קורונה בישראל

קשיים במינויו של פרופ' גבי ברבש לתפקיד מנהל המאבק בקורונה

משרד ראש הממשלה הודיע שפרופ' ברבש ינהל את המערכה בקורונה אבל עדיין לא ברורות הסמכויות שיינתנו לו ולמי יהיה כפוף | לצד ביקורת על המינוי, בכירים במערכת הבריאות מיהרו לברך עליו

פרופ' גבי ברבש. "אחת המטרות של 'פסיפס' היא לזהות את המחלות בשלב הדגירה ולשנות את מהלכן". צילום מתוך חדשות 13

אתמול (ג') בשעות אחר הצהריים הופצה לתקשורת הודעה ממשרד ראש הממשלה, לפיה פרופ' גבי ברבש, לשעבר מנכ"ל משרד הבריאות ומנהל "איכילוב", מונה ל"פרויקטור", מנהל המאבק בקורונה. אלא שעד עתה (ד'), לא פורסמה הודעה שהוא אכן קיבל על עצמו את התפקיד, לא הוצג לתקשורת כתב המינוי המפרט את סמכויותיו ולמי יהיה עליו לדווח.

בשעות הערב ועד חצות אמש – כאשר לא נערך, בניגוד למובטח, תדרוך רשמי לתקשורת שבו אמור היה ראש הממשלה להכריז על המינוי ולהציג את פרופ' ברבש לציבור – דיווחו כלי התקשורת שיש "קשיים במינוי" ואין הסכמות על הסמכויות ולמי יהיה פרופ' ברבש כפוף. כרגע לא ברור עדיין אם פרופ' ברבש יסכים לשמש בתפקיד.

הבוקר גם נמתחה ביקורת מכיוונים שונים על עצם ההצעה למנות את פרופ' ברבש לתפקיד. ח"כ אביגדור ליברמן, בראיון לתחנת הרדיו 103FM, ענה בתשובה לשאלה אם לדעתו פרופ' ברבש הוא האיש הנכון לניהול משבר הקורונה: "לצורך שקיפות, אני מאוד מעריך ומיודד עם גבי ברבש. אני חושב שהוא באמת אדם מצוין, אבל אני חושב שזו טעות – אין שום ממונה, אין שום מפקד קורונה שמסוגל להתמודד לבדו עם המגיפה הזאת. מה שצריך לעשות זה להעביר את כל האחריות לגורם אחד. יש גורם אחד שנהנה מאמון הציבור – צה"ל ומשרד הביטחון. יש להם את כל הכלים – פיקוד העורף, מנהל הרכש, חיל הרפואה וחיל מודיעין, איסוף מידע ונתונים. אדם אחד שיהיה מוכשר, אפילו כמו גבי ברבש, לעבוד לבד מול כל המערכות, רוב הזמן הוא יבזבז על מאבקי כוח".

כשנשאל - האם היית ממליץ לו לא להיכנס? ענה ח"כ ליברמן: "לא נותן עצות בלי שמבקשים ממני. מצד אחד מדובר באיש מצוין ומומחה. אבל להערכתי, לו ראש הממשלה היה צריך לקבל החלטה הכי נכונה, זה מיד להעביר את כל הטיפול לגורם. זה כנראה לא יקרה".

ביקורת אחרת הופיעה בפוסט בפייסבוק של החזאי ואיש התקשורת דני רופ, עליו דיווח אתר "ישראל היום". רופ מתנגד למינוי ויש לו טענות אישיות נגד פרופ' ברבש שלא לקח אחריות על  טיפול לקוי ב"איכילוב" שהביא למות אביו.

עוד בתחילת השבוע נרמז שפרופ' ברבש צפוי להתמנות לתפקיד "פרויקטור הקורונה" אבל די מהר התחילה להתברר הבעיה: לא הובהרו סופית תחומי אחריותו וסמכויותיו. דובר שירכז רק את תחום בדיקות הקורונה אבל לפי ynet, "בשיחות עם מקורבים הבהיר מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, שהוא זה שימשיך לנהל את הטיפול במשבר".

בשבועיים שעברו מאז הכריז שר הבריאות יולי אדלשטיין שבכוונתו למנות "פרויקטור" עלה תחילה שמו של אלוף (מיל.) רוני נומה ואחר כך גם שמו של ראש אגף התכנון בצה"ל לשעבר, אלוף (מיל.) אמיר אבולעפיה, אבל אתמול כשפורסם שפרופ' ברבש נקבע לתפקיד, הודיע אבולעפיה שהוא מסיר את מועמדותו.

מהופעותיו כפרשן בערוץ 12 ובראיונות לכלי תקשורת מאז החלה להתפשט מגיפת הקורונה בארץ, הגישה של פרופ' ברבש היתה מחמירה. הוא מתח  ביקורת על פעולות משרד הבריאות, בין היתר בנושא הטיפול המאוחר בדיירי בתי האבות ודיור מוגן, על האופן שבו מערכת החינוך שבה לפעילות מהירה מדי וכן על היעדר שקיפות ושיתוף מידע מלא עם הציבור וסוגיות נוספות.

