קורונה בישראל

ועדת הקורונה בכנסת: המעבדות הרפואיות קורסות - נדרש פתרון מיידי

משרד הבריאות נדרש לטפל בבעיית התשתיות והמחסור בכוח אדם במעבדות בתוך שבוע | יו"ר עובדי המעבדות: "אין לנו כל שיתוף פעולה. מפברואר ביקשנו להיערך להגדלת הבדיקות אך יש התעלמות מוחלטת"

מעבדת בדיקות רפואיות. צילום: יוסי זליגר/ פלאש 90

ועדת הקורונה של הכנסת דורשת ממשרד הבריאות לקבל תשובה ברורה בתוך שבוע לעניין תוספת כוח אדם לעבודת המעבדות הרפואיות וזאת לאחר שהוצגו בפני הוועדה נתונים לפיהן המעבדות קורסות תחת אלפי בדיקות דיגום יומיות לאיתור חולים שהן חייבות לבצע.

אתמול (ג'), בדיון דחוף בנושא זה שקיימה הוועדה בראשות ח"כ יפעת שאשא-ביטון, הזהירו מנהלי קופות חולים ואנשי מקצוע אחרים מפני קריסת מערך הבדיקות בשל חוסר תקנים.

ד"ר יותם שנהר, מנהל אגף המעבדות בקופת חולים לאומית, אמר בוועדה: "מחודש מארס אנחנו נמצאים בעומס של ניתן עוד לעמוד בו. העובדים במעבדות עובדים שעות רבות מדי יום. תגבור בעובדים לא מקצועיים עוזר מעט מאוד, אבל לא לטווח הארוך. המעבדות נמצאות כבר עתה על סף קריסה".

מנכ"ל "לאומית", ניסים אלון, הדגיש שאיננו בטוח שמתכונת העבודה הנוכחית במעבדות תהיה נכונה בחורף כאשר בתוספת לבדיקות שגרתיות וגם לשפעת הן גם ימשיכו לדגום לאיתור חולי קורונה. "העברת האחריות לבדיקות לידי קופות החולים היא בסיסמאות ולא במעשים. אין ממשק ישיר בין המעבדות לקופות החולים. הכל עובר באמצע, דרך משרד הבריאות.

"עד שלא יסודר העניין הזה, הבלגאן יימשך", הדגיש אלון. "משרד הבריאות צריך להקצות לכל קופה את המעבדה שרק איתה היא תעבוד. יש להקצות כוח אדם נוסף לכל מעבדה בהתאם למספר המטופלים בה מכל קופה. כל המעבדות בישראל חייבות לעבוד 24/7 או 18 שעות. איך זה הגיוני שבשעה 16:00 הולכים העובדים הביתה? למה אי אפשר לעבוד בשתי משמרות?".

פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור בהסתדרות הרפואית, אמר שלתחושתו, ההשקעה שנעשתה עד עכשיו היתה זמנית בלבד. "הבדיקות מהוות את המודיעין ברמת הפרט כדי לדעת אם נבדק הוא נשא או לא. צריך להמשיך ולשים דגש על התיאום בין המסגרות השונות לגבי התיעדוף בין הנדגמים".

ראש המינהל לפיתוח תכנון ובינוי במשרד הבריאות, אבי בן זקן, טען כי המגבלה של המעבדות איננה טמונה במספר הבדיקות. "לפני שבועיים", אמר, "הן נדרשו לבצע בין 5,000 ל-6,000 בדיקות ביום. יכולים להגיע ל-30 אלף עד סוף החודש. אין שום בעיה בתשתיות הפיזיות או בריאגנטים, בערכות ובציוד – יש בעיה רק בכוח אדם".

חיים הופרט מאגף התקציבים במשרד הבריאות הודיע בדיון כי "בימים אלה מתנהל מו"מ מול משרד האוצר להוספת כ-200 תקנים למערך המעבדות. ביקשנו מהאוצר 96 תקנים למעבדות בתי החולים הממשלתיים ועוד 110 לקופות החולים ולבתי החולים שאינם ממשלתיים. אושרו רק 40 תקנים לבתי החולים הממשלתיים ועדיין מתקיים שיח עם האוצר לגבי השאר.

"אנחנו עושים עתה עבודה פרטנית, מעבדה אחרי מעבדה, כדי לבדוק כמה חסר. לקופות החולים יש מבחן תמיכה של יותר מ-100 מיליון שקל עם תמריץ גבוה כדי לבצע את הבדיקות בלוחות זמנים מרגע ההפניה ועד מסירת התוצאה הסופית. הקופות מקבלות מהמשרד את כל הריאגנטים בחינם וחלק גדול מהמכונות שבמעבדות נרכש בידי משרד הבריאות".

יו"ר הסתדרות עובדי המעבדות, אסתר אדמון, אמרה: "אני שומעת כאן לראשונה בוועדה מנציגי משרד הבריאות שקיים מחסור לריאגנטים לשלושה מכשירים שתפוקתם ליום היא 3,600 בדיקות. אנחנו רצים אחרי משרד הבריאות מאז חודש פברואר, מיד עם פרוץ המגיפה, על מנת שתהיה תכנית והיערכות. אבל אין לנו שיתוף פעולה עם המשרד. אין תכניות ויש התעלמות מלאה. פתאום ביום בהיר אחד קיבלנו דרישה להגדיל מ-100 בדיקות לאלף. אין כל היערכות מראש. הכל רק כיבוי שריפות".

