השמנת יתר

האם שומן ויסצרלי ושומן תת עורי מעידים על הפרוגנוזה בסרטן המעי הגס והרקטום?

החוקרים הצליחו להדגים דפוסים שונים של קשרים בין כמות השומן הויסצרלי והשומן התת עורי לבין תמותה בקרב מטופלים עם סרטן המעי הגס והרקטום ומצאו גם הבדלים בין המינים

07.05.2020, 11:19
תאי שומן (צילום: אילוסטרציה)
תאי שומן (צילום: אילוסטרציה)

כמות רקמת השומן וצורת הפיזור שלה עשויות לשמש כמדדים פרוגנוסטיים לתמותה בסרטן המעי הגס והרקטום. בנוסף, קשרים אלה יכולים להשתנות לפי מין המטופל.

העוקבה הנוכחית כללה 3,262 מטופלים עם סרטן המעי הגס והרקטום בשלב 1-3. החוקרים כימתו את רקמות השומן הויסצרלי והתת-עורי ע"י CTי(Computed tomography). נקודת הסיום המרכזית שנבדקה במחקר הייתה תמותה מכל סיבה. החוקרים השתמשו ב-Cubic splines מוגבל על מנת למצוא קשרים סטטיסטיים דו צדדיים עם ערכי P.

החוקרים מצאו כי רקמת השומן הויסצרלית הייתה פרוגנוסטית לתמותה בדפוס L הפוך (P לא לינארי = 0.02); הסיכון היה שטוח עד לסף מסוים (בערך 260 ס"מ2) ובהמשך עלה באופן לינארי. בנוסף, נמצא כי רקמת שומן תת עורי הייתה פרוגנוסטית לתמותה בדפוס בצורת Jי(P לא לינארי < 0.001); הסיכון היה גבוה יותר בשיא (<50 ס"מ2) אך נמוך יותר בערכי האמצע (>50≤ 560 ס"מ2).

תוצאות המחקר הראו כי מין המטופל השפיע על הקשרים הפרוגנוסטיים בין רקמת שומן ויסצרלית (Pאינטראקציה= 0.049) ורקמת שומן תת עורי (Pאינטראקציה=0.04) לבין תמותה. בקרב גברים, שומן ויסצרלי היה קשור לתמותה בדפוס בצורת Jי(P לא לינארי = 0.003), בזמן שבקרב נשים, השומן הויסצרלי היה קשור לתמותה בדפוס לינארי (P לינארי = 0.008). בנוסף, בקרב גברים, השומן התת עורי נמצא קשור לתמותה בדפוס בצורת Lי(P לא לינארי = 0.01), בזמן שבקרב נשים, השומן התת עורי נמצא קשור לתמותה בדפוס בצורת Jי(P לא לינארי = 0.001).

החוקרים הסיקו כי רקמות השומן הויסצרליות והתת עוריות מהוות מדד פרוגנוסטי לתמותה בקרב מטופלים עם סרטן המעי הגס והרקטום. בנוסף, הם מצאו כי הקשרים היו לרוב באופן לא לינארי והשתנו בין המינים. תוצאות המחקר מספקות הבנה לגבי המנגנונים הביולוגיים האפשריים המקשרים בין השמנת יתר לבין התוצאים הקליניים של מטופלים עם סרטן, ומציעות כי עודף השומן הלא מווסת הוא גורם פרוגנוסטי לתמותה.

מקור: 

Brown, J.C. et al. (2020) JNCI 112,4.

נושאים קשורים:  השמנת יתר,  שומן ויסצרלי,  שומן תת עורי,  תמותה,  מחקרים,  סרטן המעי הגס והחלחולת
תגובות