חדשות

15 מומחי-על לטרשת נפוצה בלבד אמורים להוות מענה לכ-10,000 חולים בישראל

מחסור חמור ברופאים מומחים לטרשת נפוצה בישראל | ביורוקרטיה ואדמיניסטרציה מקשות בנוסף על מתן טיפול תרופתי מתאים לחולים אלה | האגודה לטרשת נפוצה עומדת בפני קריסה כלכלית

טרשת נפוצה (צילום: אילוסטרציה)

"חולים רבים בטרשת נפוצה לא מקבלים את הטיפול המתאים בשל קריטריונים מיושנים והוראות סל שאינן תואמות כבר את דרכי הטיפול המודרניות. בנוסף לכך קיים בישראל עתה מחסור חמור ברופאים מומחים למחלה הזאת", הזהיר אתמול (ב') ד"ר רוני מילוא מהאיגוד הישראלי לנוירולוגיה והחברה לנוירואימונולוגיה המשמש כמנהל המחלקה הנוירולוגית במרכז הרפואי ברזילי באשקלון.

ד"ר מילוא השמיע אזהרה זאת גם לרגל שבוע המודעות הבינלאומי לטרשת הנפוצה. "יש כיום", אמר, "15 תרופות שונות ויעילות לטרשת נפוצה, מרביתן כלולות כבר בסל אך רבים מהחולים אינם מטופלים בהן ביעילות, וכל זאת בשל ביורוקרטיה ואדמיניסטרציה.

ד"ר רוני מילוא, מנהל המחלקה הנוירולוגית במרכז הרפואי ברזילי באשקלון

ד"ר רוני מילוא, מנהל המחלקה הנוירולוגית ב"ברזילי". "קריטריונים מיושנים והוראות סל שאינן תואמות כבר את דרכי הטיפול המודרניות"

"קיימת קביעה שמותר לרופא לרשום התחלת טיפול רק אחרי שני התקפי מחלה בתוך שנתיים, בעוד שעיקרון מנחה רפואי חשוב קובע שיש להתחיל בטיפול מוקדם ככל הניתן, כבר אחרי ההתקף ראשון".

לדבריו, גם סיווג התרופות לפי קווי טיפול הוא בעייתי: "נקבע קו ראשון לתרופות מסוימות וקו שני לאחרות, בעוד שהתאמת התרופות אמורה להיות אישית ולא על פי קווים אחידים לכל המטופלים. טיפול מותאם אישית, מוקדם ויעיל, הוא קריטי להקטנת הנכות ולשימור התפקוד. הוא חייב להיות מלווה בטיפולים משקמים, קוגניטיביים וחברתיים אחרים, שגם הם ניתנים במשורה או לא ניתנים כלל".

עוד אמר ד"ר מילוא כי בישראל פועלים עתה רק 15 מומחי-על לטרשת נפוצה. "אין בהם די כדי לתת מענה ראוי לכ-10,000 החולים בארץ. "המצוקה", הוסיף, "נוגעת גם לאגודה לטרשת נפוצה, האמונה על התמיכה החברתית, הנפשית והמשפחתית באלפי החולים ובעשרות אלפי בני המשפחה. האגודה עומדת בפני שוקת תקציבית שבורה ועתידה להתמוטט".

לדברי ד"ר מילוא, סיפורו של מאמן הכדורסל דייויד בלאט, שזכה להדים רבים בתקשורת בישראל, תרם להעלאת המודעות הציבורית למחלה אלא שזה לא מספיק. "אסור לנו כחברה לאפשר את הפקרת אלפי החולים ולמנוע מהם חיים ראויים וטובים".

ד"ר מילוא יחד עם הרופאים הנוירולוגים, חבר האיגוד לנוירולוגיה, קרא למשרד הבריאות לכנס ישיבה דחופה לדיון במצב התחלואה בטרשת הנפוצה בארץ, לבחון בדיון זה את המענים הרפואיים הקיימים, שרחוקים מלהספיק, ולסייע תקציבית גם לאגודה לטרשת נפוצה כדי למנוע את קריסתה.

נושאים קשורים:  ד"ר רוני מילוא,  חדשות,  נוירולוגיה,  טרשת נפוצה
תגובות