קורונה בישראל

פרופ' סיגל סדצקי הודיעה על התפטרותה: "מצפן הטיפול במגיפה איבד כיוון"

ראש שירותי בריאות הציבור הודיעה כי היא מתפטרת: "בתנאים החדשים שנוצרו ובהם דעתי המקצועית לא מתקבלת, אין ביכולתי עוד לסייע לבלימת התפשטות הקורונה" | שר הבריאות עומד למנות מנהל למגיפה

פרופ' סיגל סדצקי, לשעבר ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות. "מה יקרה עכשיו בסוף הגל השני? נחזור שוב על אותן טעויות?". צילום: פלאש 90

שר הבריאות יולי אדלשטיין נאלץ לקבל את ההמלצות שהציגו לפניו שורה של מומחים, ביניהם רופאים המתמחים בבריאות הציבור וכן סטטיסטיקאים שבחנו את הנתונים על תחלואת הקורונה ב"גל השני" והודיע אמש (ב') כי החליט למנות "מנהל מיוחד" שתפקידו יהיה "לתכלל את כל הפעילות במערכה כנגד המגיפה - החל מניהול מערך הבדיקות ודרך קטיעת שרשרת ההדבקה ויתר הפעולות שיידרשו לבלימת התפשטות הנגיף".

טרם פורסם מי המועמד לתפקיד זה ומיד עם הודעת השר הודיעה פרופ' סיגל סדצקי, ראש שירותי בריאות הציבור, שהיא מתפטרת מתפקידה במשרד הבריאות. פרופ' סדצקי עמדה בשבועות האחרונים תחת ביקורת קשה על תפקודה מאז שפרצה המגיפה.

בתגובה להתפטרותה אמר הבוקר (ג') ח"כ עפר שלח, לשעבר יו"ר ועדת הקורונה: ״סיגל סדצקי לא אשמה. היא עשתה כמיטב יכולתה. אשם מי שבמקום להטיל למערכה את כל יכולות המדינה, שם בחזית כמה פקידים. מהיום הראשון ביבי ייעד לסדצקי, גרוטו, באב״ד ובר סימן טוב את תפקיד הש״ג והשעיר לעזאזל. והצליח לו: שלושה מהם כבר לא פה״.

הבוקר הודיעה פרופ' סדצקי בדף הפייסבוק שלה: "במכתב ששלחתי לפרופ' חזי (יחזקאל) לוי, מנכ"ל משרד הבריאות: אתמול בבוקר הודעתי לך על בקשתי לעזוב את תפקידי כראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות ואת התפקיד המרכזי שלקחתי בניהול מניעת התפשטות והכלת מגפת הקורונה בישראל.

"לאחר שנים ארוכות של שירות ציבורי בכיר בו השקעתי את כל יכולותיי למען מדינת ישראל ואזרחיה, הגיעו החודשים האחרונים אשר שינו באופן דרסטי את החיים בישראל ובעולם כולו. בחצי השנה האחרונה אני מלווה יום יום, שעה שעה, לילות, סופי שבוע וחגים, את משבר הקורונה. למעשה, כמעט שאינני עושה דבר פרט לכך. כישוריי ומחשבותיי מופנות לחקר הנושא, לחשיבה על דרכי התמודדות עם האתגר, להעלאת הצעות להתמודדות עם המגיפה במציאות של חוסר ודאות גלובלית כלפיה ולעבודת נמלים מדוקדקת ליישום ההחלטות המתקבלות בדרגים השונים וזאת, על מנת להציל נפשות.

"אני מודה על הזכות שנפלה בחלקי למלא תפקיד משמעותי בחזית המאבק בהתפשטות מגיפת הקורונה, ברגעים קריטיים למען מדינת ישראל ואזרחיה.

"מתחילת האירוע חשתי שאני מבינה את הנתונים ואת תחזית התפתחות המחלה ולרוב מסוגלת להבין גם את הפסיכולוגיה החברתית של המגיפה. יחד עם שותפים רבים טובים ומסורים, נלחמתי בחזית העשייה במטרה לשטח את עקומת התחלואה, לתגבר את הכוחות העוסקים במלאכה, להכין מערך התמודדות מקצועי ויעיל ולתמוך בכל החלטה שהתקבלה. גם כשהסכמתי עם ההחלטות וגם כשפחות, נרתמתי למשימות שגבו מחיר כבד - אישי, נפשי וגם בריאותי ופיזי. למרות כל אלה, המשכתי למלא בנחישות ובמסירות את תפקידי. אלא שלעת הזו ומזה זמן, שאני מתקשה בכך".

