חדשות

רמב"ם: ניתוח נדיר לטיפול ב"איטמות של הוושט" החזיר לתינוקת יכולת לאכול

בניתוח ברמב"ם תוקן ביטוי חמור של מום מולד: חלק מהוושט של תינוקת בת שמונה חודשים היה מחובר לריאותיה ואילו חלקו השני נמצא בבטנה

ד"ר ארקדי ואצ'יאן, מנהל היחידה לכירורגיה לפרוסקופית בבית החולים רות לילדים, בחדר הניתוח. צילום: דוברות רמב"ם

ד', רק בת שמונה חודשים, עברה לא מעט טלטלות בחייה הקצרים. הפעוטה, שנולדה עם מום נדיר במיוחד שמונע ממנה לאכול באופן רגיל, נכנסה ויצאה מחדרי ניתוח וטיפולים שונים כדי לאפשר לה לקבל הזנה. לאחרונה היא נותחה ברמב"ם בהצלחה וכעת היא אוכלת כמו כל ילדה אחרת.

כשד' נולדה היא אובחנה כמי שסובלת ממום נדיר במיוחד - הוושט שלה מחולק לשני חלקים, כאשר הפער ביניהם עצום –קטע חסר של  12 ס"מ בין החלק העליון לחלק התחתון שנמצא בבטנה.

שני חלקי הוושט של מנותקים. לפני הניתוח

המום, הנקרא בעגה המקצועית "איטמות של הוושט", מופיע בשכיחות של  1:3,000  לידות ובא לידי ביטוי בקטע קצר של הוושט העליון שהוא אטום וחלקו התחתון, המנותק מהעליון, מחבר את הקיבה ישירות לריאות ולכלי הנשימה. במקרה כזה, מיץ קיבה יכול לחדור לריאותיו של היילוד, ליצור זיהומים ובסופו של דבר עלול לגרום למוות. ביטוי כה חמור של המום, כפי שהופיע אצל ד' הקטנה, תואר רק בכמה מקרים בודדים בספרות הרפואית.

הניתוח בוצע בשיטה לתיקון מומים מולדים בוושט של תינוקות ופגים, שלדברי רופאי רמב"ם הם היחידים המיישמים אותה בישראל: במקום פתיחת בית החזה, מבוצע הניתוח בטכניקה זעיר פולשנית דרך צינורות זעירים המוחדרים לבית החזה. לניתוח ישנם יתרונות ברורים: זמן ההחלמה קצר והסבל מכאבים נמוך יותר. החלופה – פתיחת בית החזה מלווה בכאב רב, סכנת שבירת צלעות ותופעה נלווית של יצירת עקמת אצל ילדים.

אחרי הניתוח. הוושט מחובר

"טיפול באיטמות של הוושט נעשה במרבית המקרים באמצעות ניתוחים פתוחים ולעתים אף בעזרת חיבורים או החלפת חלק מהוושט באמצעים מלאכותיים", הסביר ד"ר ארקדי ואצ'יאן, מנהל היחידה לכירורגיה לפרוסקופית מתקדמת בילדים בבית החולים רות ומי שניתח את הפעוטה, "אבל יש גם דרך אחרת והיא מאפשרת לנו לפתור בצורה יצירתית את המקרים המורכבים האלה".

מאז החל השימוש בשיטה הזעיר פולשנית לטיפול במום הזה ברמב"ם, צבר בית החולים ניסיון שעמד לזכותו במקרה הנדיר הזה. באמצעות סדרת ניתוחים שעברה הפעוטה, הצליח הצוות הרפואי לחבר את שני חלקי הוושט שלה לחלק אחד.

בתום תקופת התאוששות קצרה החלה ד' לאכול באופן רגיל ולאחר מספר ימים שבהם הייתה מאושפזת להשגחה בבית החולים, היא שוחררה לביתה כשהיא חשה בטוב.

"מדובר בתוצאה מדהימה, שמאפשרת כנגד כל הסיכויים לילדה קטנה להתפתח ולגדול באופן רגיל", אמר ד"ר ואצ'יאן. "יש לנו את היכולת, הידע והניסיון לטפל במקרים הללו על כל קשת הביטויים שלהם בצורה שלא רק פותרת את הבעיה, אלא גם מאפשרת למטופלים הקטנטנים שלנו ליהנות מאיכות חיים".

נושאים קשורים:  תיאור מקרה,  ניתוח נדירנדיר,  בית החולים רות לילדים,  בית החולים רמב"ם,  ד"ר ארקדי ואצ'יאן,  חדשות,  איטמות הוושט
תגובות

כל הכבוד!