קורונה בישראל

מישהו מטפל בך ב"שמיר-אסף הרופא": רובוטים במקום אחיות

במרכז הרפואי בראשון לציון החלו להפעיל רובוט רפואי שדואג לצורכי המטופל ללא מגע יד אדם ורובוט המסתובב בין מיטות המטופלים, נותן מענה לבקשות ומחלק ציוד לפי הרשאה שניתנת מראש

הרובוט החדש פועל במחלקת אשפוז. צילום: רפא"ל ודוברות "שמיר-אסף הרופא"

המרכז הרפואי "אסף הרופא-שמיר" הודיע כי הכניס לשם ניסוי רובוט רפואי, "בוט", או בשמו האחר "מערכת אוטונומית", הדואג לצורכי המטופל ללא מגע יד אדם. הרובוט פותח יחד עם חברות אלת"א ורפאל. הוא נועד להחליף במשימות שונות צוותים רפואיים, בעיקר אלה שיש צורך למגן אותם ביתר הקפדה ולצמצם את המגע עם מאושפזים עקב תחלואת הקורונה.

ד"ר אסנת לבציון קורח, מנהלת המרכז הרפואי שמיר-אסף הרופא, מינתה את פרופ' חיים גבריאל, מנהל מחלקת א.א.ג, לעמוד בראש תחום החדשנות בבית החולים, והרובוט החדיש הוא אחד האביזרים הראשונים שנכנסו לבחינה במחלקות.

פרופ' גבריאל: "נגיף הקורונה יצר בעיה אמיתית לצוותים הרפואיים שצריכים למגן עצמם בעת שהם בקשר שוטף עם מטופלים. מן הצד השני, נמצא המטופל שעלול להיוותר לעתים בחוסר ודאות לגבי הטיפול בו ומצבו הרפואי. לתפר הזה נכנסת עתה מערכת הרפואה האוטונומית, כלומר הרובוט, המאפשר ניהול נכון יותר של המשבר, ללא סיכון של הצוותים ותוך מענה לכל צורכי המטופל".

הבוט (BOT) מחליף במשימות שונות את האחות המטפלת. במקביל לבוט, פותח גם רובוט המסתובב בין מיטות המטופלים, נותן מענה לבקשות ומחלק ציוד לפי הרשאה שניתנת מראש. הבוט מתוכנת לתת מענה למגוון בקשות של המטופל הנוגעות לטיפול הרפואי. אם המטופל זקוק לארוחת בוקר למשל, הוא מקושר לרובוט שיכול לספק אותה. הפעילות מנוהלת באמצעות מערכת שליטה מרחוק תחת הרשאות קפדניות ובניטור האחיות המטפלות. בנוסף, נרכשות גם מערכות חכמות למתן תרופות בצורה אוטונומית.

בית החולים מסר כי בנוסף מסתיים הליך פיתוח ייעודי של מערכת שליטה מרכזית - "קוקפיט" - המאפשרת מעקב צמוד של הרופאים המטפלים אחרי מספר גדול של מטופלים במצב קשה ובינוני. היא נותנת בין היתר התראות במידה שאחד המדדים של המטופל אינו תקין, או שהגיעה השעה להחליף לו ציוד (מזרקים, נקז, תרופות ועוד). המערכת מתוכנתת בצורה כזו שכל טיפול ייעודי מנוטר וכל צורך בטיפול נוסף או החלפה של טיפול מתועדפים על ידי המערכת תוך מתן התראה בזמן המתאים. יכולת זו משפרת בצורה מהותית את יכולת הניטור והטיפול במספר גדול של חולים.

"למערכות מסוג זה יתרונות רבים. הן מציבות סטנדרט טיפולי חדש התואם לצורכי המשבר הנוכחי", הסביר פרופ' גבריאל והוסיף: "עבודת הצוותים הרפואיים נעשית בטוחה יותר וגם נכונה יותר. האוטומציה מאפשרת שליטה טובה יותר של האחיות על מצב המטופלים הרבים ומורידה מהם עומס ולחץ שהיו מנת חלקן עד כה. המטופל נגיש למידע 24/7 ונמצא בקשר ישיר עם האחות או הרופא. אין לנו ספק כי מערכות אלו הן הסנונית המבשרת את המהפכה הטכנולוגית הרפואית שיעברו בתי החולים בישראל".

נושאים קשורים:  ד"ר אסנת לבציון-קורח,  בית החולים שמיר-אסף הרופא,  פרופ' חיים גבריאל,  מערכת רובוטית,  חדשות,  קורונה,  בוטים,  19-COVID
תגובות
אנונימי/ת
08.06.2020, 14:19

אין שום מקום להשוואה בין הרובוטים לאחיות.
הרובוטים הרבה פחות אנטיפתיים

אנונימי/ת
08.06.2020, 22:45

אלוואי ויגיע היום למנהל רובוטי, שינהל לפי יעילות ולא לפי אג׳נדה הסתדרותית או פוליטית. אז ייגמר את הבלגן הזה עם שר״פ, קצ״ת...וגם את ההסכם הקיבוצי הדבילי הזה. מי שעובד ישאר, מי שסורף את הזמן יזרק! אמן!