עוד כתבה פרופ' סדצקי למנכ"ל משרדה: "הישגי ההתמודדות של הגל הראשון הלכו והתבטלו עם הפתיחה הנרחבת והמהירה של המשק. מהלך המעבר לשלב השני בישראל היה הרבה יותר נרחב ומהיר בהשוואה למדינות מערביות אחרות. אווירת הטיפול במחלה ואופן קבלת ההחלטות השתנו באופן יסודי - והתוצאות ניכרו בנסיקת עקומת התחלואה.

"לשינוי זה, לצערי, התלוו הכחשה ניכרת בנוגע למגמות התחלואה שנצפו ובנוגע למשמעות ההחלטות שהתקבלו. בעוד שבהצהרת הפתיחה הוכרז כי ההחלטות ישונו והמהלכים יהיו כפופים להשפעת הצעדים בשטח, בפועל, הפתיחה התקדמה תוך קיצור משמעותי בלוחות הזמנים וללא צעדי 'הליכה אחורנית' - וזאת למרות שגרף התחלואה הצביע שהמצב הלך והחמיר. למעשה, רק בסוף השבוע שעבר, החלו ניצני מוכנות לחזרה לפעילות מניעה כלשהי, שהיא להערכתי מעטה מדי ומאוחרת.

"כולי תקווה שאתבדה, הלוואי שההתרעות שלי בשבועות האחרונים בפורומים שונים היו מיותרות, שהשיחות שקיימתי לתוך הלילה לא היו דרושות ושהערכתי את מצב התחלואה בקורונה בישראל תתברר כשגויה. הלוואי שאני טועה.

"את הגל הראשון אפיינה מנהיגות מקצועית וערכית, ששמה את חיי האדם בראש ומעל לכל שיקול אחר. תחושתי היא שעם הזמן הפכנו מאנשי מקצוע המגיבים לאירועים בצורה פרואקטיבית לבעלי אחריות נטולי סמכות המגיבים באיחור אחר האירועים.

"תוצאות השינוי ניכרות. מהניסיון העולמי בהתמודדות עם מגיפות עולה שמעשים ומהלכים שנמנעים בשל החשש מהחלטות קשות וכואבות יעלו בהמשך במחיר קשה כפל מונים. מזה מספר שבועות מצפן הטיפול במגיפה איבד כיוון. למרות התרעות שיטתיות וסדורות במערכות השונות, ובדיונים בפורומים שונים, אנו צופים בתסכול בשעון החול של ההזדמנויות הולך ואוזל.

"על רקע זה הגעתי למסקנה שבתנאים החדשים שנוצרו ובהם דעתי המקצועית לא מתקבלת - אין ביכולתי עוד לסייע להתמודדות אפקטיבית לבלימת התפשטות הנגיף", ציינה סדצקי במכתבה.

בתגובה להודעתה של פרופ' סדצקי אמר הבוקר השר אדלשטיין: "פרופ' סיגל סדצקי היא עובדת מסורה שפעלה לילות כימים למען בריאותם של אזרחי ישראל. אני מבקש להודות לה על עשייתה ומאחל לה הצלחה בהמשך הדרך".

בתוך כך ובנוסף להודעתו על מינוי "מנהל מיוחד" הודיע אדלשטיין כי יתגבר משמעותית את כוח האדם במוקדים הטלפונים של משרד הבריאות כדי לתת מענה לאלפי אנשים שנמצאים עתה בבידוד בעקבות האיכון הטלפוני. "בהמשך השבוע", הודיע, "פיקוד העורף יתגבר במאות חיילים נוספים את המוקד. משך ההמתנה למענה יתקצר בצורה משמעותית. כן יתוגבר מערך החקירות האפידמיולוגיות כדי לקצר את שרשראות ההדבקה. לתגבור זה נוסף כלי עזר חשוב שפותח במערך המחשוב של משרד הבריאות, מבוסס על עקרונות הבינה המלאכותית שמסוגלת להתחקות אחרי כל שרשראות ההדבקה שנחקרו ולהראות בלחיצת כפתור את כל שרשראות ההדבקה וכמה דורות היו לאותה שרשרת הדבקה. המערכת נכנסת לפעולה בימים אלה ותסייע בקטיעת שרשרת ההדבקה", אמר אדלשטיין.

