קורונה עולמי

ה-CDC ממליץ להקפיד על ריחוק חברתי גם בין חיות מחמד ובינן לחולי קורונה

סוגיית יכולתם של חתולים וכלבים להעביר את המחלה לבני אדם עדיין לא ברורה, אך המרכז האמריקאי לבקרת מחלות ומניעתן ממליץ להחיל את הוראות הבידוד גם על חיות מחמד

"אין להוציא חתולים וכלבים מפאתי הבית". צילום אילוסטרציה

ה-CDC פרסם השבוע המלצה המתייחסת להקפדה על ריחוק חברתי גם בין חולי קורונה לבין חיות המחמד בבתיהם. כמו כן, המליץ להקפיד על ריחוק מבעלי חיים אחרים במרחב הציבורי.

בהמלצה צוין שיש אמנם מספר קטן של דיווחים על חיות מחמד – חתולים וכלבים – שנדבקו בנגיף קורונה לאחר שבאו במגע עם אדם או אנשים שנדבקו בו, אבל ראוי לכן לנהוג בחיות מחמד כמו בכל בן בית באותה משפחה: במקרה שאדם חלה בנגיף, יש להימנע ממצב שבו חיית המחמד תבוא במגע עם אנשים אחרים מחוץ לאותו בית או עם בעלי חיים אחרים. כמו כן, כאשר בן משפחה נכנס לבידוד יש להרחיק ממנו גם את חיית המחמד.

בהמלצה מודגש: "אין להוציא חתולים וכלבים מפאתי הבית. יש להקפיד על שמירת מרחק של שני מטרים בין בעלי החיים ובינם לבני בני האדם".

לא נראה שרשויות בריאות יבצעו לפחות בתקופה הקרובה בדיקות דיגום לקורונה בבעלי חיים שבני אדם מטפחים בבתיהם, גם בשל העלות הגבוהה של אלו: שימוש במטוש כשמדובר בחתול או כלב הוא מסובך, לעתים דורשת פעולה זאת טשטוש או אפילו הרדמה של חיית המחמד כדי להחדיר את המטוש לנחיריים.

מהדיווחים המעטים בנושא זה עלה כי חתול שנדבק בנגיף הציג תסמינים נשימתיים קלים והחלים לחלוטין כעבור זמן קצר.

סוגיית יכולתם של חיות מחמד להעביר את המחלה לבני אדם עדיין לא ברורה. יש עדויות על חתולים בגני חיות שונים שנדבקו מהמטפלים שלהם או ממבקרים. הדיווחים המעטים על חתולי בית שנדבקו בנגיף ציינו שהם הציגו תסמינים נשימתיים קלים והחלימו. אין עדות שבן אדם נדבק מחתול או כלב ובכל זאת, "על אנשים החולים בקורונה להגביל חשיפתם לבעלי חיים, עד שיצטבר מידע נוסף מוצק על הנגיף".

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  הדבקה בקורונה,  חיות מחמד,  חתולים,  כלבים,  בידוד,  ריחוק חברתי,  קורונה,  חדשות
תגובות

רגישות של חתולים, כלבים, חמוסים ובעלי חיים אחרים לנגיף קורונה החדש
לאחרונה פורסם כי נקבת טיגריס בגן חיות בניו יורק נדבקה בנגיף קורונה החדש. הפרסום מדאיג את בעלי חיות המחמד וחשוב להביא מידע מבוסס מחקר על תופעה זאת. קבוצת חוקרים מסין, שי וחב' מדווחים כי אמנם מקור הנגיף בעטלפים, אך חיות הביניים המעורבות במגיפה אינן ידועות, אם כי יש דווחים על פנגולינים. החוקרים בדקו את רגישות מספר בעלי חיים להדבקה בדרך האף. נמצא כי חתולים וחמוסים נדבקו בקלות ואף השירו את הנגיף בהפרשות. כמו כן, חתולים מודבקים הדביקו בדרך האוויר את בני מינם הבריאים ששהו עימם באותו כלוב. הסיבה לקלות ההדבקה היא כנראה הדימיון הרב בקולטן 2 ACE שאליו נקשר הנגיף, בחתולים ובחמוסים לזה של האדם, באשר נמצא הבדל של 2 חומצות אמיניות בלבד. עובדה זאת מעידה כי בעלי חיים אלה יכולים לשמש כדגם מתאים למחקר בנגיף זה. עם זאת, החמוסים לקו במחלה חמורה ולא מתו ממנה. חתולים צעירים היו רגישים יותר להדבקה ולמחלה ויתכן שגם להעברת הנגיף. לעומת זאת, בכלבים אמנם נקלט הנגיף בהדבקה לאף, וכן נמצא רנ"א שלו בהפרשות, אך לא ניתן היה לבודד נגיף "חי" מדביק. הכלבים לא הציגו סימני מחלה ולא העבירו את המחלה לבני מינם הבריאים. לעומת זאת, הם פיתחו נוגדנים לנגיף. גם בחזירים, תרנגולות וברווזים לא נמצאה הדבקה משמעותית.
Science 2020;eabb7015
DOI: 10.1126/science.abb7015