בכירים במשרד הבריאות סירבו להעניק מסמכויותיהם למועמדים השונים – בעיקר מקרב קצינים בכירים ששמותיהם הוזכרו כמועמדים לתפקיד. ראש הממשלה הציע למנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, משה בר סימן טוב, את התפקיד אך גם הוא דחה את ההצעה.

עוד בטרם נודע שיש קשיים עם מינויו של פרופ' ברבש בירך יו"ר ההסתדרות הרפואית פרופ' ציון חגי על ההחלטה. "בחירה זו מהווה חיזוק חשוב וחיוני הן למאמץ הלאומי והן לאמון הציבור שכל כך נחוץ היום", אמר פרופ' חגי.

הוא ציין עוד: "פרופ' ברבש מביא עימו ניסיון רב שנים כמי שמכיר את מערכת הבריאות מבפנים ומבחוץ. התריע מהרגע הראשון על הצורך בהרחבת מערך הבדיקות. היום כבר ברור כי למערך הזה חשיבות משמעותית לא רק בקטיעת שרשרת ההדבקה אלא גם עבור היכולת להציג תמונת מודיעין רחבה ואמינה ולקבל החלטות מושכלות באמצעותה".

פרופ' רוני גמזו, מנהל "איכילוב" ובעבר מנכ"ל משרד הבריאות, הגיב על מינויו המסתמן של פרופ' ברבש: "מהלך מצוין. זה האיש הנכון במקום הנכון. זוהי ההחלטה הטובה ביותר שקיבלה הממשלה בעת הנוכחי של המשבר הזה. אני מכיר את גבי ברבש היטב. הוא נחרץ, נחוש, יורד לפרטים, לא מקבל 'אי אפשר' ויודע לכבד ולכעוס יחד".

בדיווחים השונים נמסר גם שהתחזית האחרונה של פרופ' ברבש לפני המינוי היתה: "את החורף נעשה בסגר. יש חודשיים להיערך לקראתו. סגר בסופי שבוע יכול לפתור את הבעיה". עם זאת הוא הביע תקווה שנתוני השבוע יראו שניתן להימנע מכך. עוד אמר שאינו רואה צורך לסגור את חופי הים.

נושאים קשורים:  פרופ' גבי ברבש,  נתניהו,  קורונה,  חדשות,  אביגדור ליברמן,  פרופ' רוני גמזו,  פרופ' חגי ציון,  מגיפת הקורונה,  סגר,  מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן-טוב
תגובות
אנונימי/ת
22.07.2020, 19:09

יהיה לברבש קושי רב לזגזג, כפי שהוא עשה כפרשן, מעמדת הקיביצער.

אנונימי/ת
22.07.2020, 19:21

לעבוד תחת חזי לוי...בלתי אפשרי. נכשלת אתה אשם, הצלחת ההצלחה היא של לוי.
אדם קטן, האדם הלא מתאים לתפקיד המסובך ומאתגר. לא פלא שברבש, שהוא שועל לא צעיר, לא מסכים להכנס לתפקיד בלי הגדרת תפקיד ואחריות.

22.07.2020, 19:56

אוי, הבעיה היא לא איש כזה או אחר, פרויקטור פלוני או צאר אלמוני. הבעיה מתחילה בנגיף שאנו יודעים עליו המון אך לא די , נגיף שנכון לעכשיו אין לו לא טיפול יעיל באמת ולא תכשיר חיסון שעבר מחקר פאזה III וזמין באופן מסחרי. עד כאן זו בעיה עולמית. מכאן והלאה קיימות בעיות של חברה משוסעת שהגיעה לנגיף אחר 3 מערכות בחירות מטונפות יש בה שני מחנות מאוד עוינים ועשרות שבטים, חברה שהשילה מעצמה במשך העשורים האחרונים נורמות מוסריות, ערבות הדדית וצורף בדמוקרטיה שקיפות ואמירת אמת. וכן, בקול צלול וברור יש לומר, האשם העיקרי במצב שבו החברה הישראלית מגיעה לנגיף שהוא כאמור בעיה עולמית הוא אדם בשם בנימים נתניהו המכהן כראש הממשלה, כיהן כשר הבריאות ונוהג בנתיניו דרגי פחד, איומים, שוחד, מרמה והפרת אמונים. לך נתניהו! לך!

אנונימי/ת
22.07.2020, 20:06

למה צריך בכלל פרויקטור????
(ברבש או אחר).
מה תפקידו של מנכל המשרד???! מה עוד יש לו לעשות היום חוץ מלטפל בקורונה??? ולשאר המטה שלו???

מצער שספינים של ביבי ויולי מסיטים את האנרגיות הנדרשות להתמודדות עם הקורונה, להתערבויות פוליטיות הזויות וגסות...