אנדומטריוזיס

אנדומטריוזיס המדוכא על ידי סטרואידים משפר התבגרות של ביציות במערכות IVM

חוקרים מספקים תובנות חדשות בנוגע לשיטת IVM והתפתחות הביציות בה

הליך הקפאת ביציות, טיפולי פוריות. אילוסטרציה

שיטת ה-IVMי(In vitro maturation) הינה גישה חדשנית העוזרת להתגבר על תופעות הלוואי של IVFי(in-vitro fertilization) בבני אדם. מטרת החוקרים הייתה להעריך את השפעתו של סרום מלא שנלקח ממטופלות עם אנדומטריוזיס ועבר דיכוי על ידי סטרואידים, על תוצאי IVM והשימושיות שלו בשיטה זו.

לשם כך, החוקרים בחרו מטופלות עם אנדומטריוזיס בהתאם למספר קריטריונים של הכללה ופסילה. לאחר מכן, טיפלו בזקיקים גרמינליים ובתאי קומולוס עם 10% מכל סוג של סרום. הם העריכו את רמות הביטוי של הגנים ל-SCD 1י(stearoyl CoA desaturase 1) ו-COX2 י(cyclooxygenase‐2), באמצעות תגובת שרשרת של פולימראז בזמן אמת. בנוסף, ביצעו כרומטוגרפיה של גז-נוזל וציטומטריית זרימה, על מנת לבחון את הרכב חומצות השומן ומידת האפופטוזיס.

החוקרים מצאו עלייה ברמות הביטוי של רנ"א שליח המקודד ל-SCD1 (פי 2.47) ו-COX2 (פי 6.4), כמו גם בייצור של חומצה אולאית, חומצה לינולאית וחומצה ארכידונית (פי 1.19, 1.06 ו-2.37, בהתאמה), בתאי קומולוס שקיבלו טיפול עם סרום מדוכא על ידי סטרואידים (< 0.05). מנגד, הסינתזה של חומצה פלמיטית, חומצה פלמיטולאית וחומצה סטארית, היו נמוכות יותר (פי 0.995, 0.67 ו-0.7, בהתאמה), כמו גם שיעורי האפופטוזיס בתאים אלו (< 0.05). זאת ועוד, נמצא כי הזקיקים הגרמינליים שגדלו בקבוצה עם הסטרואידים, הראו שיעור גבוה יותר באופן מובהק של הבשלה (< 0.001).

החוקרים הגיעו למסקנה כי בסך הכל, התוצאות מראות תובנה חדשה בנוגע להתרחבות של שיטת IVM בהתפתחות ביציות.

מקור: 

Asghari, S. et al. (2020). Journal of Cellular Physiology. https://doi.org/10.1002/jcp.29834

נושאים קשורים:  אנדומטריוזיס,  ביציות,  הפריה חוץ גופית,  הבשלה חוץ גופית,  מחקרים
תגובות