איגוד רופאי בריאות הציבור: "זה הזמן לתקן מיידית את הליקויים החמורים בניהול המגיפה"

יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי, הביע צער על הודעתה של פרופ' סיגל סדצקי בדבר סיום תפקידה כראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות. "אני מצר על הודעתה של פרופ' סדצקי ומבקש להודות לה על שירותה המסור עבור מערך בריאות הציבור ועבור הציבור הישראלי כולו".

לדברי פרופ' חגי, "כולנו לומדים את מגיפת הקורונה תוך כדי תנועה ועל כן על כולנו לחתור למציאת פתרונות, לא למציאת אשמים. זו העת לתכלל את האירוע תוך חיזוק המערך המקצועי והקפדה על איזונים נכונים שישמרו על הבריאות מחד ויצמצמו את הפגיעה בכלכלה מנגד. אני סמוך ובטוח כי שר הבריאות יולי אדלשטיין יחד עם מנכ"ל המשרד פרופ' חזי לוי מבינים את גודל השעה ועושים הכל על מנת להיאבק בנגיף ובהשלכותיו".

בעקבות התפטרותה של סדצקי נמסר מאיגוד רופאי בריאות הציבור: "אנו מביעים הערכה רבה לפרופ' סדצקי, ומצרים על בקשתה לסיים את תפקידה. כפי שהתרענו, מערך שירותי בריאות הציבור בקריסה לאחר הזנחה קשה רבת שנים על ידי הקברניטים, כפי שנחשף בדו"ח מבקר המדינה על מחלות מתפרצות. לאור הסכנה החמורה של הנזקים הבריאותיים, הכלכליים והחברתיים של המגפה שהיו ועוד יהיו, זה הזמן לתקן מיידית את הליקויים החמורים בניהול המגפה בישראל, במבט קדימה".

באיגוד דורשים להפסיק את קבלת ההחלטות הפוליטית שאינן מסתמכות על נתונים אפידמיולוגיים ועל אנשי המקצוע המומחים בבריאות הציבור ובמענה למגיפות - "החלטות לא מדויקות גורמות נזק אדיר ומיותר לכלכלה בצד חוסר הגנה מספקת על בריאות הציבור"; לכסות על המחסור הנוראי בכוח אדם במערך בריאות הציבור - לא רק בכוח אדם לא מקצועי אלא גם ברופאות, רופאים, ואחיות אפידמיולוגיות; לטפל בדלות המשאבים והפערים הטכנולוגיים החמורים במערך בריאות הציבור ולייעל את ניהול המידע והידע באופן מקצועי; לשנות את הגישה המוטעית של הפחדה ואיומים על הציבור, לרבות שימוש מופרז במשטרה ובשב"כ, במקום גישה משתפת ומקדמת בריאות".

אסתר אדמון, יו"ר הסתדרות המיקרוביולוגים, הביוכימאים ועובדי המעבדה, גם הגיבה להתפטרותה של סדצקי: "כמי שמייצגת את עובדי המעבדות, אני תקווה שמי שיחליף בתפקיד את פרופ' סדצקי ייצר עימנו מהיום הראשון תקשורת פתוחה, ייעזר בידע המקצועי במעבדות, יקבל החלטות לפי תמונת מצב ריאלית בשטח, יכנס מעת לעת את מועצת המעבדות להתייעצות, כגוף מקצועי העומד לרשות משרד הבריאות, ולא ימשיך מסורת של נתק".

נושאים קשורים:  פרופ' סיגל סדצקי,  התפטרות,  משרד הבריאות,  פרופ' חזי לוי,  יולי אדלשטיין,  קורונה,  מגיפת הקורונה,  חדשות,  19-COVID
תגובות