלות על בסיס תחושות, עמדות, הנחות, כוונות טובות – אך לעתים לא הרבה יותר מזה. סוג של ניסוי וטעייה שאת מחיר הטעות משלם כמו תמיד הציבור.

זו התנהלות בעייתית שמתקיימת בשגרה הרחק מהעין הציבורית, אך כעת בימי הקורונה היא נחשפת לציבור במלוא העוצמה ובתדירות גבוהה. נכון להיום, נראה שהממשלה איבדה את אמון הציבור ביכולתה להתמודד בצורה טובה עם מגיפת הקורונה, מה שהוביל לחוסר שיתוף פעולה מסוכן ולגלים גוברים של מחאה ציבורית רחבה.

המציאות מלמדת כי בלי תהליך מסודר ושקוף, גם החלטות חיוניות, נכונות וטובות צפויות לכישלון. בהחלטתה לוותר על מקצועיות התהליך, יצרה הממשלה משבר חמור של אמון

חשוב שהממשלה תפנים שתהליך קבלת ההחלטות לא פחות חשוב מההחלטה עצמה. זהו תהליך שמעניק ערך ומהימנות להחלטות שמתקבלות. כל זה חיוני לחיזוק אמון הציבור בצעדים שמובילה הממשלה, וכפועל יוצא גם להשגת שיתוף פעולה מיטבי של הציבור עם ההנחיות שמתקבלות.

המציאות מלמדת כי בלי תהליך מסודר ושקוף, גם החלטות חיוניות, נכונות וטובות צפויות לכישלון. בהחלטתה לוותר על מקצועיות התהליך, יצרה הממשלה משבר חמור של אמון. זהו משבר שמיתרגם לאי שיתוף פעולה עם כללים חיוניים לצמצום התחלואה, כשאת המחיר צפוי לשלם הציבור בבריאות ובכלכלה.

(המאמר התפרסם לראשונה ב"דה מרקר")

נושאים קשורים:  דעות,  ד"ר עדי ניב יגודה,  קורונה,  מחאה,  ממשלת חירום,  הנחיות לציבור,  מגיפת הקורונה
תגובות

עו"ד יגודה, שים לב שהממשלה הפקיעה למעשה את סמכות הגופים שהיו אמורים לפעול וליישם תוכנית פעולה שהוכנה במשך 17 השנים האחרונות: מנכ"ל משרד הבריאות על פי פקודת בריאות העם אמור לנהל את המלחמה במגיפה, משרד הביטחון באמצעות רח"ל (על פי החלטת ממשלה משנת 2007) אמור לפעול לוגיסטית ליישום מדיניות משרד הבריאות ו"תורת הלחימה" שגובשה במשך שנים על ידי מיטב המומחים (מכונה "נחשול בריא") נזרקה לפח.