רועי רייכר, נציג משרד האוצר, אמר בתגובה: "אנחנו מבינים את חשיבות הפתרון המיידי אך זה עולה המון כסף, מאות מיליוני שקלים. לכן, אנחנו צריכים עדיין ללמוד את הדרישה". בתגובה להודעתו קבעה יו"ר הוועדה שהיא דורשת לקבל תשובה סופית לעניין אישור התקנים הנוספים עד לשבוע הבא.

את הדיון סיכמה יו"ר הוועדה, ח"כ שאשא ביטון: "הבדיקות הן האינטרס הלאומי של ישראל בהתמודדות עם הקורונה כדי למנוע סגר נוסף על האזרחים ועוד משבר כלכלי שיבוא בעקבות כך. הזמן הוא קריטי. על משרד האוצר לא להתמהמה אפילו יום אחד ולאשר מיידית עוד תקנים למעבדות על מנת שיעמדו ביעדי הבדיקות.

"על משרד הבריאות לנהל שיח אמיתי עם ראשי המעבדות ולתכנן את העומסים בצורה נכונה מראש. עדיף שננהל את המציאות ולא שהמציאות תנהל אותנו. על קופות החולים מוטלת החובה להוכיח רצינות במניעת פרוצדורה מיותרת בביצוע הבדיקות. כשרופא בקופה מאשר ביצוע בדיקה, אין שום סיבה להמתין לעוד אישור ממקור אחר בקופת החולים".

עוד אמרה ח"כ ביטון: "מגמת הגידול במספר הבדיקות עתה נכונה וחשובה לקטיעת שרשרת ההדבקה. יש להמשיך ולהרחיב אותה. האתגר הגדול של המעבדות בהיערכות לגל שני הוא בביצוע בדיקות לאיתור חולי קורונה לצד בדיקות רגילות שבשגרה - בעוד שבגל הראשון היו המעבדות ממוקדות בנושא הקורונה. הדבר ממחיש את פוטנציאל העומס הצפוי עליהן בחורף, עוד הרבה יותר מהיום. הדבר מחייב היערכות בתקני כוח אדם ובתשתיות.

"המעבדות צריכות להיות ערוכות למתן מענה מהיר ולספק תשובות לבדיקות האבחון. לא אחת הן מתעכבות מספר ימים. גם כשמדובר בבדיקות לקראת החלמה - כדי לשחרר אנשים מבידוד. אנחנו מתקדמים לקראת החורף. בתי החולים וקופות החולים נערכים לשגרה ולכן חובה לתת מענה מיידי גם לנושאים אחרים. בלי תקנים, לא נוכל לעשות את זה".

בעוד מתקיים הדיון הזה בכנסת, אמר שר הבריאות יולי אדלשטיין בתדרוך לתקשורת במהלך ביקורו במרכז הרפואי סורוקה בבאר שבע, בביקור ראשון שלו שהוגדר כמקצועי מאז נכנס לתפקידו: "המעבדות בבעיה בגלל העומס בבדיקות. אנחנו במגעים עם האוצר להוספת 200 תקנים והציפייה שלנו היא שהם יאושרו לתקופה ארוכה ולא לארבעה חודשים בלבד וזאת כדי שהמעבדות יוכלו להניב את מירב התוצאות ושעובדיהן לא יקרסו".

לשר אדלשטיין נלוו בביקור זה סגנו ח"כ יואב קיש, יו"ר "כללית" יוחנן לוקר, מנכ"ל הקופה פרופ' אהוד דודסון ומנהל "סורוקה" ד"ר שלומי קודש. השר סייר במחלקות טיפול נמרץ ומחלקות שטיפלו בחולי קורונה בבית החולים וכן בתחנת טיפת חלב בישוב רהט ובמרפאת "כללית" בבאר שבע.

אדלשטיין הודיע כי בכוונתו לקיים בתקופה הקרובה נוהל ביקורים מסוג זה בבתי חולים נוספים לפחות פעם בשבוע,  "כדי להביא לבהירות גדולה כמה שיותר בהתמודדות מערכת הבריאות עם הקורונה".

בתוך כך, אמש בחדשות ערוץ כאן 11 נמסר שחלה דחייה נוספת בשבוע בתחילת המבצע הארצי של הבדיקות הסרולוגיות כיוון שהתברר שכרבע מיליון ערכות בדיקה שהגיעו לישראל פג תוקפן ועתה פועל משרד הבריאות מול יצרנית הערכות למציאת פתרון לבעיה.

נושאים קשורים:  מעבדות רפואיות,  ח"כ יפעת שאשא-ביטון,  ועדת הקורונה,  יולי אדלשטיין,  משרד הבריאות,  חדשות,  קורונה,  בדיקת קורונה
תגובות